Mc-LÃ¥n

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Furre
Posts: 518
Joined: 26 Apr 2005 12:40
MC: MV Agusta F4
Location: Oslo

Mc-LÃ¥n

Post by Furre »

Hei godtfolk.

Lurte på om dere hadde noen innspill ang. min sak.
Trenger MC-lån, noe som i realiteten ikke er noe sak, trodde jeg. Litt om meg, jeg jobber som elektrikker, fullt utdannet og er 21år. Ergo jeg tjener ok nok for et mc lån på 200.000 f.eks men en ting tydligvis gjenspeiler seg som en stort problem for bankene. at jeg ikke har hatt førstegangstjeneste (skal dimme, men det er en annen sak). fått avslag av 3 banker, og selvfølgelig uten noe bregrunnelse da enkelte ikke påkrever å gi det. Skal i møte med rådgiver på mandag og håper på å få handlet fram en måte på å forsikre banken om at hvis jeg skulle havne i militæret i ett helt år så skal de fortsatt få betaling. sånn btw fikk nettop mens jeg skrev dette, en samtale fra en bank jeg hadde sent søknad til. Han jeg pratet med sa at det nesten bare var å glemme hvis jeg ikke hadde hatt førstegangstjeneste. Blir litt frustert over at noe jeg kanskje ikke skal være i, kan ødlegge for lån. Noen som har noen gode eksempler, har jo en mor og far som kan gå som sikkerhet for meg i (den korte)militertiden. Blir bare så skuffa..
User avatar
Tekumseh
Posts: 2094
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Mc-LÃ¥n

Post by Tekumseh »

Sett mor og far som kausjonister på hele lånet du!
Også får du skrevet dem ut når førstegangstjeneste er avviklet evt at du er tjeneste-udyktig.

Hvis du skal ha noen forikringer/klausuler rundt dette lånet, vil renta bli høy, og det blir et dyrt lån. Mor og far er vel heller med på å sette renta ned...

Lykke til! :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Mc-LÃ¥n

Post by supermons »

Det hørtes veldig rart ut, at mangel på førstegangstjeneste skal gi problemer med lån..

Sjekk hva som dekkes av militæret? De dekker jo bo og masse sånt når du er i militæret.. Har du gyldig grunn til å dimme? Hvis du har det burde det jo ikke vært noe problem å gjort det når sesjonen var..
User avatar
Furre
Posts: 518
Joined: 26 Apr 2005 12:40
MC: MV Agusta F4
Location: Oslo

Re: Mc-LÃ¥n

Post by Furre »

takk for svaret Tekumseh.
og til deg demons, har ingen gyldig grunn til dimming, utenom at det er et stort tap for meg å dra i militæret, har null interesse av det, og føler at jeg ikke kommer til å passe inn. er ikke rar eller noe, men føler at jeg ikke har noe de vil ha av meg, hadde jeg blitt kallt inn som 18-åring, hadde det vært greit, men nå er det bare å glemme etter min egen mening. :-k
User avatar
Furre
Posts: 518
Joined: 26 Apr 2005 12:40
MC: MV Agusta F4
Location: Oslo

Re: Mc-LÃ¥n

Post by Furre »

forresten, mor og far ville hellst slippe å stå som kausjonister, får snakke med rådgiver om en annen mulighet antar jeg.
Likestilling går visst i kvinners favør i dette tilfellet.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Mc-LÃ¥n

Post by Lølle »

Forsvaret dekker ingenting i forhold til forbrukslån som bil, sykkel osv. Rimeligvis.
Grunnen banken har, er nok at hvis du ikke har avtjent verneplikten, venter de at du får dårlig betalingsevne om ikke lenge. Enig med Herr Tekumseh; med foreldre som garanterer i bakgrunnen burde det gå bra.
De må ikke løse inn hele lånet sånn med en gang om det svikter hos deg, de kan støtte deg på betalingen.
Du kan kanskje avtale avdragsfrihet også under tjeneste?
En mulighet er selvfølgelig å vente med så dyrt kjøp til fremtiden er avklart.
Forøvrig.. ikke vær så bekymret for verneplikten, bruk det heller til noe bra. Hvis du søker aktivt på tjeneste du kunne tenke deg, øker sjansene for ok tjeneste. Kanskje Attila kan bruke deg?
Image
Image
User avatar
Furre
Posts: 518
Joined: 26 Apr 2005 12:40
MC: MV Agusta F4
Location: Oslo

Re: Mc-LÃ¥n

Post by Furre »

kan sikkert bruke forsvaret til noe ok, men jeg vil ikke, er forlovet, har leilighet, jobb som jeg tjener mye på, så går nok for å dimme, har store problemer med å 'passe inn'. La militæret være frivillig, å bli tvunget til noe man ikke vil er en krenkelse etter min mening, og sosial arbeider er ikke helt meg.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Mc-LÃ¥n

