RÃ¥d om 1. sykkel, Ducati 916?

Prat om tung MC.
User avatar
vinc79
Posts: 62
Joined: 18 Sep 2007 18:40
MC: Ducati 916

RÃ¥d om 1. sykkel, Ducati 916?

Post by vinc79 »

Heisann!

Driver og øvelseskjører og har begynt å titte på sykler...
Synes Ducati 748/916/996 er firstende, men kjenner ikke så godt til de.

Noen som kan fortelle litt om hva man bør være ops på ved ett kjøp?
Samt hva en må regne med av service kostnader?

Synes denne her så fint ut: http://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... os=2&tot=4
916-Lite KM, litt dyr men veldig pen... Noen som har noen kommentarer?

Har sjekket forsikring som kom på 6000 for ansvar, det er vel ok? Har jo lite bonus foreløpig...

Er takknemlig for alle tips! \:D/
Last edited by vinc79 on 20 Sep 2007 17:24, edited 1 time in total.
Gixxerman

Re: RÃ¥d om 1. sykkel, Ducati 916?

Post by Gixxerman »

Den der er sikkert eid av en petimeter. Ring og forhør om servicehefte. Kan nesten banne på at han har fullt servicehefte, og da er det løp og kjøp som gjelder. Tror ikke den der står til salgs så altfor lenge.
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Re: RÃ¥d om 1. sykkel, Ducati 916?

Post by toriamos »

Ducati må vel ganske ofte inn for service og justeringer har jeg inntrykk av. Som du ser så er sittestillingen rimelig sportslig - er du sikker på at det er en slik type sykkel du vil ha som førstesykkel?
1999 Ducati ST2
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: RÃ¥d om 1. sykkel, Ducati 916?

Post by maelling »

Den sykkelen der ser rett og slett nydelig ut! :) Den er egentlig ikke så dyr i forhold til hvor fin stand den ser ut til å være. Har kjørt litt ducati, og de er veldig fine. Eneste som er uvant med de der i forhold til andre sykler er tørr clutch. Den kan være litt uvant å kjøre med i by blant annet. Ellers har de der vært mine favorittsykler helt opp til det siste, og er fortsatt noe jeg kunne tenkt meg :) De er noe annet enn kjønnsløse japser, og har den karakteren du ikke finner i en cbr 600 f.eks o.l Dessuten er lyden helt vanvittig grom da :D Se om du kommer over noen billige magnesium felger, det er det eneste den sykkelen der mangler for at den skal være helt perfekt, foruten noen Ohlins dempere(er det ohlins bakdemper på den ? Kan se ut som det på bildet :) ) og styredemper som den jeg kjørte hadde. Videre er den vel oppgradert i hjernen. Det er mer power enn standard ser det ut som :) Skal du ha noen bakpå, er dette helt feil sykkel. Da må i tilfelle personen ikke være av den lettskremte typen.

løp og kjøp! Ikke hør på folk som snakker om førstegangssykler; sånt finnes ikke. Det der er en smykke av en sykkel som fortjener å bli lagret i stua om vinteren :D
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Mr. Lappen
Posts: 43
Joined: 13 Aug 2007 14:12
MC: Yamaha YZF R1 2001
Location: Bergen

Re: RÃ¥d om 1. sykkel, Ducati 916?

Post by Mr. Lappen »

He, he. Ikkje hør på de som sier fy, fy til R sykkel som nybegynner moped.
Stol på magefølelsen og kjøp det DU har lyst på.
Ducaien du har lusket fram på Finn.no er kanon stilig!

R-sykler er noe av det sikreste du kan kjøre.
De har de beste bremser av allt som går på to hjul, og du har krefter i bøtter og spann til å komme deg forbi.

Men så har du den igjen..en R-sykkel kan fort føre til at du mister lappen :-s
Husk at en umoden ADHD sjåfør med sterkt fremtredende "Need for Speed" syndrom,
fort blir statistikk om ikkje kreftene som bor i en R sykkel blir respektert og brukt med fornuft.

Lykke til med jakten på sykkel!
Image
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Re: RÃ¥d om 1. sykkel, Ducati 916?

Post by toriamos »

Jaha.. Ducati får sannelig begeistringen fram i folk. Pussig at ikke hele Norge kjører dette merket. Kjønnsløse japser? Her tenker man muligens på Toyota?
Har du lyst på en Ducati så er det jo det som gjelder. Er vel ingen andre alternativer da. Men ta en telefon til et merkeverksted/leverandør og undersøk litt om priser på servicer og intervaller.
Det med tørrklutch er vel noe man må venne seg til. Dvs å venne seg av med å bruke motorbrems.

