Trøbbel med kjøling - GSXR1000 K3

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Gixxerman

Trøbbel med kjøling - GSXR1000 K3

Post by Gixxerman »

Har visst en stund at jeg har en ørliten lekkasje av kjølevæske. Det er en dråpe nå og da, så har jeg etter tid og stunder glemt det selvsagt. Kjørte til jobb idag og så at tempen gikk opp til 118grader. Etter jobb fylte jeg på 3-4 desiliter kjølevæske og da var det opp til fullt nivå igjen. Kjørte godtroende hjem, visste egentlig at det såklart ikke kom til å gi store utslaget. Da jeg var nedi festningstunellen kom den opp i 122 grader så jeg stoppa den tvert. Venta ganske lenge til den var nede på rundt 50 grader. Jobben var stengt så hadde ikke hjulpet å dra tilbake dit selvom jeg jobber der jeg jobber. Tenkte at jeg fikk ta det rolig hjem og heller stoppe en del ganger bare for å få sykkelen hjem. Jeg satt og sjekka målern konstant men nå lå den stødig rundt 100 grader, og det er jo ikke kritisk, men hvertfall 20 grader varmere enn hva den pleier å være. Ved vanlig kjøring ligger den rundt 77-80 grader. Kom meg faktisk helt hjem uten kritiske temperaturer, men planen var liksom å dra til Vålerbanen imorgen men det tør jeg rett og slett ikke nå.
Det skal også sies at vifta ikke slår seg på i det hele tatt, og den skal slå seg på ved 105 grader og skru seg av igjen ved 100grader(sånn roughly) MEN, den i seg selv er ikke synderen for sykkelen pleier uansett ikke komme opp i disse temperaturene så her må det være noe annet først og fremst.

Så kommer spørsmålet: Hva er feilen(e) ?

EDIT: Faen, glemte å fortelle at jeg monterte G-pack for noen dager siden som jeg har tatt av. Da den var montert så lyste templyset rødt hele tiden når sykkern var igang, selvom tempen var helt fin som den alltid pleier. Det blinket også FI i displayet. Jeg tenkte ikke noe videre over dette enn at G-packen sikkert laget noen ufarlige feil på denne sykkelen. De forsvant da jeg fjernet G-packen. Sykkelen ble faktisk litt varmere enn normalt, dagen før jeg fjerna den. Kom opp i 106 grader ved helt normal kjøring, cruisa på 5000rpm og da skal den ikke bli så varm. Pleier å ligge rundt 80 som beskrevet høyere opp.
Gixxerman

Re: Trøbbel med kjøling - GSXR1000 K3

Post by Gixxerman »

Har fått tips om luft i systemet, på bike.no.

Noen andre tips ?
f2dog
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09

Post by f2dog »

Luft er nok et godt tips..
Kan også være sirkulasjonspumpen som er gåen.
Ser på min at det er skjelden at temp er noe særlig over 90-95grader,bortsett i fra køkjøring. Vifta slår seg inn på rundt 105 og av rundt 100.
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
hsimpson
MC: YZF R6 Blå/hvit

Post by hsimpson »

Termostaten åpner som den skal? Åpner ikke denne, blir det heller ikke noe sirkulasjon i kjølevannet til radiatoren
Yamaha R6 Blå/hvit
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
Babelfisken

Post by Babelfisken »

hsimpson wrote:Termostaten åpner som den skal? Åpner ikke denne, blir det heller ikke noe sirkulasjon i kjølevannet til radiatoren
Termostater skal/bør være konstruert fail safe, dvs. ryker de står det åpent hele tiden.

Luft er nok feilen i dette tilfellet, evt en toppakkning.
Lukt på kjølevannet og sjekk fargen, særlig etter litt gassing.
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Gixxerman wrote:Har fått tips om luft i systemet, på bike.no.

Noen andre tips ?
Prosedyren med lufting står under 2-20 i servicemanualen din. Det er den mest nærliggende forklaringen. Ellers kan man med et eget suzuki-multimeter sjekke feilkoder for å finne ut hva FI lampa vil fortelle :) Står forresten også noe interessant under "Fi system diagnosis" under 4-15, der det står hva feilen er om FI lampa blinker eller lyser.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Saken er at FI ikke blinker, og jeg får jo ikke sjekka en feilkode som ikke er der ;-)

Og forøvrig står sykkelen på jobben, og jeg har ikke fått gjort noe. Får ikke tatt det i arbeidstiden og etter så er alle opptatt med å få sin egen kropp fortest mulig hjem. Da må jo jeg dra jeg også. Jaja, har ordna med transport så får vi se når annledningen byr seg :roll:
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Helt glemt denne jeg. Saken er fiksa hvertfall. Var bare en O-ring til vannpumpa :lol:
Post Reply