Post by Lølle »

Furre wrote:kan sikkert bruke forsvaret til noe ok, men jeg vil ikke, er forlovet, har leilighet, jobb som jeg tjener mye på, så går nok for å dimme, har store problemer med å 'passe inn'. La militæret være frivillig, å bli tvunget til noe man ikke vil er en krenkelse etter min mening, og sosial arbeider er ikke helt meg.
Da så... da må du få slippe. :roll:
Image
Image
Thomas
Posts: 166
Joined: 29 Oct 2006 08:16
MC: x Suzuki SV650S
x Husqarna WR250
Location: Sandefjord

Re: Mc-LÃ¥n

Post by Thomas »

Det er nok ikke sånn det fungerer. Har du ingen gyldig fritaksgrunn og er frisk og rask så vil de nok beholde deg. Søk deg et sted og få noe ut av det er mitt tips.
Hvorfor ikke vente med kjøp foresten? Sesongen nærmer seg slutten nå uansett (dessverre). Bruk vinteren på å skaffe deg egenkapital, det burde gjøre bankene mer medgjørlige i forhold til en senere lånesituasjon.
"If you always do what you always done, you always get what you always got"
User avatar
Furre
Posts: 518
Joined: 26 Apr 2005 12:40
MC: MV Agusta F4
Location: Oslo

Re: Mc-LÃ¥n

Post by Furre »

har egenkapital, og ikke kom med den teite tonen når det gjelder min holdning til militæret, kommer hit ang hjelp, og så får jeg negative tonen der. men vent å se, dere som ikke tror jeg kan prestere å dimme uten skade. uansett så er dette en tråd der jeg spure om hjelp og hva jeg burde gjøre. hvorfor jeg ikke vil vente, er fordi jeg har tilbud på en rimelig sykkel som kommer til å bli solgt, venter jeg må jeg betale over 100.000 mer neste år, ergo, jeg vil prøve å få lån nå.
User avatar
Endre
Posts: 479
Joined: 29 Oct 2006 10:50
MC: Aprilia RSV Tuono 1000
2003 mod
Location: Drammen

Re: Mc-LÃ¥n

Post by Endre »

Furre wrote:men vent å se, dere som ikke tror jeg kan prestere å dimme uten skade.
Venter i spenning..
Aprilia RSV Tuono 1000 2004 mod

X: Suzuki SV 650S 2003 mod
X: Honda NSR 2000 mod
Gixxerman

Re: Mc-LÃ¥n

Post by Gixxerman »

Jasså, blir det 1098S på deg snart kanskje og påkosta opp og ned i mente ;-)

Har du fått noe innkalling til army'n da ? Sånn som det kuttes ned for tia så burde det gå rimelig glatt og slippe unna. Kunne glatt ha gjort det da jeg var inne for 7år sia men var greit å bare få opplevd det. Ser faktisk positivt tilbake på den tia selvom den var trange kår for å si det mildt.

Angående din sak så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor de nekter. Kan jo tvangsselge den om de vil om de ikke får penga sine. Du har ingen mulighet til å be foreldra dine om å ta lånet da ? Vet det kan by på problemer hos en del familier, men bare spør jeg. :)
User avatar
Petterjacobsen
Posts: 939
Joined: 01 May 2007 09:09
MC: 2003 GSXR 750 med div mods.
Location: Gullskogen Vest, Drammen

Re: Mc-LÃ¥n

Post by Petterjacobsen »

Da jeg var på sesjon sa jeg enkelt og greit ifra at jeg ikke var noe interessert i å dra i militæret. Da sa legen jeg snakket med at jeg skulle slippe, kunne ikke bli enklere. Har hørt historier om folk som sier på sesjon at de gleder seg til å få våpen, for da får de makt. At de klikker når de ser grønne klær. Sitter og griner på sesjon. Sier de er homo osv...
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
Gixxerman

Re: Mc-LÃ¥n

Post by Gixxerman »

heheheheehe lo godt av de andre "solskinnshistoriene" :lol: :lol: :lol:
User avatar
O_o
Posts: 950
Joined: 26 Aug 2007 12:17

Re: Mc-LÃ¥n

Post by O_o »

Petterjacobsen wrote:Da jeg var på sesjon sa jeg enkelt og greit ifra at jeg ikke var noe interessert i å dra i militæret. Da sa legen jeg snakket med at jeg skulle slippe, kunne ikke bli enklere. Har hørt historier om folk som sier på sesjon at de gleder seg til å få våpen, for da får de makt. At de klikker når de ser grønne klær. Sitter og griner på sesjon. Sier de er homo osv...
hehe.. er sikkert ikke så vanskelig å slippe om man sier slikt :lol:
Post Reply