Har herpa bremsen, hva skal gjøres?

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Har herpa bremsen, hva skal gjøres?

Post by ATWindsor »

Jeg skulle skifte bremseklosser på scooteren min, tenkte det burde være mulig å få til selv, men jeg tok åpenbart feil :).

Det som har skjedd til nå, jeg tok av bremsekaliperen(?), og tok ut de gamle bremseklossene, inne i kaliperen er det to metallsylindre som er de som presser på klossene (de som rører seg når man trykker in bremsen).

Den ene sylinderen fikk jeg dyttet helt inn, men den andre kom bare et lite sykke før den satt bom fast, resultat: det er ikke plass til de nye bremseklossene. Jeg hørte at da burde jeg åpne noe som het "bleeding valve" på kaliperen, jeg tok av en plasthette, og så en liten "metallsopp". Fikk beskjed om at å sette en slange rundt denne, og løse opp mutteren var bra saker. Så jeg gjorde det, men da falt helemetallgreia med soppen ut, og det randt ut masse bremsevæske. Så nå sitter jeg der med mindre bremsvæske, og den fordømte metallgreia går fortsatt ikke helt inn.

Tips mottas med stor takk, om ønskelig kan jeg ta bilder.

Tar også gjerne imot råd om hva jeg har gjort galt, så slipper jeg å gjøre det samme igjen.

AtW
Jalmar

Post by Jalmar »

Det første du bør gjøre er å vaske alle flater der du har sølt bremsevæske. Dette fordi bremsevæske er verdens beste lakkfjerner. Bruk rødsprit på ei fille. På lakkerte flater er det lurt å polere med polish etter rødspritvasken.

Det du refererer til som bleeding valve, er det som heter lufteskrue på norsk. Den brukes etter reparasjoner eller vedlikehold der det er fare for at det kan ha kommet luft inn i systemet. I ditt tilfelle har det kommet luft inn i systemet. Og du som kan fysikk vet forskjellen på væske og luft. Luft kan komprimeres, væske kan ikke komprimeres. Ergo vil man ikke ha luft i et bremsesystem.

Når et av stemplene i en kalipper sitter fast, er det lurt å åpne kalipperen og overhale denne. Det er alltid en grunn til at stempelet setter seg. Er det lenge siden systemet har vært åpnet? Er det lenge siden bremsevæska ble skiftet?

I og med at du ikke har vært så mye borti bremseoverhaling,anbefaler jeg deg å ta med kalipperen til et verksted, og be de overhale den for deg. Det de gjør er da å hone sylindrene, skifte pakninger og rengjøre grundig. En enkel jobb som ikke bør koste alt for mye. Deretter kan du montere kalipperen og de nye bremseklossene, og lufte systemet.

Jeg syns det hørtes rart ut at lufteskruen datt ut når du løsna den. Den skal normalt måtte skrus rundt endel ganger før den faller ut. Det kan tyde på at gjengene til lufteskruen i kalipperen er ødelagt. I så fall er det verkstedsjobb.

Legg ut noen bilder av kalipperen og selve lufteskruen. Prøv også å få frem "hullet" der lufteskruen skal sitte.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

:shock: =D>
Du skulle ikke tilfeldighvis være mekaniker Jalmar?
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Tusen Takk for et meget informativt svar jalmar, skal ta noen bilder og poste de litt senere. Jeg leste at man ikke skulle koble av kaliperen om man ikke måtte, så jeg regner med det er derfor man må lufte systemet etterpå. Dette med lufting av systemet, er det vansklig? Er ikke spesielt god på slike mekketing, bare kaster meg ut i det uten å ha hverken kunnskap eller evner :)

AtW
Jalmar

Post by Jalmar »

Meningen er i utgangspunktet at væske i rør eller slanger mellom håndtak og bremseanretning skulle erstatte wirer og stag. Altså benytte hydraulikk der hånden til føreren er pumpen. Dette har mange fordeler, så som at systemet ikke trenger justering og at man får mer kraft som påvirker bremseanretningen. Bakdelen er at systemet må være 100% tett og at man må holde systemet 100% fritt for luft. En annen bakdel er at stort sett all form for vedlikehold krever at systemet åpnes, og derfor må luftes. I tillegg har vi at bremsevæske trekker til seg fuktighet og får derfor lavere kokepunkt etterhvert som tiden går.

På styret ditt sitter masterpumpa som du påvirker ved hjelp av hendelen. Når du klemmer inn hendelen skyver du et stempel som igjen skyver bremsevæske ned i bremseslangen. Når hendelen ikke er i bruk står systemet fullt av væske fordi det da er åpent mellom reservaoret oppå masterpumpa og masterpumpa. Når du klemmer inn hendelen stenger stempelet samtidig for pasasjen mellom beholder og masterpumpe. Dette for at ikke trykket skal gå opp i beholderen.

