Kjøpte et nytt gelebatteri på 14 Ah som jeg tenkte paralellkoble til det gamle batteriet på 10 Ah. Men så hørte jeg at man ikke skulle koble sammen et gammelt og et nytt batteri. Og batteriene måtte visstnok være av samme type. Det gamle batteriet mitt er blybatteri, og det nye er gelebatteri. Jeg har ikke spesielt greie på dette, men håpet at noen kanskje vet noe som kan være nyttig i den forbindelsen.
Jeg kan legge til at vedkommende som nevnte at det ikke var bra å koble sammen nytt og gammelt batteri siktet i utgangspunktet til fritidsbatterier i bruk på solcelleanlegg på hytte.
Hvis det er slik at det ikke er bra å paralellkoble slik jeg har tenkt hvis ikke batteriene er like gamle, kan jeg eventuelt kjøpe et nytt batteri av samme typen som det nye, og da kunne få suksess? Eller er det også viktig at batteriene som skal kobles sammen har samme spesifikasjoner når det gjelder Ah?
Fint om noen med viten og erfaring vedrørende batterier kan forklare litt.

Hvis min ide om sammenkobling er helt håpløs, er plan B å ha med det toppladete ekstrabatteriet, og så koble over hvis det blir behov. Altså kjøre med ett batteri av gangen. Men det kjekkeste hadde vært å kunne ha batteriene paralellkoblet permanent. Dette også fordi jeg har en løsning med lader som skal monteres i kassa slik at jeg kan koble meg til strøm på overnattingsstedet eller hjemme når jeg parkerer, og så ha toppladete batterier neste morgen.