Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?

Prat om tung MC.
User avatar
Mr. Lappen
Posts: 43
Joined: 13 Aug 2007 14:12
MC: Yamaha YZF R1 2001
Location: Bergen

Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?

Post by Mr. Lappen »

Eg opplevde en vannplaning i går ettermiddag som føltes som den varte 20-30meter.
Yamahylet ble sluppet løs på vei oppover mot Gullbotn, et laangt rettstrekk.
Det var ingen trafikk, og veien har to felt så det var ingen umiddelbar krise, men ubehagelig? Oh yeah!
Det var bakhjulet som mistet grepet først, men merket snart at hele sykkelen var på seiltur.

Det jeg gjorde var å slippe gassen, inn med clutch og rette meg opp på sykkelen.

Farten gikk raskt ned siden det var i oppoverbakke og veigrepet kom tilbake, men var dette riktig "oppførsel"?

Hva sier ekspertene om vannplaning på sykkel?
Å gå på bremsene mens en har vannplaning er vel det samme som å be om å få smake asfalt?
Image
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?

Post by maelling »

Det høres ut som en klok handlingsmåte. Ideen er å ikke gjøre noe overilt, og du må ha vært heldig som hadde en rett strekke. Ideen med vannplaning er at det nesten er det samme hva du gjør, og du har ingen kontroll. Hva om det hadde kommet en sving, f.eks. Det som skjer er at dekkene dine ikke greier å trenere vannet som følge av hastigheten, så hastigheten må ned slik at dekkene dine greier å få vekk vannet. Der gjorde motbakken en god jobb(hadde det vært nedoverbakke kunne det nok fort blitt ubehagelig!). Hjulene bør nok rulle fritt som du gjorde. Men jeg skal ikke påberope meg å være "ekspert", men hadde nok gjort det samme som deg :)

Hvordan er dekkene dine ? har de mye mønster eller er bakdekket ditt f.eks litt slitt ? Det skjer ihvertfall veldig mye fortere om du har lite mønster igjen.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Gixxerman

Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?

Post by Gixxerman »

Hvorfor inn med clutch. Du vet vel hva motorbrems er ;-)
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?

Post by maelling »

Gixxerman wrote:Hvorfor inn med clutch. Du vet vel hva motorbrems er ;-)
Den motorbremsen har nok ingen effekt om bakhjulet er i full vannplaning, så tar den der som en spøk ;) Lurest er å presse inn clutch og la bakhjulet holde mest mulig fart(med alternativet motorbrems ville bakhjulet bare blitt bremset ned i altfor lav hastighet og det kunne blitt skummelt) slik at den kommer opp i hastigheten den skal være og får grep etter hvert som sykkelen beveger seg langsomere.

PS: sist gang jeg vannplana havnet jeg langt ut på et jorde, knuste sykkelen, albuen og havnet på sjukehus. Anse deg som heldig!
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Gixxerman

Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?

Post by Gixxerman »

Neida, om man er redd så slipper man bare gassen gradvis og senker farten. Trenger ingen clutchbruk i det hele tatt.
User avatar
Kjitta8648
Posts: 662
Joined: 09 Feb 2007 23:27
MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.
Location: Bergen

Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?

Post by Kjitta8648 »

Det viktigste er å være i balanse og ikke få panikk. :shock:
http://www.zrxocboard.com/board/index.php

"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
User avatar
Mr. Lappen
Posts: 43
Joined: 13 Aug 2007 14:12
MC: Yamaha YZF R1 2001
Location: Bergen

Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?

Post by Mr. Lappen »

Har et bakdekk med ca 3mm mønster igjen på midten, så her ligger nok endel av forklaringen.
Sykkelen var under ehem..kraftig aksellerasjon da det slapp, og det i kombinason med vann i hjulsporene gjorde sitt.
Image
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?

Post by maelling »

Mr. Lappen wrote:Har et bakdekk med ca 3mm mønster igjen på midten, så her ligger nok endel av forklaringen.
Sykkelen var under ehem..kraftig aksellerasjon da det slapp, og det i kombinason med vann i hjulsporene gjorde sitt.
Tror du allerede nå kan føre opp "Nye dekk" på ønskelisten over julegaver ;)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Gixxerman

Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?

