Kikket litt på 9xx i vår..men endte opp med en 900ssie istedenfor.
Har kjørt endel med 748R tidligere..morsom sak det. Men veldig baneinspirert, og med kreftene et stykke opp i registret.
Uten å faktisk ha prøvd 9xx så vil jeg anta at en 900ssie er en bedre førstegangsykkel. Hvis du kan leve med utseendet da.
Du mister toppeffekten og hylet over 9000rpm ..men du får en sykkel med en fleksibel motor og veldig mye rimeligere mht service og forsikring. Litt mindre ekstrem sittestilling og kanskje litt mere sykkel for turer. Med tankveske, varmeholker og evt annet styre så kan man sikkert klare lengre turer.
Jeg ble overasket over at sykkelen tar med meg gjennom svingene på en bedre måte enn kanskje mine evner tilsier (Rossi er ikke meg..) .. og så lett (og deilig) å kontrollere med dreiemoment alltid tilgjengelig. Toppeffekt stjeler ofte av bunndraget.. en hylende 600ccm R-moped (tiihii) har det meste på toppen..

Men i en verden hvor mange anseer at mest hestekrefter er en bra sykkel.. så er vel kun 80 (ducati) hester ikke lenger interessant. Kan skremme ut litt mere..ved behov.
Jeg er litt uenig om at ekstreme bremser og kjøreegenskaper fører til en "sikrere" sykkel.
Det har litt mere med hva (eller hvor mye) som sitter mellom øra på sjåføren..man kan ikke alltid bremse seg ut av situasjonene. Ikke stol for mye på egne ferdigheter, bremser etc ute i trafikken.. kjør heller passivt og med store marginer..det funker nok bedre.