USA-import av ny HD

Prat om tung MC.
Post Reply
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

USA-import av ny HD

Post by Den Røde Fare »

Har noen den fjerneste anelse om hvor mye pes det vil være å importere en ny HD-modell fra USA?

Modellen det er snakk om, er kommet over there, mens Europa henger langt etter og forhandleren her sier "kanskje til høsten". Men det er ikke SÅ lenge til høsten, så da har jeg vondt for å tro at de har bestemt seg for å ta den inn hit?

Det er snakk om en Sportster Nightster:

http://www.harley-davidson.com/wcm/Cont ... cale=en_US
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: USA-import av ny HD

Post by Tekumseh »

Har ikke peiling, men lurer litt på det samme med tanke på import av en ny Indian...
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: USA-import av ny HD

Post by Banditbiker »

Den Røde Fare wrote:Har noen den fjerneste anelse om hvor mye pes det vil være å importere en ny HD-modell fra USA?

Modellen det er snakk om, er kommet over there, mens Europa henger langt etter og forhandleren her sier "kanskje til høsten". Men det er ikke SÅ lenge til høsten, så da har jeg vondt for å tro at de har bestemt seg for å ta den inn hit?

Det er snakk om en Sportster Nightster:

http://www.harley-davidson.com/wcm/Cont ... cale=en_US

Import av sykler som er nyere enn juni 2003 kan være en særs vanskelig øvelse med tanke på å framskaffe dokumenter som norske myndigheter er så glad i.
Last edited by Banditbiker on 01 Jul 2007 17:53, edited 1 time in total.
User avatar
Bernt`ern
Posts: 165
Joined: 01 May 2005 23:18
Location: Lørenskog

Re: USA-import av ny HD

Post by Bernt`ern »

Beklager - det er ikke bare særs vanskelig - det er foreløpig umulig. Dette er sakset fra NMCU sitt medlemsblad:

I nr. 4-2006 av MC bladet (NMCU) står det en artikkel på side 11 om import av sykkel:

Sitat:
Å få godkjent en brukt motorsykkel som er importert fra et annet EØS land er egentlig en grei sak.

Når det gjelder import av brukte motorsykler fra USA er situasjonen dessverre en helt annen. Etter at Norge i 2003 måtte implementere EØS-direktiv 2002/24/EF er det helt umulig å få direktegodkjent amerikanske sykler som ble førstegangsregistrert (tatt i bruk) etter 17. juni 2003.Grunnen er ganske enkelt at typegodkjenningen i de amerikanske delstatene ikke tilfredsstiller kravene i det over nevnte EØS-direktivet.

Det finnes egentlig bare to mulige løsninger på dette problemet: Det ene er at EU og USA kommer frem til en avtale der man gjensidig godkjenner hverandres typegodkjenningsregimer. Det sier seg selv at dette ikke er gjort over natten.

Den andre løsningen er at motorsykler fra USA får samme type unntak fra EØS-direktivet som det Amcar har kjempet frem for amerikanske biler. Et slitk unntak imidlertid komplisert og har stor politiske omkostninger, og så lenge NMCU`s medlemmer ikke har krevd at vi skal prioritere saken, jobber NMCU heller gjennom FEMA for en gjensidig aksept av typegodkjenningsregimene i EU og USA.
Inntil videre må vi advare privatpersoner mot å importere en brukt MC fra USA, dersom den er tatt i bruk etter 17. juni 2003. Den vil nemlig ikke bli godkjent i Norge.

Sitat slutt

Her er tråden dette var skrevet i: http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php? ... lit=import
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Re: USA-import av ny HD

Post by Den Røde Fare »

Æsj og uff og dobbel-æsj!

Men da vet jeg ihvertfall det. Og får smøre meg med tålmod og verre ting.

Kanskje det er like greit også-jeg vet at når de plutselig evt blir tatt inn til Europa, og selger i bøtter og spann, synes jeg ikke de er like kule lenger :p

Nytt spørsmål: I følge avgiftskalkulatoren på toll.no skal det kun betales engangsavgift på kr 3167 ved innførsel av veteran? Skal de ikke ha moms? Jeg prøvde med to forskjellige kjøpesummer på samme MC, på første summen (78000) var det moms, men på den andre (50000) skulle de IKKE ha moms. Jeg blir litt i tvil om hvorvidt kalkulatoren deres fikk hikke fordi jeg la tallene inn på MC og ikke veteranMC ved første utregning?
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Re: USA-import av ny HD

Post by lassie »

Den kalkulatoren regner bare ut toll og engangsavgift. Du må regne ut 25% mva på tollsummen.

Tollsummen er vel pris på kjøretøyet + frakt??
sammyboy
Posts: 63
Joined: 11 Oct 2006 07:20

Re: USA-import av ny HD

Post by sammyboy »

Vil fraråde dette på det sterkeste... Sålenge den norske Harley importøren ikke fremskaffe alle dokument og spesifikasjoner som mydighetene vil ha så får du ikke skilter på biken... Eneste som kan fungere er om du importerer en modell som allerede finnes i Norge (les importøren har de nødvendige papirer) men vil uansett anbefale deg å ha disse papirene klar og godkjent av myndighetene FØR du kjøper biken. Altså: få plass alle godkjeningspapirer og på disse godkjent av myndighetene FØR du handler bike fra US... Fra Europa kan det gå greiere da Norge driver å tilnærmer seg EU systemet på dette området. Men også her vil eg hatt papirene på plass før evt kjøp.

Har selv fått erfare dette på den harde måten... Har en Honda VTR1000SP2 stående i en garage på østlandet uten skilt... der har den stått i over 1 år nå.... Denne burde være grei å få skilt på i og med at den allerede finnes på norske veier og dermed er "typegodkjent" her i landet... Men da myndighetene så at det stod RVT1000R på siden av sykkelen istedenfor VTR1000SP2 gikk de i vranglås... Selv om de for såvidt er inneforstått med at sykkelen er identisk med den europeiske modellen bortsett fra "stokkingen" av bokstavene... :-#
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Re: USA-import av ny HD

Post by Tore^NSR »

Gjelder dette sykler som er LAGET i Usa eller også sykler som er registrert i Usa?
Pizzafordi
Posts: 75
Joined: 09 Sep 2007 17:05
MC: Yamaha Yzf 600 Thundercat
Endelig kjøpt egen mc
Så blir det oppkjøring kansje mars, så jippi, brain trottle

Re: USA-import av ny HD

Post by Pizzafordi »

http://www.toll.no
70000kr i toll
25% på kjøpsummen. pluss frakt og forsikring av transport over havet.

70000kr ny i usa frakt og forsikring 14000kr 25% av dette

84000kr
+25%
105000
+70000kr toll

175000kr

bare så du vet, så lønner det seg ikke å importere sportster fra usa. det som lønner seg er å kjøpe fatboy o.l.
som er rundt 95-99 modeller. da du får -60000 så blir det frakt og mva, så du ender opp på 150000kr. derimot kjøper du Vrod modellen på 1200ccm vannavkjølt, så er det opp mot 50 000kr å hente. Spreke.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: USA-import av ny HD

Post by inunf »

Hun har handlet ny sportster i Norge...
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Re: USA-import av ny HD

Post by Den Røde Fare »

Ja, og Nightsteren er penere på bilder enn i virkeligheten, og nå er den jo kommet for salg i Europa også...
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: USA-import av ny HD

Post by Banditbiker »

Jeg synes faktisk tvert om, penere i virkeligheten enn på bilder.
:shock:
Post Reply