Sannheten er at det ikke finnes noen spennende 600 ccm - motormessig. Men er du en RPM-freak så er 600 dødskult. Er vekt alfa omega og det er om å gjøre å komme seg raskest mulig rundt f.eks rudskogen, så er nok R6 en av de bedre jeg har prøvd. R6 er bedre enn CBR 600 som er enda mer pysete i bunn og har mer attack. CBR 600 er igjen mye bedre enn Bandit 600 som er kanskje den dølleste 600 cc som finnes. Men ellers finnes det jo ikke bunndrag i 600 kubikkere, ihvertfall ikke 4-høla varianter. En typisk 600 cc har rundt 64 nm, mens min gamle R1'en hadde rundt 108nm og de nyere noe mer. På CBR 900 RR og slike begynner det å ligne på noe. Min gamle hadde 96nm, men manglet attack i motoren, og samme med de nyere efi variantene. Men min erfaring er at man må over 100 nm før det er gøy

Får jo senebetennelse i foten av all den unødvendige giringa på 600cc. Med R1 røsker det i ballene hver gang du gasser - uansett turtall. 1000 drar som pokker fra 4-5k rpm, mens 600 må opp i 7-8 før vi begynner å snakke om noe som helst. Prismessig ser jeg heller ikke poenget med 600, bruktprisene er nesten like. Men det er en annen sak
Jeg kommer aldri til å kjøpe en 600 cc etter å ha kjørt en god del av overnevnte grunner. 600 cc er for folk med små nøtter. Det må i tilfelle være en Husqvarna SM 610 eller noe i den duren om jeg skal ha ren morosykkel. Den kan du torque som faen rundt med og kjennes spenstig ut. Er på utkikk etter ny R1. Har prøvd den nyeste og den er "gods creation", enkelt og greit. Savner kicket med å ligge i 200 km/h over Hurumlandet, smelle ned et\to gir og løfte opp forhjulet. Det får dere ikke til med 600 cc med mindre du monterer turbo
Får bare dra frem et godt gammelt sitat sammen med min brannfakkel og korstog mot 600 cc : There's No Substitute For Cubic Inches

Mvh Martin Ellingsen (
maelling@gmail.com)
Nå:
1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE