Sykkelen startet, men det første jeg merket som var unormalt var at den med choke gikk på et lavere turtall enn normalt.
Uten choke stoppet den momentant (som den vanligvis ikke gjør).
Prøvde å starte igjen, men nå ville ikke starteren gå rundt (hørte bare klikk og summing). Aldri skjedd før.
Ventet litt og prøvde igjen. Nå tok den og motoren startet.
Etter å ha brukt gassen litt kom motoren nå også opp i normalt turtall på tomgang med choke (kald).
Pustet lettet ut.
Så oppdaget jeg at venstre eksospotte produserte tykk hvit røyk. Ikke synlig røyk i høyre potte. Nå ante jeg uråd.
Tok av choken, men den produsert fortsatt hvit røyk. Motoren putret litt før den stoppet.
Prøvde å starte den igjen, men nå fikk jeg bare en knatrelyd fra starteren.
Her gav jeg meg og innså vel at jeg nok har kjørt min siste tur for i år, og at en dyr reperasjon står for døren.
Den virket helt fin da jeg satte den fra meg siste kjøretur.
Fra Clymer VFR manual leser jeg meg til at den hvite røyken sannsynligvis kommer av ventil eller sylinder/stempel-problemer.
Olje eller kjølevæske trenger sannsynligvis inn i en (kanskje to) sylindre.
Tipper at problemer med sylinder gjorde at starteren ikke klarte jobben med å dra rundt motoren.
Muligens er starteren eller starterdrivverk nå også gåent.
Skriver dette for å høre om andre finner min analyse sannsynlig.
Det har eksistert en tikkelyd i motoren de få månedene jeg har eigd den, som jeg har trodd var ventillyd, men serviceverksted
mente det ikke betydde noe problem på denne sykkelen.
Hadde nettopp fått fikset gjenstridig bremseproblem og begynt å kose meg på sykkelen jeg kjøpte i sommer.

Rykte for solid motor var en av grunnene til at jeg kjøpte denne. Men samtidig er den nok dyr å reparere når noe først går.
Noen med erfaringer? Oppmuntringer?