Videre vil trykket du skaper med hendelen forplante seg nedover slangen til kalipperen. I kalipperen er det en eller flere sylindere alt ettersom hvordan konstruksjon kalipperen er. På min Gamle Blå er det en sylinder i hver kalipper, mens på de mest moderne Brembo-kalipperne er 6 sylindere. Fordelen med flere små sylindere er at man kan lage kalipperen mindre slik at den ikke flekser så mye. Med en stor sylinder blir bremseklossen også stor, og armene på kalipperen lengre. Da flekser den også mer. Jeg målte på Gamle Blå at en millimeter fleks i kalipperen gav ca 7 millimeter vandring på hendelen.

Når trykket har nådd kalipperens sylindere påvirker det stemplene som igjen skyver klossene mot skiva. Etterhvert som klossene blir slitt, vil mer væske fra beholderen utligne for dette ved å slippe mer væske ned i systemet. Når du da skal skifte til nye klosser må du skyve stemplene helt tilbake og da returnerer væska til beholderen. Dette kan være tungt å få til, så en tynn snekkertvinge kan være et godt verktøy å ha for hånden. Det er også viktig å tømme ut litt væske av beholderen på forhånd slik at ikke beholderen renner over når du returnerer væske. En sprøyte som du får kjøpt på apoteket løser oppgaven med å tømme litt av beholderen.

Når man har gjort arbeider med systemet så systemet har vært åpent må man lufte systemet. Slike arbeider kan være skifte av bremsevæske (skal gjøres 2. hvert år p.g.a. væskas evne til å trekke til seg vann) det kan være skifte av bremseslanger, eller at man har åpnet lufteskruen av en eller annen grunn.

Slangene fra kalipperen opp til masterpumpa lufter gjerne seg selv etterhvert fordi luft vil søke til det høyeste punktet. Men lufta i kalipperen vil gå til det høyeste punktet i kalipperen, og der skal allerhelst lufteskruen sitte.
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Ok, er sikkert på tide å skifte bremsevæske uansett, aner ikke når det ble gjort sist. Så i praksis er det bare å helle på bremsevæske på beholderen, og klamem det ned med bremsehendelen, samtidig som man har lufteskruen oppe? (for å få ut lufta på den andre siden)

AtW
Jalmar

Post by Jalmar »

Det ble "OK" istedenfor "forhåndsvisning". :shock:

Vel, vi fortsetter med lufting:

Få med deg en kompis. Hans oppgave skal være å pumpe med bremsehendelen, og å sørge for at det alltid er væske i beholderen.

Din oppgave skal være å åpne og stenge lufteskruen. Tre en slange inn på lufteskruen og før denne slangen ned i en beholder slik at du har kontroll på den væska som spruter ut under lufting.

Kompisen pumper gjentatte ganger med hendelen og holder den så hardt inne som mulig. Når han holder hendelen åpner du lufteskruen og stenger den igjen. Du åpner den en kvart runde og stenger den igjen. Ikke skru til hardt, for da lever gjengene i kalipperen din farlig!!! Så er det bare å gjenta dette med pumping, holding og lufteskrueåpning/stenging til du ser at det bare er væske som kommer gjennom slangen du har tredd på lufteskruen. Så lenge det kommer luftbobler må dere fortsette luftingen.

Når du ser at det ikke kommer mer luft, er luftingen ferdig, og du bør ha en fin motstand i hendelen når du bremser. Det vil i praksis si at du skal ha full bremsevirkning før hendelen har gått 2/3 av full vandring. Og hendelen skal ikke bevege seg noe særlig når du holder den inne en stund. Altså når du klemmer håndtaket inn skal det ikke gi seg etterhvert og bevege seg mot styret. Da er det mer luft i systemet (lar ser komprimere vet du) og du må lufte mer. Du må også ta hensyn til at lufta fra slangene og masterpumpa må ut, og dette kan ta litt tid. Vanligvis vil du se at det bobler litt i væskebeholderen de første gangene du beveger hendelen etter å ha fyllt systemet med væske. Dette er den lufta som siger opp og ut i beholderen. På noen systemer er det anbefalt at man tar hendelen sakte inn og slipper den brått noen ganger for å lufte raskere.

Det er vanskeligere å forklare dette pr. bokstav enn å vise det i praksis. Men jeg tipper at du vil skjønne tegninga når du leser beskrivelsen av det hydrauliske systemet. Tenk på luft og hvor den naturlig vil søke i forhold til hvordan systemet er byggd opp. :wink:
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

På bil skal man i hvertfall først tømme anlegget for bremseveske. Deretter fylle på med bremseveske, åpne lufteskruen, trykke på bremsehendelen til det kommer bremseveske ut av lufteskruen. Da skrur du til mutteren igjen, slipper hendelen, åpner lufteskruen igjen, trykker på hendelen til det kommer bremseveske, skru til...fortsett den prosessen til det ikke kommer noe luf ut lenger.
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

AARGGH!!!
Nå skulle jeg prøve å forklare!! :lol:
Men det ble riktig i hverfall... :D
Jalmar

Post by Jalmar »

Æ'ndalitten wrote:AARGGH!!!

