Honda VFR 1986 motortrøbbel

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
vaagern

Honda VFR 1986 motortrøbbel

Post by vaagern »

Skulle bare ta meg en liten tur før jeg gikk til sengs i kveld, men nå tror jeg ikke jeg får sove. :(

Sykkelen startet, men det første jeg merket som var unormalt var at den med choke gikk på et lavere turtall enn normalt.
Uten choke stoppet den momentant (som den vanligvis ikke gjør).
Prøvde å starte igjen, men nå ville ikke starteren gå rundt (hørte bare klikk og summing). Aldri skjedd før.
Ventet litt og prøvde igjen. Nå tok den og motoren startet.
Etter å ha brukt gassen litt kom motoren nå også opp i normalt turtall på tomgang med choke (kald).
Pustet lettet ut.
Så oppdaget jeg at venstre eksospotte produserte tykk hvit røyk. Ikke synlig røyk i høyre potte. Nå ante jeg uråd.
Tok av choken, men den produsert fortsatt hvit røyk. Motoren putret litt før den stoppet.
Prøvde å starte den igjen, men nå fikk jeg bare en knatrelyd fra starteren.
Her gav jeg meg og innså vel at jeg nok har kjørt min siste tur for i år, og at en dyr reperasjon står for døren.
Den virket helt fin da jeg satte den fra meg siste kjøretur.

Fra Clymer VFR manual leser jeg meg til at den hvite røyken sannsynligvis kommer av ventil eller sylinder/stempel-problemer.
Olje eller kjølevæske trenger sannsynligvis inn i en (kanskje to) sylindre.
Tipper at problemer med sylinder gjorde at starteren ikke klarte jobben med å dra rundt motoren.
Muligens er starteren eller starterdrivverk nå også gåent.

Skriver dette for å høre om andre finner min analyse sannsynlig.

Det har eksistert en tikkelyd i motoren de få månedene jeg har eigd den, som jeg har trodd var ventillyd, men serviceverksted
mente det ikke betydde noe problem på denne sykkelen.

Hadde nettopp fått fikset gjenstridig bremseproblem og begynt å kose meg på sykkelen jeg kjøpte i sommer. :(
Rykte for solid motor var en av grunnene til at jeg kjøpte denne. Men samtidig er den nok dyr å reparere når noe først går.
Noen med erfaringer? Oppmuntringer?
Tvinitla
MC: YAMAHA FJ 1200 '89

Re: Honda VFR 1986 motortrøbbel

Post by Tvinitla »

Jeg er ikke så veldig oppdatert på tekniske data på de forskjellige sykkeltypene, men dette er vel en V4 vannkjølt motor ? Slik du beskriver problemet er det etter min mening mest sannsynlig at det er en vannlekkasje inn på den ene sylinderen. Det kan ha kommet så mye vann inn på toppen av stempelet at starteren ikke har klart å dra rundt ved første forsøk. Slik vannlåsing kan gjøre stor skade på stempel, stempelstang eller topp, men du får håpe på det beste.
Synes bare at det var litt merkelig at du ikke fikk startet siste gangen etter at motoren først hadde vært i gang.

Sjekk om vannstanden har minket og om det eventuelt ligger oljefilm på toppen av vannet eller om det har kommet vann i motoroljen.

Vil anbefale at du får et verksted til å kikke på dette.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
toriamos
MC: Ducati ST2

Post by toriamos »

Sykkelen må vel inn på verksted for diagnostisering. Tror ikke jeg hadde forsøkt å starte den flere ganger i alle fall.
Rent sånn oppmuntringsmessig så er vi jo mot slutten av sesongen og du har hele vinteren på deg til å få dette fikset.
1999 Ducati ST2
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Få kjørt sykkelen på verksted. Dette må diagnostiseres av fagfolk.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Temmelig sikkert at kjøleveske har noe å si her(hadde det vært olje som lekket hadde røyken vært blå, og hadde røyken vært sort, skyldes det at sykkelen går for rikt osv). Hvit røyk stammer normalt av to ting: 1) Kald motor eller 2) Kjøleveske som renner inn i forbrenningskammer om motoren er varm når det skjer. Starteren står og hakker når den ikke greier å dra rundt, men det kan hende den også er gåen for da gjør den nøyaktig det samme. Det som derimot er litt for tilfeldig er at både startmotoren fusker og den hvite røyken oppstår på samme tid. Nå vet jeg ikke hvordan motoren er konstruert, men tror ikke vannet har mulighet til å nå startmotoren og "sabotere" den. Mulig at du må overhale startmotoren også om den ikke våkner opp, og det er i allefall en lettere jobb enn å granske hvor den hvite røyken kommer i fra. Jeg støtter det at den bør en tur på verksted for å få en diagnose.

Håper ting løser seg...
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Post Reply