Dempere - Stille inn for hard kjøring

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Gixxerman

Dempere - Stille inn for hard kjøring

Post by Gixxerman »

Heisan sveisann

Har opplevd gaffelen min som en smule urolig ved hard kjøring. Har dog også hørt at på akkurat denne modellen så er det vanlig med kast i skivene. Skiver og alt slikt er dønn originalt.
Jeg er totalt grønn på begge emner og ber derfor om litt ekspertise ettersom jeg ønsker å beholde denne sykkelen litt.

Første virkelige "skrik" var rett før kjøring på karlskoga i august. En kar med peiling gikk kjapt over sykkelen og følte at gaffelen var litt myk. Han prøvde kjapt å stille inn litt her og litt der, og sa noe kjapt som: Det er noe tull med justering av retur. Det funker rett og slett ikke å stille på, sa han. Jaja, det er greit nok sa han, og lot meg kjøre. Etterhvert gikk rundene kjappere, fronten stusset mer og mer ved hver harde og hardere innbremsing. Det føles ikke ålreit ut akkurat når fronten stusser bortover mens man bremser hardt, men jeg takler det greit nok til at jeg vet å holde meg på to hjul.

Da er mitt spørsmål: Er jeg en amatør til å bremse, er det skivene sin skyld, er det returdempingen sin skyld, en kombinasjon, eller faktor X ?

Sikkert mer dere eksperter trenger å vite, so let me know så skal jeg prøve å forklare nærmere så langt det lar seg gjøre. Lot merke til at Karlskoga også er en bane som sikkert fremhever denne "egenskapen" i min sykkel ved litt ujevnt underlag ved enkelte nedbremsinger, men lot merke til det også på Vålerbanen.
Legger også merke til det ved vanlig kjøring.

All hjelp mottas med stor takk.

PS: 750'n jeg hadde før dette (2000 mod) var ikke slik. Har nå en 2003 R1000.
Keihin

Re: Dempere - Stille inn for hard kjøring

Post by Keihin »

Med fare for å tråkke på noens tær, så ville jeg først forkastet endringene til han som hadde "skrudd litt her og der". Hvis han har skrudd returdempingen i bunn så kan du få akkurat de symptomene du har; at gaffelen ikke får "returnert" mellom humper og i praksis står i bunn og stusser mens du bremser. Skummelt på bane, livsfarlig på vei.

Altså ville jeg skrudd tilbake til fabrikkinnstillinger og testet det først. Hvis stussingen da opphører og sykkelen bare er "for myk" så er det bare å starte justering etter det kjente "en ting av gangen" prinsippet. Først justere sag, så kompresjon og retur hver for seg.

Hvis det er fakta at returdempingen ikke fungerer, så antar jeg du har avleiringer i ventilene i gaffelen. Det er flere enveisventiler inni gaffelen som dirigerer olja gjennom de rette dysene slik at retur og kompresjon er adskilt. Hvis disse ventilene blir fulle av oljeslam så blir de stående fast i åpen posisjon og vil da mer eller mindre fjerne funksjonen til kompresjon og/eller returjusteringen. Jeg hadde dette på min, og fikk det fikset vha en full overhaling hos Esp1Tech.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Han fikk ikke justert i det hele tatt på returen.

Ok, takk for tips hvertfall. Får vel føre opp overhaling av gaffel på vinterens agenda. (Öhlins fjærer perhaps:)

Det er hvertfall ekkelt å kjøre med så jeg får vel kanskje også målt kast i skivene å se om de er greie i samme slengen.
Keihin

Post by Keihin »