Post by Gixxerman »

Slipp opp gassen, og ørlite granne brems, that's it :) Er det raka vegen så er dette null dramatikk.
User avatar
Mr. Lappen
Posts: 43
Joined: 13 Aug 2007 14:12
MC: Yamaha YZF R1 2001
Location: Bergen

Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?

Post by Mr. Lappen »

Tror du allerede nå kan føre opp "Nye dekk" på ønskelisten over julegaver
Nissen har blitt tipset, og i år kommer julen tidlig!
I morgen faktisk :D
Image
cpeders
Posts: 170
Joined: 09 Feb 2006 20:33
MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Location: Arendal
Contact:

Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?

Post by cpeders »

Har til nå vært så heldig å slippe følelsen av vannplaning med sykkel.
Men ble litt nyssgjerrig på hva slaks dekk dere kjørte på når dere planet?
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.

Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?

Post by lassie »

Når du får vannplaning er det en ting du mister, veigrep! Da skal du bruke det lille du har igjen av grep til å holde sykkelen oppe og i riktig retning. Å bruke opp veigrep med bremsing kan da ikke være bra?

Jeg lærte, inn med clutch, ligg unna bremsen og styr. Har opplæringen forandra seg?
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?

Post by Banditbiker »

Dette er også i tråd med deg jeg har lært. Vil veldig gjerne ha en oppdatering om dette ikke er god latin lenger, og ikke minst hvorfor.
User avatar
quantumduck
Posts: 247
Joined: 25 Aug 2006 13:20
MC: Hayabusa
Location: Nesodden

Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?

Post by quantumduck »

Banditbiker wrote:Dette er også i tråd med deg jeg har lært. Vil veldig gjerne ha en oppdatering om dette ikke er god latin lenger, og ikke minst hvorfor.
Ihvertfall om jeg var på en lang rett-strekke ville jeg ligget unna bremsing og la ting roe seg ned av seg selv. Med minimalt veigrep blir vel poenget med bremsing også minimalt?

Lurer litt på dekkene mine, Metzeler Z6, her har bakhjulet null mønster midt under. Hvordan får de det til å funke i regnvær?
User avatar
Mr. Lappen
Posts: 43
Joined: 13 Aug 2007 14:12
MC: Yamaha YZF R1 2001
Location: Bergen

Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?

Post by Mr. Lappen »

Gixxerman wrote:Slipp opp gassen, og ørlite granne brems, that's it :) Er det raka vegen så er dette null dramatikk.
Som du sier; rakt frem=no problem. På strekningen der eg fikk vannplaning kan man lande en Boing737 om man gidder. Heldigvis har ikkje Norwegian noen avganger fra Gullbotn ;-)

Men eg er skeptisk til det med å bremse. Når hjulene har vannplaning er det vel null, niks og nada friskjon, og temmelig fort gjort å låse opp. Vil tro at et hjul som triller fritt har bedre evne til å fortrenge vann enn ett som er låst. Ser for meg at det er jæ...g vanskelig å kotrollere en slik oppbremsing.
To hjul som triller fritt har jo gyro egenskaper, og hjelper med å holde sykkelen stabil?

Vannplaningen eg hadde varte ca 20-30meter, og det var ingen stor dramatikk over det. Kanskje kunne distansen blitt redusert ved å overføre vekt, og på den måten prøve å styre sykkelen forsiktig over i tørrere "farvann".
Er usikker på om det ville funket, men
det var derfor eg tok opp dette med vannplaning.

Det er nok flere enn meg som har slitte dekk på denne siden av året, så problemstillingen kan bli aktuell. Vannplaning skjer fort, og det er viktig å ha tenkt over hva som må gjøres.

Ser ikkje bort fra at dette kan ha vært en vannplaning som ligger bak.
Det regnet i går ettermiddag, og det er ufine hjulspor på stedet... http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article406945.ece

Håper det går bra med vedkommende!
Post Reply