Er dette luftfilteret modent for utskiftning?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Mr. Lappen
MC: Yamaha YZF R1 2001

Er dette luftfilteret modent for utskiftning?

Post by Mr. Lappen »

Den store klokeboken fra Haynes kom i posten her hin dagen, og i dag ble det skiftet olje&filter, bremse og kjølevæske på mopeden. Mens eg stod der i garasjen og var så godt i gang, åpnet eg like godt luftfilterboksen for å sjekke filteret.

Tok ut filteret for å inspisere og blåste det rent med trykkluft. Men.. For meg ser det ut som om fiteret har blitt feilmontert eller kommet i skvis på et eller annet vis. (Eg har ingen ide om når det var skiftet sist)
Hva sier dere? Ville du ha sendt dette filteret på de evige jaktmarker og kjøpt nytt?
Image
luftfilter til YZF R1
Image
skal filter elementet være så "krøllete"? :shock:
Image
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Re: Er dette luftfilteret modent for utskiftning?

Post by Dominator »

Om filteret er rett eller krøllete tror jeg ikke spiller noen rolle. For meg ser det ut som det trykt litt sammen? Det som teller er hvor mye partikler som tetter luftgjennomstrømningen. Siden du ikke vet hvor lenge siden det er skiftet er det vel god grunn i seg selv til å kjøpe nytt? Er vel uansett ikke store utgiften. Om du har tenkt å ha mopeden noen år kan det jo være et alternativ å kjøpe KN-filter.
Tvinitla
MC: YAMAHA FJ 1200 '89

Post by Tvinitla »

Dette filteret ville jeg ha skiftet. Ser at det er endel dritt i det selv om dette ikke er det værste jeg har sett.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Muffinman
MC: `00 929 Fireblade

Post by Muffinman »

Enkelt! Er du i tvil er du IKKE i tvil. Da skifter du.
:)
Mr. Lappen

Post by Mr. Lappen »

Muffinman wrote:Enkelt! Er du i tvil er du IKKE i tvil. Da skifter du.
:)
Sant nok :D Det blir en ny runde i garasjen i morgen.
Et nytt orginalfilter kostet bare 346,- hos Yamaha.
Takker og bukker for råd folkens!
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Personlig så er jeg sånn av natur at jeg liker å bytte slike ting så JEG vet hvilken tilstand slikt er i. Bytta rimelig mye greier på 750'n jeg hadde før, i vinter. Ble jo fort noen kroner, men hater når ting er sånn halvveis.
Men kan vel si at mitt filter så værre ut enn det, og var bare en kort sesong gammelt (12000km)
Mr. Lappen

Post by Mr. Lappen »

Gixxerman wrote:Personlig så er jeg sånn av natur at jeg liker å bytte slike ting så JEG vet hvilken tilstand slikt er i.
:smt045 Enig med du!

Når man har kjøpt seg en brukt sykkel slik som eg har, så lurer vel de fleste eiere på om ting og tang er på stell.
Inntil man har hatt sykkelen på full service eller sjekket opp i ting på egenhånd, så er man jo prisgitt at tidligere eier
har stelt godt med sykkelen.

Eg har både tid og interesse av å skru og mekke på egenhånd, og det er utvilsomt penger å spare på å kunne gjøre enkle ting selv.

Neste "prosjekt" her i gården blir å nappe ut pluggene og skifte disse.
Gjør dette selv om sykkelen går som en klokke og starter uten noe problem.
(Sykkelen har snart 41000km på samvittigheten)
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Bare ta for seg vanlige slitedeler som faktisk var hva jeg bytta, så blir det fort noen kroner.

Olje og oljefilter
Luftfilter
Plugger
Batteri
Dekk
Rykkutjevnere
Kjede og drev
Bremseklosser
osv

Byttet mer, men blir fort noen kroner dette. Uansett deilig å ta slikt ettersom jeg personlig hvertfall følte meg selv mye bedre etter dette. Deilig å vite at ting og tang er bytta.
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Filteret der er ikke det jævligste jeg har sett, men det er likevel langt fra rent. Det eneste som skjer når filteret tetter seg til, er at sykkelen gradvis går rikere, og det vil kunne gjøre noe med gassrespons og etc. Videre gir for rik blanding dårligere ytelse. Det filteret der er ikke helt der enda at jeg ville tro det har noe å si, men når luftfilter likevel er så billig, er det like så greit å handle et nytt. Eventuelt kan du jo prøve å få tak i et vaskbart KN-filter.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Gixxer
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Post by Gixxer »

Pleier å bytte filtert etter serviceintervallet uansett om det er rent eller ikke. Kunne sikkert presset noen ekstra kilometer utav dem med å blåse rent, men synes det er så behagelig å bare sette på nytt og vite at sykkelen puster bra helt frem til neste service.
At filteret er litt krøllet tror jeg ikke har noen betydning for hvordan det fungerer.
Get your knee down and prey!
Post Reply