Paralellkobling av nytt og gammelt batteri

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Jalmar

Paralellkobling av nytt og gammelt batteri

Post by Jalmar »

Driver å lager en løsning for å få med meg et ekstra batteri på Gamle. Ekstralys, varmeholker og andre nødvendigheter gjør det nødvendig med litt ekstra strøm tilgjengelig utover høst/vinter.

Kjøpte et nytt gelebatteri på 14 Ah som jeg tenkte paralellkoble til det gamle batteriet på 10 Ah. Men så hørte jeg at man ikke skulle koble sammen et gammelt og et nytt batteri. Og batteriene måtte visstnok være av samme type. Det gamle batteriet mitt er blybatteri, og det nye er gelebatteri. Jeg har ikke spesielt greie på dette, men håpet at noen kanskje vet noe som kan være nyttig i den forbindelsen.

Jeg kan legge til at vedkommende som nevnte at det ikke var bra å koble sammen nytt og gammelt batteri siktet i utgangspunktet til fritidsbatterier i bruk på solcelleanlegg på hytte.

Hvis det er slik at det ikke er bra å paralellkoble slik jeg har tenkt hvis ikke batteriene er like gamle, kan jeg eventuelt kjøpe et nytt batteri av samme typen som det nye, og da kunne få suksess? Eller er det også viktig at batteriene som skal kobles sammen har samme spesifikasjoner når det gjelder Ah?

Fint om noen med viten og erfaring vedrørende batterier kan forklare litt. :D

Hvis min ide om sammenkobling er helt håpløs, er plan B å ha med det toppladete ekstrabatteriet, og så koble over hvis det blir behov. Altså kjøre med ett batteri av gangen. Men det kjekkeste hadde vært å kunne ha batteriene paralellkoblet permanent. Dette også fordi jeg har en løsning med lader som skal monteres i kassa slik at jeg kan koble meg til strøm på overnattingsstedet eller hjemme når jeg parkerer, og så ha toppladete batterier neste morgen.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
inunf
MC: Ymse

Re: Paralellkobling av nytt og gammelt batteri

Post by inunf »

Alder og type vet jeg ikke noe om, men jeg kan synse litt. Et blybatteri og et gelebatteri har ikke samme innmat. Pga at spenningsforskjellene som er hele bakgrunnen for at vi har batteri er forskjellige fra stoff til stoff, så vil det være forskjell i hvordan batteriene tar i mot ladning, hvor mye og hvor fort. Det vil også være forskjell i hvordan de avgir spenning. Derfor er det ikke gunstig å paralellkoble to batterier av forksjelllig type. (Dette er synsing.)

Da vi skulle ha et ekstra batteri til russebilen så fikk vi beskjed om at det måtte være like stort (like mange Ah) som de andre. Hvis ikke ville laderegulatoren slå av ladingen når det batteriet med minst Ah var fulladet. Du får altså ikke utnyttet de ekstra Ah på de(t) andre batteriet/ene. Så jeg ville kjøpt et batteri til, akkurat maken til det nye. Ellers så skal det ikke være noe problem å paralellkoble batterier.
916

Post by 916 »

Problemet med å koble sammen to batterier av ulik alder/størrelse er at det største batteriet vil fortsette å trekke strøm etter at det minste er fulladet. Spenningsregulatoren vil da skru opp ladespenningen, og de minste batteriet vil bli overladet. Da "koker" batteriet og vil bli ødelagt. Det finnes imidlertid elektronikk som fikser biffen. Sjekk med leverandører av båtutstyr. Sammenkobling av batterier er mye brukt i båter. Det finnes elektronikk som distribuerer strøm til det batteriet som ikke er fulladet, samtidig som den sørger for at et av batteriene altid har nok strøm til en start.
Jalmar

Post by Jalmar »

Tusen takk for svar. :D Alltid fint å lære litt nytt.

Ok, så da var jeg litt for snar med å handle ekstrabatteri skjønner jeg. :lol: Det er ikke plass til større batteri i sykkelens originalfester. Så det jeg burde gjort var å kjøpe to nye 10 Ah gelebatterier. Ett til sykkelen og ett til kassa. Da kunne jeg koblet slik jeg tenkte. Alternativt bygge om originalplassen slik at det blir plass til 14 Ah-batteriet og ha ett 14 Ah batteri til i kassa. Man får jo aldri nok strøm. :-k

Men jeg skal ta meg en tur til en båtutstyrsforretning å sjekke ut elektronikken som kanskje kan løse floken.

