Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
- Mr. Lappen
- Posts: 43
- Joined: 13 Aug 2007 14:12
- MC: Yamaha YZF R1 2001
- Location: Bergen
Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Eg opplevde en vannplaning i går ettermiddag som føltes som den varte 20-30meter.
Yamahylet ble sluppet løs på vei oppover mot Gullbotn, et laangt rettstrekk.
Det var ingen trafikk, og veien har to felt så det var ingen umiddelbar krise, men ubehagelig? Oh yeah!
Det var bakhjulet som mistet grepet først, men merket snart at hele sykkelen var på seiltur.
Det jeg gjorde var å slippe gassen, inn med clutch og rette meg opp på sykkelen.
Farten gikk raskt ned siden det var i oppoverbakke og veigrepet kom tilbake, men var dette riktig "oppførsel"?
Hva sier ekspertene om vannplaning på sykkel?
Å gå på bremsene mens en har vannplaning er vel det samme som å be om å få smake asfalt?
Yamahylet ble sluppet løs på vei oppover mot Gullbotn, et laangt rettstrekk.
Det var ingen trafikk, og veien har to felt så det var ingen umiddelbar krise, men ubehagelig? Oh yeah!
Det var bakhjulet som mistet grepet først, men merket snart at hele sykkelen var på seiltur.
Det jeg gjorde var å slippe gassen, inn med clutch og rette meg opp på sykkelen.
Farten gikk raskt ned siden det var i oppoverbakke og veigrepet kom tilbake, men var dette riktig "oppførsel"?
Hva sier ekspertene om vannplaning på sykkel?
Å gå på bremsene mens en har vannplaning er vel det samme som å be om å få smake asfalt?

- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Det høres ut som en klok handlingsmåte. Ideen er å ikke gjøre noe overilt, og du må ha vært heldig som hadde en rett strekke. Ideen med vannplaning er at det nesten er det samme hva du gjør, og du har ingen kontroll. Hva om det hadde kommet en sving, f.eks. Det som skjer er at dekkene dine ikke greier å trenere vannet som følge av hastigheten, så hastigheten må ned slik at dekkene dine greier å få vekk vannet. Der gjorde motbakken en god jobb(hadde det vært nedoverbakke kunne det nok fort blitt ubehagelig!). Hjulene bør nok rulle fritt som du gjorde. Men jeg skal ikke påberope meg å være "ekspert", men hadde nok gjort det samme som deg 
Hvordan er dekkene dine ? har de mye mønster eller er bakdekket ditt f.eks litt slitt ? Det skjer ihvertfall veldig mye fortere om du har lite mønster igjen.

Hvordan er dekkene dine ? har de mye mønster eller er bakdekket ditt f.eks litt slitt ? Det skjer ihvertfall veldig mye fortere om du har lite mønster igjen.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Hvorfor inn med clutch. Du vet vel hva motorbrems er 

- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Den motorbremsen har nok ingen effekt om bakhjulet er i full vannplaning, så tar den der som en spøkGixxerman wrote:Hvorfor inn med clutch. Du vet vel hva motorbrems er

PS: sist gang jeg vannplana havnet jeg langt ut på et jorde, knuste sykkelen, albuen og havnet på sjukehus. Anse deg som heldig!
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Neida, om man er redd så slipper man bare gassen gradvis og senker farten. Trenger ingen clutchbruk i det hele tatt.
- Kjitta8648
- Posts: 662
- Joined: 09 Feb 2007 23:27
- MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.
- Location: Bergen
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Det viktigste er å være i balanse og ikke få panikk. 

http://www.zrxocboard.com/board/index.php
"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
- Mr. Lappen
- Posts: 43
- Joined: 13 Aug 2007 14:12
- MC: Yamaha YZF R1 2001
- Location: Bergen
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Har et bakdekk med ca 3mm mønster igjen på midten, så her ligger nok endel av forklaringen.
Sykkelen var under ehem..kraftig aksellerasjon da det slapp, og det i kombinason med vann i hjulsporene gjorde sitt.
Sykkelen var under ehem..kraftig aksellerasjon da det slapp, og det i kombinason med vann i hjulsporene gjorde sitt.

- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Tror du allerede nå kan føre opp "Nye dekk" på ønskelisten over julegaverMr. Lappen wrote:Har et bakdekk med ca 3mm mønster igjen på midten, så her ligger nok endel av forklaringen.
Sykkelen var under ehem..kraftig aksellerasjon da det slapp, og det i kombinason med vann i hjulsporene gjorde sitt.

Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Slipp opp gassen, og ørlite granne brems, that's it
Er det raka vegen så er dette null dramatikk.

- Mr. Lappen
- Posts: 43
- Joined: 13 Aug 2007 14:12
- MC: Yamaha YZF R1 2001
- Location: Bergen
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Nissen har blitt tipset, og i år kommer julen tidlig!Tror du allerede nå kan føre opp "Nye dekk" på ønskelisten over julegaver
I morgen faktisk


-
- Posts: 170
- Joined: 09 Feb 2006 20:33
- MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
- Location: Arendal
- Contact:
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Har til nå vært så heldig å slippe følelsen av vannplaning med sykkel.
Men ble litt nyssgjerrig på hva slaks dekk dere kjørte på når dere planet?
Men ble litt nyssgjerrig på hva slaks dekk dere kjørte på når dere planet?
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.
Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.
Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Når du får vannplaning er det en ting du mister, veigrep! Da skal du bruke det lille du har igjen av grep til å holde sykkelen oppe og i riktig retning. Å bruke opp veigrep med bremsing kan da ikke være bra?
Jeg lærte, inn med clutch, ligg unna bremsen og styr. Har opplæringen forandra seg?
Jeg lærte, inn med clutch, ligg unna bremsen og styr. Har opplæringen forandra seg?
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Dette er også i tråd med deg jeg har lært. Vil veldig gjerne ha en oppdatering om dette ikke er god latin lenger, og ikke minst hvorfor.
- quantumduck
- Posts: 247
- Joined: 25 Aug 2006 13:20
- MC: Hayabusa
- Location: Nesodden
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Ihvertfall om jeg var på en lang rett-strekke ville jeg ligget unna bremsing og la ting roe seg ned av seg selv. Med minimalt veigrep blir vel poenget med bremsing også minimalt?Banditbiker wrote:Dette er også i tråd med deg jeg har lært. Vil veldig gjerne ha en oppdatering om dette ikke er god latin lenger, og ikke minst hvorfor.
Lurer litt på dekkene mine, Metzeler Z6, her har bakhjulet null mønster midt under. Hvordan får de det til å funke i regnvær?
- Mr. Lappen
- Posts: 43
- Joined: 13 Aug 2007 14:12
- MC: Yamaha YZF R1 2001
- Location: Bergen
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Som du sier; rakt frem=no problem. På strekningen der eg fikk vannplaning kan man lande en Boing737 om man gidder. Heldigvis har ikkje Norwegian noen avganger fra GullbotnGixxerman wrote:Slipp opp gassen, og ørlite granne brems, that's itEr det raka vegen så er dette null dramatikk.

Men eg er skeptisk til det med å bremse. Når hjulene har vannplaning er det vel null, niks og nada friskjon, og temmelig fort gjort å låse opp. Vil tro at et hjul som triller fritt har bedre evne til å fortrenge vann enn ett som er låst. Ser for meg at det er jæ...g vanskelig å kotrollere en slik oppbremsing.
To hjul som triller fritt har jo gyro egenskaper, og hjelper med å holde sykkelen stabil?
Vannplaningen eg hadde varte ca 20-30meter, og det var ingen stor dramatikk over det. Kanskje kunne distansen blitt redusert ved å overføre vekt, og på den måten prøve å styre sykkelen forsiktig over i tørrere "farvann".
Er usikker på om det ville funket, men
det var derfor eg tok opp dette med vannplaning.
Det er nok flere enn meg som har slitte dekk på denne siden av året, så problemstillingen kan bli aktuell. Vannplaning skjer fort, og det er viktig å ha tenkt over hva som må gjøres.
Ser ikkje bort fra at dette kan ha vært en vannplaning som ligger bak.
Det regnet i går ettermiddag, og det er ufine hjulspor på stedet... http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article406945.ece
Håper det går bra med vedkommende!