For å ta det enkleste først. Der hvor slangen er skrudd på må du skru av for å få løs kalipperen. På slangen er det en banjo, og så er det en bolt og to skiver i mykt materiale. Disse skivene må du skifte når du skrur det sammen igjen.
Du har helt rett i at væska skal komme ut av hullet i midten av lufteskruen. En lufteskrue er slik byggd opp at det er en kon i enden som går ned i kalipperen som tetter mot en motsatt kon. Når du løsner lufteskruen flommer væska fra sylinderen gjennom åpningen og inn rundt lufteskruen. Lufteskruen har et hull før gjengene begynner som skal slippe væska inn i skruen og ut gjennom toppen av lufteskruen. Det skal ikke komme væske ut gjennom gjengene. En grunn til at væska finner utradisjonell vei ut, kan være at lufteskruen er full av dritt, eller at det lille hullet før gjengene er tett. En annen grunn kan være at gjengene i kalipperen er utslitt. Da vil du kjenne at lufteskruen er veldig slarkete når den er løsnet. Du kan også se nedi kalipperen at gjengene er dårlige.
Ta en Q-tips med rødsprit på og skru den ned i hullet og opp igjen. Se om det er metallspon eller deler av gjenger med Q-tipsen opp igjen.
Men min anbefaling er at du tar med kalipperen eller hele scooteren til et verksted og får dem til å overhale kalipperen for deg. Dette fordi det virker misstenkelig at lufteskruen oppførte seg slik du beskriver, og fordi det ene stempelet sitter fast. Det vitner om at kalipperen trenger en overhaling. Tar du med hele scooteren tar verkstedet også luftejobben for deg, og det kan være en fordel hvis gjengene i kalipperen er dårlige.
Normalt vil jeg tro at en slik jobb vil ta et verksted ca. 2 timer. I tillegg kommer de delene de bruker. Det pleier å være et repsett og kanskje de anbefaler skifte av bremseslange. Vanskelig å anslå noen pris for meg, men hvis gjengene til lufteskruen er ødelagt kan det hende at du må skifte kalipper. Som regel er godset rundt slike "hull" så dårlig, at det ikke går an å borre opp og sette inn hylse med nye gjenger til ny lufteskrue. Men dette har de garantert vært borti på verkstedet, så en telefon vil oppklare både pris og tid.
Hvis du må skifte kalipper så må du passe på å få med deg den gamle. Dette fordi du da kan pelle den fra hverandre og studere hvordan den er bygget og hvordan den skal virke. Det anbefaler jeg deg.
Det var kanskje ikke så mye trøst å få fra meg, men bremser er viktige både for deg og dine omgivelser. Ta derfor den telefonen til verkstedet i morgen. Da sparer du deg for både tid, penger og ergrelser.