Inntil videre får jeg kjøre på ett batteri av gangen, og eventuelt koble sammen begge akkurat i startøyeblikket når kuldegradene kommer. :D
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
FSJFrank
MC: '77 XT500
'88 FJ1200

Post by FSJFrank »

Problemene med to ulike batterier er ikke når de lader, men når sykkelen står parkert. Da vil forskjellene gjøre at batteriene lader ut hverandre. Den enkleste måten å gjøre det på er å ha en bryter som kobler de fra hverandre når du parkerer. Eventuellt ei diodebro som gjør dette automatisk.
Disse koster ca 1500,- sist jeg sjekka. Bryter er billig, men man må huske på å switche.

Ladespenningen skal ideelt ikke forandre seg, men ladestrømmen gjør det.
Jalmar

Post by Jalmar »

Det er tydeligvis mange feller å gå i når det gjelder batterier. Jeg har i hvertfall konkludert med at hvis jeg skal paralellkoble to batterier slik jeg tenkte, så må de være like både når det gjelder alder, Ah og type.

Så i dag bygget jeg om batteriplassen på Gamle slik at det blei plass til det nye 14 Ah gelebatteriet på den originale batteriplassen. Det nye batteriet hadde samme mål når det gjaldt lengde og bredde, men var 3 cm for høyt. Så da skar jeg bunnen av den originale batterikassa og skjøtet på de nødvendige 3 cm. Måtte lage en utsparing i fremre/nedre del av bakskjermen for å få plass. Men det blei ganske greit.

Så nå har jeg 14 Ah gelebatteri på Gamle, og jeg skal ha et 14 Ah gelebatteri i kassa jeg skal lage på salen. Da skulle det vel gå an å paralellkoble tenker jeg. :D
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
FSJFrank
'88 FJ1200

Post by FSJFrank »

Jalmar wrote:Det er tydeligvis mange feller å gå i når det gjelder batterier. Jeg har i hvertfall konkludert med at hvis jeg skal paralellkoble to batterier slik jeg tenkte, så må de være like både når det gjelder alder, Ah og type.

Så i dag bygget jeg om batteriplassen på Gamle slik at det blei plass til det nye 14 Ah gelebatteriet på den originale batteriplassen. Det nye batteriet hadde samme mål når det gjaldt lengde og bredde, men var 3 cm for høyt. Så da skar jeg bunnen av den originale batterikassa og skjøtet på de nødvendige 3 cm. Måtte lage en utsparing i fremre/nedre del av bakskjermen for å få plass. Men det blei ganske greit.

Så nå har jeg 14 Ah gelebatteri på Gamle, og jeg skal ha et 14 Ah gelebatteri i kassa jeg skal lage på salen. Da skulle det vel gå an å paralellkoble tenker jeg. :D
Hvorfor gjør du dette?
Hvis du med ett 14ah batteri gradvis tapper batteriet mens du kjører er det ikke batteriet som er problemet, da er det dynamoen. Den gir for lite ladestrøm når du belaster med alt ekstrautstyret. Uansett hvor mange batterier du har vil du da før eller siden være nødt til å lade med batterilader.

Hvis det er for å benytte ekstrastasjet når du står parkert skjønner jeg det.

Forutsetter at batteriet er nytt og friskt, gamle batterier som har vært utladet flere ganger vil ikke ta lading.
Jalmar

Post by Jalmar »

Det er flere grunner. Ladingen på Gamle er bra. Den lader det den skal i fohold til det den er bygget for. Det eneste jeg kunne gjøre for bedre lading ville være å finne en mer moderne 3-fas dynamo. Eller selvfølgelig montere en ekstern dynamo, men det er plundrete og lite hensiktsmessig fordi jeg da må bygge om sidedeksler på motoren for å komme til steder der jeg kan ha en reimskive.

Det er også fullt mulig at det holder med det nye 14 Ah batteriet. Jeg har ikke fått prøvet hvordan dette fungerer på skikkelig tur ennå. Prøvde en tur i går kveld med alle strømforbrukere innkoblet, og det så ut til å fungere greit.

