Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
- maelling
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
Re: Oh shit..Vannplaning! Ka gjør du då?
Hos meg skjedde det rett før en sving(lenge før svingen.. bare seilte avgårde som en luftputebåt mange titalls meter), slik at jeg hadde ikke noe jeg fikk gjort og gled pent og pyntelig ut på jordet i ca 70-80 km/h(dvs. Flakset ut på jordet er mer riktig i saltoer og piruetter både meg og sykkelen). Heldigvis var det et jorde der og ikke et skogholt, ellers hadde jeg ikke vært her i dag. Jeg kjørte en 125 cc scooter, og det er vanskelig å sammenligne dekk, men dekket var nok ikke ideelt for oppgaven for å si det sånn. Vannplaning er ingen spøk, det er sikkert. Eneste som gjelder er å holde balansen og få la sykkelen få ned farten av seg selv om man kjører på rett strekke. I min situasjon ville det beste være å be en bønn eller to til vår herre, om du i det hele tatt rekker det. Jeg hadde i allefall en enveisbillett ut av veien, og det var lite å gjøre med det.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
- Kjitta8648
- MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.
Har opplevd og overlevd endel vannplaninger på sykkel.
Det som virkelig fikk pumpen igang var en opplevelse i nærheten av Kongsberg.
Kom kjørende i 80-90 og skulle inn på et parkering/bensinstasjon område da det plutselig ble slutt på asfalt. Hele området manglet asfaltdekke det var bare sand de neste 100-150 meter. Sykkelen, en cb750 tok sanden med glans. Det var som å kjøre på gelé. Inn med clutch, av med gass og forsiktig bremsing med bakbremsen. Det gikk greit, sykkelen stoppet og tanking foretatt.

Det som virkelig fikk pumpen igang var en opplevelse i nærheten av Kongsberg.
Kom kjørende i 80-90 og skulle inn på et parkering/bensinstasjon område da det plutselig ble slutt på asfalt. Hele området manglet asfaltdekke det var bare sand de neste 100-150 meter. Sykkelen, en cb750 tok sanden med glans. Det var som å kjøre på gelé. Inn med clutch, av med gass og forsiktig bremsing med bakbremsen. Det gikk greit, sykkelen stoppet og tanking foretatt.

http://www.zrxocboard.com/board/index.php
"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
Helt enig. Ligg unna bremser, ikke slipp gassen uten å ha trykket inn clutchen. Bruk veggrepet til å holde sykkelen på hjulene.lassie wrote:Når du får vannplaning er det en ting du mister, veigrep! Da skal du bruke det lille du har igjen av grep til å holde sykkelen oppe og i riktig retning. Å bruke opp veigrep med bremsing kan da ikke være bra?
Jeg lærte, inn med clutch, ligg unna bremsen og styr. Har opplæringen forandra seg?
A motorbike is an engine you can sit on
Trykker man inn clutchen tar det jo bare lenger tid, så det går vel fint å bare gå rolig av gassen, sakte men sikkert altså. Skjønner ikke at det skal være farlig 

- maelling
Man kunne sitte og diskutere clutch eller ikke clutch over flere sider, uten at jeg tror det har noe for seg. Tror det er viktigere hva man ikke gjør, enn hva man gjør i en slik situasjon. Mer man gjør, jo værre går det sannsynligvis. De fleste av oss handler uansett på instinkt, og man rekker ikke å føre en diskusjon med seg selv hva som er riktig mens slikt pågår. Vannplaning forekommer vel for de fleste av oss rimelig sjeldent, heldigvis 

-
- MC: x Suzuki SV650S
x Husqarna WR250 - Location: Sandefjord
Vi har sikkert forskjellig type motorbrems på våre mcer, men å slippe gassen uten å ha clutchen inne på sv'n på høyt turtall er ikke hyggelig. Ser for meg en god seiletur..
"If you always do what you always done, you always get what you always got"
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
har du vannplaning på bakhjulet drar du inn clutch...et rullende hjul får fortere grep når du kommer ut av vannet...låses hjulet mister du også gyro effekten på hjulet og sykkelen begynner å vri seg raskere...
ved vannplaning har du 0 friksjon og da er det jo kjempelurt å motorbremse/bremse.
men med normale dekk er det jo som regel foran det planer da...dette trykker vannet unna før bakhjulet... men med dårlig mønster bak så...
ved vannplaning har du 0 friksjon og da er det jo kjempelurt å motorbremse/bremse.

men med normale dekk er det jo som regel foran det planer da...dette trykker vannet unna før bakhjulet... men med dårlig mønster bak så...

