katalm wrote:
eneste jeg jeg lurer litt på er hvilke service intervaller den har og hvilken olje jeg bør bruke,noen som vet?
Har hatt gleden av å eie en 1994 CBR1000F i 5 sesonger. Den skal ha olje og filterskifte på 12.000 km eller årlig, men jeg ville nok satset på å legge inn et ekstra skift på halve intervallet. Styr unna billige mineralske oljer. Selv kjørte jeg på den "mellomste" fra Silkolene.
Den skal også ha ventiljustering på 12.000 km. Den har "stillskruer", altså justering på løfterene så hvis du er litt fingerferdig kan du gjøre det selv. Jeg gjorde ihvertfall det.I min erfaring måtte det kun justeres ventiler på første intervallet, deretter var det ikke behov for å justere på de tre neste. Det ble bare med å åpne for å kontrollere. Mulig at hyppige oljeskift samt at jeg alltid var nøye med varmkjøring før belastning bidro til at ventilklaringene holdt seg så stabile.
Videre er det verdt å nevne at 1000F ikke blir skikkelig stabil før den får seg et konisk styrelager. Samtlige jeg kjenner som har hatt av disse (nye som brukte) har hatt problemer med at styret begynner å vibrere fra side til side om man slipper det i fart. Man merker ikke dette uten å slippe styret før det originale lageret begynner å bli slitt, eller om sykkelen er tungt lastet. Dette var man nok ikke klar over fra forhandler på 90- tallet, for det var mange som reklamerte på dette og man klarte ikke å finne årsaken. Imidlertid vil koniske styrelagre løse problemet (i den grad det oppleves), og sykkelen blir fjellstødig. Det nærmer jo seg vinter og da har man jo slikt å gjøre...
Uansett, gratulerer med et godt valg! Mange som er negative til CBR`en som førstegangssykkel, men jeg kan egentlig ikke se at det er så mye annet enn størrelsen og vekten som er negativt for en nybegynner. Den har definitivt gode sider også; En snill og lettkjørt motor med nok krefter (R6`en jeg byttet til var mye raskere), gode og sikre bremser (kombibremser), behagelig sittestilling, komfortabel sal, kjennes lang og stabil ut på veien men kan også kjøres inspirert i svingene tross høy vekt, god kåpe som gir lite turbulenser...jeg våger å spå at du blir fornøyd med denne enten du skal kjøre på jobben eller flise ned til Italia. Jeg gjorde begge deler med min.