Problemet er når kulda setter inn. Da er det greit med et ekstra batteri til startstrøm. Dessuten er det greit å ha nok batterikapasitet til å ha litt "overforbruk" i form av mye ekstra strømforbrukere. Planen er også å fastmontere en lader i kassa slik at jeg enkelt kan koble til lading ved overnatting eller hjemme.

Videre ønsker jeg nok strøm til en skikkelig arbeidslampe som kan være kjekk å ha ved eventuelle roadside-repairs.

Det originale 10 Ah batteriet hadde ingenting å gå på av ekstra futt. Litt kinning på starteren eller litt bruk av lys uten at motoren gikk, så var det slutt på strømmen. Min tanke er jo da at 14 Ah er 40% bedre og 28 Ah er nok. :lol: Med 10 Ah batteriet måtte jeg lade før, men med 28 Ah kan jeg lade siden, for å si det sånn. :D

(Dessuten er det jo moro å bygge da... :oops: )
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
indianeren

Post by indianeren »

Dyselektriske problemstillinger er alltid moro:)

Som nevnt er det ikke bare å koble batteriene sammen, det idelle er å ha to separate batterikretser.

Viktig å nevne er at du sannsynligvis har en spenningsregulator og ingen laderegulator..
Spenningsregulatoren sørger for å prøve holde spenningen i området 14 volt.

Det finnes mere fancy regulatorer til biler etc med bla tempfølere etc, som kanskje mere kan omtales som laderegulatorer.

Normalt sett så regulerer batteriet selv sitt strømforbruk/ladestrøm ut fra indre motstand (ladenivået), så lenge spenningen er innenfor normale nivåer. Tro meg... kortsluttet regulator med for høy spenning dreper batterier fort.. hadde trøbbel på islandsturen i sommer. Effekten blir da svidd av i batteriet.

Ville tro at to friske batterier kan lades paralellt på din sykkel, gitt at det er nok pulver i generatoren til å holde spenningen konstant. Det kan være et problem med standard generator, siden den er tilpasset den originale kretsen/forbruket.
Men.. ingen batterier har helt lik karakteristikk..og de vil prøve jevne seg ut når du skrur av ladingen. Det er ikke helt heldig hvis det er ulik lading, batteritype eller kapasitet/ status..
Men.. spørsmålet er hvorfor man skal ha 2 batterier på en mc:) hehe.. drar man campingvogn så har man kanskje et eget forbruksbatteri:)

hmm.. men muligens kan du lure opp ladespenningen (hvis du kommer til i regulatoren) opp med en diode (0,6 volt) , og koble inn hhv hovedbatteri/motorsykkelens krets via en diode og så reservebatteriet via en diode. Du må nemlig øke outputen fra generatoren ved å sørge for ~14 volt inn på begge batteriene, siden det vil ligge 0,6-0,7 volt over diodene.

Men en relestyrt krets som kobler inn reservebatteriet når det er lading fra generatoren (ladet hovedbatteri) er nok det enkleste og tryggeste:) Helst skulle det vært en strømsensor som sjekket om det var ledig kapasitet fra generatoren, men normalt må man vel ha en generator som gir mere enn standard.

håper dette var forståelig.. også for meg selv:)
Jalmar

Post by Jalmar »

Jeg forstår jo at dette blir mer komplisert enn jeg tenkte i min enkle tankegang. :lol: For meg er strøm ett nødvendig onde, og så lenge det ikke var plass til et svært batteri, kom ideen med to mindre. For det originale 10 Ah batteriet gir ikke på langt nær nok når kulda setter inn. Men nå har jeg jo fått plass til et 14 Ah batteri, så nå skulle det vel være litt mer å gå på. Dessuten har Gamle kickstart.

Dioder og avanserte laderegulatorer blir nok litt utenfor mitt felt. Så løsningen blir å satse på det jeg har nå. Og ha med et ekstra startbatteri i kofferten hvis det blir short for strøm underveis.
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
FSJFrank
'88 FJ1200

Post by FSJFrank »

Jalmar wrote: Dessuten har Gamle kickstart.

.
Da får du jo varmen i deg på kalde dager også :D
Post Reply