Fetere lyd i sykkelen - KN Innsatsfilter?

Prat om tung MC.
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Re: Fetere lyd i sykkelen - KN Innsatsfilter?

Post by maelling »

pelsen wrote:hehe, har prøvd det og.
hadde sommerjobb på lageret for disse for mange år siden, de små posene som strømpebuksene var pakket i ble seff prøvd ut som luftfilter. :D
Men seriøst, jeg har ikke filter på veisykkern, kun to åpne trakter.
På endurosykkern er det såklart filter, den går jo kun i støv og dritt.
Say that again ? Ikke noe luftfilter !? :shock: Håper du bytter oljen din veldig ofte ihvertfall(senest hver 1000 km i ditt tilfelle uten luftfilter) - for motorens skyld. Mesteparten av støvet som ødelegger motoren din kan du ikke se en gang. Vil sterkt anbefale at du monterer et luftfilter. Får du slikt finpuss inn i sylindrene, blir det som å sleike på sandpapir. Etter at støvet er ferdig med å ripe opp sylinderveggene dine, havner det i motoroljen. Når motoroljen har blitt full nok av dritt, så blir oljefilteret tett. Når det er tett, mister du oljetrykk. Når du mister oljetrykk, får ikke motoren din bra nok smøring, og motoren din vil ende med å rakle og dø for godt. Om dette ikke skjer får du i allefall kraftig redusert levetid på motoren. Filter er så billig at det ikke er noe å spare på.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

Med hva slags erfaring anbefales det å montere filter? noe du har lest?
Jeg har hatt samme sykkern siden 1981, den har ikke filter originalt og jeg har ikke montert filter på den.
Motorn har rasa skikkelig en gang, men rådebrudd er ikke relatert til luftfilter. Materialtretthet i aluminium.
Har tatt opp og endret motor med ujevne intervaller, og har aldri sett noe spesiell slitasje som kan relateres til uren luft.
Så jeg trenger ikke noen anbefalinger om luftfilter, mine egne erfaringer er godt nok for meg.
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Hva slags sykkel er det? Og hvor drar den luft i fra? Må si at jeg ble litt nyskjerring her...
stian

Post by stian »

Gixxerman wrote:
Dominator wrote:Fordelen med KN-filter er jo at man kan kjøre i årevis uten å tenke på at luftfilteret må byttes/renses. Er det ikke intervaller på 50-60000 km for rens av filteret??
Det tviler jeg sterkt på. Jeg kjøpte min 750 ifjor og kjørte ut sesongen. Da var det blitt montert et DNA filter, altså et annet merke, men tilsvarende KN og liknende. Det ble montert akkurat før jeg kjøpte den. Da jeg gikk over sykkelen vinteren som var, så hadde jeg kjørt 11500km med den. Det filteret MÅTTE gjøres noe med. Prøvde å rense det jeg, hvilket jeg har hørt er det eneste som trengs. Kanskje jeg er litt petimeter, men jeg bestilte likevel et nytt et.
Kjøpte K&N Filter til R1 min i vår,der står det "Anbefalt rens hver 40-50 000 KM.
Behov for bytte etter 1,600 000 KM..

Har du kviteringa gjelder dette som garanti og man kan få nytt filter om filterets effekt blir dårligere...

Spentpå og se, har kjørt 7 000 med dette filteret nå, og ikke antydning til slitasje / tett :)
R6R

Post by R6R »

Stian: hadde filteret noen effekt på lyden?
2007 Yamaha R6R "Lige Nu"

"Der ser du hva som kan skje når man ikke har Distronic Plus!"
stian

Post by stian »

Ikke innsatsfilter nei, det ligger jo i luftfilterboksen uansett..
Men åpne kon filter som jeg har sagt tidligere har det se bilde..

Image
moonlit

Post by moonlit »

Jeg mener bestemt at Z750-en min har fått en råere snerrelyd ved 1/2-1/1 pådrag med KN-filteret enn med standardfilter :) Og så sparer du jo penger i lengden, siden du slipper å kjøpe nye filtre.
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Post Reply