Gixxerman wrote:Han fikk ikke justert i det hele tatt på returen.
Ok, tolket det som han ikke fikk noe respons jeg. Hvis skruene sitter dønn fast er noe seriøst galt. Skal ikke se bort fra at en eller annen luring har trodd de skruene skulle skrus til og dermed har skrudd de i bunn og vel så det. De sitter litt for lett tilgjengelig i toppen av gaflene. Det har skjedd før. Kan være bare litt ekstra kraft som må til, men de kan likevel være skadet. Bruker å være dokumentert at man aldri må dra til disse med kraft. Er vel en kon spiss som går inn i et hull og dermed vil skade metallet hvis man drar til for mye.
Ok, takk for tips hvertfall. Får vel føre opp overhaling av gaffel på vinterens agenda. (Öhlins fjærer perhaps:)
Du har relativt ny sykkel med lite km, så det kan være overkill. Jeg ville tatt en telefon til Esp1Tech da dette kan være ordnet på en halvtime hos han. Han kan også fortelle deg om det evt. er tidlig å få de overhalt.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Sitter og titter dypt nedi ølglasset siste kvelden i ferien, men jeg får vel bare takke for tips nok en gang :D Kan jo rådføre meg med et par stykker der jeg jobber først også så. Må uansett ha hjelp, helt klart, men jeg vil ikke kjøre med den slik neste år det er helt sikkert. Er vel ikke rart jeg låste forhjulet så det suste flere ganger per runde på karlskoga da jeg ble litt varm i trøya. Om man har en hard innbremsing og hjulet stusser bortover, sååå... ehh jaa da heh. Langsletta ble spess kjip ettersom jeg bare måtte bremse tidligere og tidligere og folk bremsa seg forbi meg med letthet. Ikke at jeg tror jeg hadde kutta av 10 sek per runde akkurat men mitt hovedpoeng med banekjøring er å ha det moro, så de som måtte være bedre får bare kjøre forbi. Jeg vil bare at sykkelen skal oppføre seg slik jeg vil, så jeg kan prøve å tyne enda litt til. Mojo for unga :)
Babelfisken

Post by Babelfisken »

Som sagt over kan for hard retur føre til "pakking", at gaffel ikke returnerer med går lenger og lenger ned under oppbremsing inntil de står i bunn og forhjulet stusser og låser. Den andre muligheten er at fjærene rett og slett er for myke og at de bånner.
Å ikke bånne fronten er er det første basiskravet for oppsettet.

Med orginale deler tviler jeg på førstnevnte. De fleste sykkelprodusenter har med vilje begrenset justeringsmulighetne på demping, nettopp for å unngå at folk skrur seg helt bort. Generellt blir det da ikke mulig å stille hverken nok tur eller retur demping. Hvordan det forholder seg på Suzuki Gixere aner jeg ikke.

En midlertidig fix for myke fjerer kan være å ha i litt ekstra olje sammt demping på den harde siden. Den ekstra oljen gjør at det blir litt mindre luft. Luften virker som en progressiv fjær og men mindre luft blir den da fortere komprimert og gir en stivere front. Men vær obs. For mye olje vil gjøre vondt værre (BTDT) Ekstra demping gjør at bevegelsen ved brå oppbremsing går tregere.
Fikk selv tips av Esp1Tech om luft og mengde olje og det gjorde susen (Når jeg bare målte riktig ;))
f2dog
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09

Post by f2dog »

Vanskelig å si akkurat hva som er feil,men det er flere gode tips ovenfor.
MEN- La aldri noen skru på demperene uten at de har virkelig peiling.Hvis du vil teste litt selv, så merk av hvor skruene står med litt tabbelakk el. slik at du kan skru deg tilbake hvis syklen ikke blir som forventet.
På nye gixxeren er det en haug med justeringer,og jeg rører ikke en skrue selv..
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Skal få litt gratis hjelp i helga så får vi se, om ikke skal the man Esp1tech få fritt utløp med fingerarbeidet.

Må jo bare spørre før jeg rådfører meg med han: Hva spør han om ? Er det nok å si at jeg veier 80kg med fullt utstyr og har den og den kjørestilen, eller hur ?
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

hvor lenge er det siden det ble skiftet olje på gaffelen?
Det er ikke mye vits i å justere på gaffelen hvis den er full av gammel guffe.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Har ingen aning. I værste fall kan inget ha vært gjort siden den var ny. Jeg aner ikke overhodet, seriøst. Den er hvertfall helt rævva nå og jeg rører ikke demperkomponenter selv så jeg skal få hjelp til vintern.
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

grunnen til at jeg spør slik er at jeg har tømt ut gaffelolje som så ut til å ha klumper, slikt går jo ikke å justere
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Såklart du kan spørre :) Jeg bare svarer det jeg vet. Og en annen ting jeg vet er at jeg skal søke proff hjelp til både foran og bak iløpet av vintern. Selv kan jeg ikke en dritt om dempere så jeg gidder ikke begynne på et prosjekt som ender med praten og mye visdomsord, if you get the picture ;-) Er man amatør så er man amatør.
Post Reply