Å trykke inn clutchen er helt klart det som bør gjøres. Motor brems eller vanlig brems vil veldig ofte gjøre at bakhjulet sklir ut....Gixxerman wrote:Trykker man inn clutchen tar det jo bare lenger tid, så det går vel fint å bare gå rolig av gassen, sakte men sikkert altså. Skjønner ikke at det skal være farlig
ZX10R 2007 (Rapid bike 3, Marchesini Magnesium felger ++)
Audi TT 2003 mod
Audi TT 2003 mod
-
Mønsteret og dybden av det har nok minimalt å si med en R1 og typiske sportsdekk. De mønstrene gir mikroskopisk med drenering. Derimot vil slitasjen ha mye å si dersom bakdekket er slitt flatt på midten. Større flate gir "bedre" planingsegenskaper. Dernest kommer lufttrykket, lavt trykk > stor flate > lett planing. Høyt trykk > liten flate > mindre vannplaning.tHaWuLf wrote:Det høres ut som en klok handlingsmåte. Ideen er å ikke gjøre noe overilt, og du må ha vært heldig som hadde en rett strekke. Ideen med vannplaning er at det nesten er det samme hva du gjør, og du har ingen kontroll. Hva om det hadde kommet en sving, f.eks. Det som skjer er at dekkene dine ikke greier å trenere vannet som følge av hastigheten, så hastigheten må ned slik at dekkene dine greier å få vekk vannet. Der gjorde motbakken en god jobb(hadde det vært nedoverbakke kunne det nok fort blitt ubehagelig!). Hjulene bør nok rulle fritt som du gjorde. Men jeg skal ikke påberope meg å være "ekspert", men hadde nok gjort det samme som deg
Hvordan er dekkene dine ? har de mye mønster eller er bakdekket ditt f.eks litt slitt ? Det skjer ihvertfall veldig mye fortere om du har lite mønster igjen.
Til trådstarter: Jeg vil tatt en nøye titt på dekkene. Planing skal nesten ikke være mulig med MC så lenge man har runde dekk og rett trykk.
Jeg har ligget i 140 - 160 på Autobahn i styrtregn uten antydning til vannplaning og det var attpå til med uskjellte race dekk. Dog med ca 45 pund i dekkene, altså max tillatt trykk fra dekkprodusenten.
Vær klar over at nyasfaltert eller diselsølt asfalt kan føles som vannplaning. Det skal helt latterlig lite til å skli på slikt i blandt.
Uansett årsak var nok reaksjonen din den eneste rette.
- maelling
Du har rett i mye her, men mønsterdybde, sammen med mønsterets utforming vil ha mye å si for hvordan dekket takler vann. Det lille du snakker om av mønster er helt vitalt for at vannet skal kanaliseres vekk raskest mulig. Jeg kjører mye på banekjøring, og kjører da med Toyo R-dekk på bilen(noe blant det heftigste som er lov å kjøre med her i landet til gatebruk), og mønsteret er omtrentlig like dype og brede som mønsteret på en R1 med nye dekk(kanskje noe mer). Disse fungerer kun på vått når det er nok mønster igjen(dvs. Når de er nye), og når jeg har slitt vekk mye av mønsteret, blir dekket veldig mye bedre på tørt føre(og tilsvarende umulig på vått føre, og jeg planer nesten før jeg kommer ut av pit om det er vått nok). Dette er grunnen til at vi ikke kjører på slicks her i landet. Dekk skal ha visse våtegenskaper(evne til å drenere vann), og dette får du ikke til med slicks, selv om disse sitter veldig godt på tørt føre. Nå ser jeg bort i fra gummiblanding, temperatur og etc. På vått føre planer de nesten med en eneste gang, og resten av forklaringen kommer du med selv når det kommer til stor flate, trykk osv. Mønster har absolutt betydning, og det kan du finne ut ved å ta et par slicks dekk og kjøre på vått føre og finne ut i hvilken hastighet du begynner å plane kontra et par regnværsdekk(som du fort ser skiller seg ganske tydelig i forhold til slicks når det kommer til mønster og dybde). Mønster og dybde avgjør i hvilken hastighet du vil begynne å plane.Babelfisken wrote:Mønsteret og dybden av det har nok minimalt å si med en R1 og typiske sportsdekk. De mønstrene gir mikroskopisk med drenering. Derimot vil slitasjen ha mye å si dersom bakdekket er slitt flatt på midten. Større flate gir "bedre" planingsegenskaper. Dernest kommer lufttrykket, lavt trykk > stor flate > lett planing. Høyt trykk > liten flate > mindre vannplaning.tHaWuLf wrote:Det høres ut som en klok handlingsmåte. Ideen er å ikke gjøre noe overilt, og du må ha vært heldig som hadde en rett strekke. Ideen med vannplaning er at det nesten er det samme hva du gjør, og du har ingen kontroll. Hva om det hadde kommet en sving, f.eks. Det som skjer er at dekkene dine ikke greier å trenere vannet som følge av hastigheten, så hastigheten må ned slik at dekkene dine greier å få vekk vannet. Der gjorde motbakken en god jobb(hadde det vært nedoverbakke kunne det nok fort blitt ubehagelig!). Hjulene bør nok rulle fritt som du gjorde. Men jeg skal ikke påberope meg å være "ekspert", men hadde nok gjort det samme som deg
Hvordan er dekkene dine ? har de mye mønster eller er bakdekket ditt f.eks litt slitt ? Det skjer ihvertfall veldig mye fortere om du har lite mønster igjen.
Til trådstarter: Jeg vil tatt en nøye titt på dekkene. Planing skal nesten ikke være mulig med MC så lenge man har runde dekk og rett trykk.
Jeg har ligget i 140 - 160 på Autobahn i styrtregn uten antydning til vannplaning og det var attpå til med uskjellte race dekk. Dog med ca 45 pund i dekkene, altså max tillatt trykk fra dekkprodusenten.
Vær klar over at nyasfaltert eller diselsølt asfalt kan føles som vannplaning. Det skal helt latterlig lite til å skli på slikt i blandt.
Uansett årsak var nok reaksjonen din den eneste rette.