Syns det ble bra jeg.

Problemet med lufting kommer når man ikke er nøye med å stenge lufteskruen før hendelen slippes. Tenk på dette som et lukket pumpesystem. Du vil trekke luft inn i systemet hvis du ikke lukker lufteskruen før hendelen slippes. :wink:

Dette er egentlig rein fysikk, ATW :wink:
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Jalmar wrote:
Æ'ndalitten wrote:AARGGH!!!

Syns det ble bra jeg.

Problemet med lufting kommer når man ikke er nøye med å stenge lufteskruen før hendelen slippes. Tenk på dette som et lukket pumpesystem. Du vil trekke luft inn i systemet hvis du ikke lukker lufteskruen før hendelen slippes. :wink:

Dette er egentlig rein fysikk, ATW :wink:
Ja, det er jo egntlig gasnke logisk, det bare at fysikk er mye enklere når man slipper å realisere det i virkeligheten ;).

Er det forresten dyrt å få verkstedet til å gjøre denne jobben også? Må innrømme at jeg er litt lei nå, og skulle gjerne ha fått en fiks ferdig scooter gasnke kjapt. Driver å laster inn bildene nå, så de kommer snart.

AtW
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Image
Image
Image

Det siste bildet av den skruesaken er desverre litt mindre skarpt enn jeg hadde håpt :(. Men resten forklarer rimlig greit tror jeg, jeg prøvde det trikset med en slange, men det komm bare ut væske "ved bunnen" av den lufteskruen.

AtW
Jalmar

Post by Jalmar »

For å ta det enkleste først. Der hvor slangen er skrudd på må du skru av for å få løs kalipperen. På slangen er det en banjo, og så er det en bolt og to skiver i mykt materiale. Disse skivene må du skifte når du skrur det sammen igjen.

Du har helt rett i at væska skal komme ut av hullet i midten av lufteskruen. En lufteskrue er slik byggd opp at det er en kon i enden som går ned i kalipperen som tetter mot en motsatt kon. Når du løsner lufteskruen flommer væska fra sylinderen gjennom åpningen og inn rundt lufteskruen. Lufteskruen har et hull før gjengene begynner som skal slippe væska inn i skruen og ut gjennom toppen av lufteskruen. Det skal ikke komme væske ut gjennom gjengene. En grunn til at væska finner utradisjonell vei ut, kan være at lufteskruen er full av dritt, eller at det lille hullet før gjengene er tett. En annen grunn kan være at gjengene i kalipperen er utslitt. Da vil du kjenne at lufteskruen er veldig slarkete når den er løsnet. Du kan også se nedi kalipperen at gjengene er dårlige.
Ta en Q-tips med rødsprit på og skru den ned i hullet og opp igjen. Se om det er metallspon eller deler av gjenger med Q-tipsen opp igjen.

Men min anbefaling er at du tar med kalipperen eller hele scooteren til et verksted og får dem til å overhale kalipperen for deg. Dette fordi det virker misstenkelig at lufteskruen oppførte seg slik du beskriver, og fordi det ene stempelet sitter fast. Det vitner om at kalipperen trenger en overhaling. Tar du med hele scooteren tar verkstedet også luftejobben for deg, og det kan være en fordel hvis gjengene i kalipperen er dårlige.

Normalt vil jeg tro at en slik jobb vil ta et verksted ca. 2 timer. I tillegg kommer de delene de bruker. Det pleier å være et repsett og kanskje de anbefaler skifte av bremseslange. Vanskelig å anslå noen pris for meg, men hvis gjengene til lufteskruen er ødelagt kan det hende at du må skifte kalipper. Som regel er godset rundt slike "hull" så dårlig, at det ikke går an å borre opp og sette inn hylse med nye gjenger til ny lufteskrue. Men dette har de garantert vært borti på verkstedet, så en telefon vil oppklare både pris og tid.

Hvis du må skifte kalipper så må du passe på å få med deg den gamle. Dette fordi du da kan pelle den fra hverandre og studere hvordan den er bygget og hvordan den skal virke. Det anbefaler jeg deg. :wink:

Det var kanskje ikke så mye trøst å få fra meg, men bremser er viktige både for deg og dine omgivelser. Ta derfor den telefonen til verkstedet i morgen. Da sparer du deg for både tid, penger og ergrelser. :wink:
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Jalmar

Post by Jalmar »

Og SÅ løfter vi denne opp litt. :D Hvordan gikk det med bremsene??? Alltid spennende å få høre slutten, vet du. :wink:
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Ja, det ble jo ikke akkurat en veldig spennde slutt, sende den på verksted, som satte på ny bremsevæske og monterte bremseklossene, pluss noe annet smådill (avfettet bremseskiva eller noe) kosta en tusenlapp, hadde vel vært billigere å la verksted ta jobben fra dag 1 :)

AtW
Post Reply