Har prøvekjørt litt Ducati og de kaller ganske sterkt på eiefølelsen. Litt for sportslig sittestilling, samt at styret ligger så langt ned at svingradiusen i lav hastighet blir veldig stor er vel mine antipatier.

Mister Lappen mener at R-sykkel er det sikreste en kan kjøre. Det går vel litt på føreren, men mitt inntrykk er vel heller at en R-sykkel mellom beina får fram fartsdjevelen i oss.

Tør jeg forslå en Honda VFR?
1999 Ducati ST2
User avatar
Bizcocho
Posts: 503
Joined: 11 Jul 2006 18:53
MC: 2012 Ducati 848 EVO, Termignoni slipon og sotet vindskjerm
Location: Oslo

Re: RÃ¥d om 1. sykkel, Ducati 916?

Post by Bizcocho »

toriamos wrote:Det med tørrklutch er vel noe man må venne seg til. Dvs å venne seg av med å bruke motorbrems.
Dette er nok et dumt spm, men kan noen forklare hva som er forskjellen på 'vanlig clutch' og en tørr clutch? Kan man ikke bruke motoren til å bremse med? :roll:
v Ducati 848 Evo 2012
x Kawasaki ZX636R 2005
x Suzuki SV650S 2003
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: RÃ¥d om 1. sykkel, Ducati 916?

Post by rerell »

Självklart kan man motorbromsa även om man har tørr clutch. Jag förstår inte vad det har med saken att göra, men toriamos får förklara vad han menar med det.

Skillnaden är att en tørr clutch inte badar i olja, om man ska se på det rent konkret. Fördelar med tørr clutch är att det är mindre friktionsförlust och att den ska tåla hårdare tag. Nackdelar är att livslängden kan vara kortare och att den kan upplevas som mer "grabby". Det är vanligt att racecyklar har tørr clutch (MotoGP osv).

När det gäller 916 som första mc;
Effektmässigt så är den ju inte värre än en modern 600-kubiks radfyra, men sittställningen är i det extremaste laget. Om du har tänkt dig att köra mycket i bytrafik så är inte 916 ett speciellt bra val (då är det ett riktigt dåligt val, faktiskt). Sittställningen är så extrem att man lätt kan "glömma sig" och hänga på armarna, vilket inte bara ger dig ont i kroppen, men också en dålig körupplevelse. Om man däremot sitter rätt och kör cykeln som den är tänkt att köras, så är sittställningen perfekt.

Just den cykeln du ser på ska väl snart ha 20kkm-service. I normala fall kostar en sådan service 5-10k. Det är service var 10kkm, och remmar ska bytas vartannat år, eller var 20kkm. Det KAN visa sig att man behöver byta en del vipparmar, då detta är ett känt problem på desmoquattromotorerna, och om man måste byta många så blir det dyrt. 916 är dock inte den modell som varit mest utsatt för detta, då den inte varvar lika högt som t.ex. 748.
User avatar
Petterjacobsen
Posts: 939
Joined: 01 May 2007 09:09
MC: 2003 GSXR 750 med div mods.
Location: Gullskogen Vest, Drammen

Re: RÃ¥d om 1. sykkel, Ducati 916?

Post by Petterjacobsen »

Jeg kjøpte en 2003 GSXR 750 som første sykkel. Ble rådet av veldig mange til ikke å kjøpe det, men de talte for døve ører ;-)

Hvis man tar det pent i begynnelsen og lærer å kjenne kreftene som ligger i en slik sykkel så er det ingen ting i veien for å kjøpe en slik sykkel. Så klart hornene vokser litt langt ut noen ganger, men kjører man med hodet så klarer man å begrense seg sånn ca.
Og de er lettkjørte, jeg synes ihvertfall min er det. Kjørte en diversion (?) på kjøreskolen og den var vanskeligere å kjøre. Lite effekt (måtte sitte å gire hele tiden) og helt feil sittestilling for meg.

Kjøp det du vil, ikke hør på alle andre!
Jeg har brukt mye penger på piker, vin og sang. Resten har jeg sløst bort...
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: RÃ¥d om 1. sykkel, Ducati 916?

Post by indianeren »

Kikket litt på 9xx i vår..men endte opp med en 900ssie istedenfor.
Har kjørt endel med 748R tidligere..morsom sak det. Men veldig baneinspirert, og med kreftene et stykke opp i registret.

Uten å faktisk ha prøvd 9xx så vil jeg anta at en 900ssie er en bedre førstegangsykkel. Hvis du kan leve med utseendet da.
Du mister toppeffekten og hylet over 9000rpm ..men du får en sykkel med en fleksibel motor og veldig mye rimeligere mht service og forsikring. Litt mindre ekstrem sittestilling og kanskje litt mere sykkel for turer. Med tankveske, varmeholker og evt annet styre så kan man sikkert klare lengre turer.
Jeg ble overasket over at sykkelen tar med meg gjennom svingene på en bedre måte enn kanskje mine evner tilsier (Rossi er ikke meg..) .. og så lett (og deilig) å kontrollere med dreiemoment alltid tilgjengelig. Toppeffekt stjeler ofte av bunndraget.. en hylende 600ccm R-moped (tiihii) har det meste på toppen..:)
Men i en verden hvor mange anseer at mest hestekrefter er en bra sykkel.. så er vel kun 80 (ducati) hester ikke lenger interessant. Kan skremme ut litt mere..ved behov.


Jeg er litt uenig om at ekstreme bremser og kjøreegenskaper fører til en "sikrere" sykkel.
Det har litt mere med hva (eller hvor mye) som sitter mellom øra på sjåføren..man kan ikke alltid bremse seg ut av situasjonene. Ikke stol for mye på egne ferdigheter, bremser etc ute i trafikken.. kjør heller passivt og med store marginer..det funker nok bedre.
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Re: RÃ¥d om 1. sykkel, Ducati 916?

Post by toriamos »

rerell wrote:Självklart kan man motorbromsa även om man har tørr clutch. Jag förstår inte vad det har med saken att göra, men toriamos får förklara vad han menar med det.
Ja her ar jag lite på tynn is..., men menar jag har hørt nånting om at bakhjulet går lettare i lås med tørrclutch - jag kan ta feil forstås. Har i alla fall en polare med Ducati och han plagas med at bakhulet låsas om han forsøkar på motorbrems i høga hastigheter.

Inte helt like snygg?
http://www.motorbikestoday.com/reviews/ ... vfr800.htm
1999 Ducati ST2
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: RÃ¥d om 1. sykkel, Ducati 916?

Post by rerell »

Din Ducatipolare får lära sig att mellangasa. :)
User avatar
Endre
Posts: 479
Joined: 29 Oct 2006 10:50
MC: Aprilia RSV Tuono 1000
2003 mod
Location: Drammen

Re: RÃ¥d om 1. sykkel, Ducati 916?

Post by Endre »

toriamos wrote:
rerell wrote:Självklart kan man motorbromsa även om man har tørr clutch. Jag förstår inte vad det har med saken att göra, men toriamos får förklara vad han menar med det.
Ja her ar jag lite på tynn is..., men menar jag har hørt nånting om at bakhjulet går lettare i lås med tørrclutch - jag kan ta feil forstås. Har i alla fall en polare med Ducati och han plagas med at bakhulet låsas om han forsøkar på motorbrems i høga hastigheter.

Inte helt like snygg?
http://www.motorbikestoday.com/reviews/ ... vfr800.htm
Din halvsvenske :lol:
Aprilia RSV Tuono 1000 2004 mod

X: Suzuki SV 650S 2003 mod
X: Honda NSR 2000 mod
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: RÃ¥d om 1. sykkel, Ducati 916?

Post by ErlingSG »

rerell wrote:Din Ducatipolare får lära sig att mellangasa. :)
Mellomgasse? :-s
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: RÃ¥d om 1. sykkel, Ducati 916?

Post by inunf »

Har siklet en del på 916 selv, vurderer å kjøpe en sykkel til. Ser ut som om det meste allerede har litt nevt her ang. hyppige serviceintervaller og muligens problemer med vippearmene. Jeg ville IKKE kjøpt en 916 som første sykkel, siden det er ganske vanlig å velte når man er nybegynner. Og velter du en 916 kommer du til å hate deg selv (jeg kommer ihvertfall til å gjøre det :evil: ). Tror ikke kåpedeler osv. er spesielt billig heller. Kjøp heller en UJM og få deg litt erfaring på et kjøretøy som ikke vekker så mye følelser. Hvis du SKAL ha italiensk 1. sykkel, så er vel 900ss et bedre alternativ. Eller en aprilia Pegaso. Eller en halvgammel Monster.

Noen Ducatier tåler ikke å stå ute i regn. Hvis elektronikken blir våt så skrur tenningen (og lysene) seg på. Vet ikke om dette gjelder 916, men parkerer du Ducatien din ute i regnet så er det bare til pass for deg...

Mellomgasse: Når du skal gire ned så trykker du inn clutchen, napper i gassen, girer ned og slipper clutchen. Med litt trening så får motoren riktig turtall og nedgiringen blir like jevn som om du hadde brukt bremsene. Hvis du ikke mellomgasser men bare slipper clutchen så får du et rykk. Dette rykket gjør at bakhjulet kan slippe.
Post Reply