Nytt kjede + drev.. spm.

Prat om tung MC.
Gorgeous
MC: Suzuki DR-Z 400 SM

Nytt kjede + drev.. spm.

Post by Gorgeous »

Skikkelig guttespørsmål dette men, jeg lurer litt på å bytte kjede og drev på 750en.. (Finner alltid no gøy) Lurer da litt på 2 alternativer.. Orginalt, 17 tenner foran, eller skal jeg gå for 16 tenner? Blir bedre aks da eller hvordan er dette? :-k
Må ha noe å gjøre i vinter liksom hehe
Team PINK
Image
Jeg liker bare ting hvis de er rooooosaaa <3
Gixxerman

Re: Nytt kjede + drev.. spm.

Post by Gixxerman »

Gå opp 2-3 tenner bak. Mindre slitasje, samme nytten ;-)
Gorgeous

Post by Gorgeous »

Okej! Det har jeg ikke hørt før! Orginalt har vel 45? Så da bør jeg heller gå opp til 48? Og ha 17 foran?? :-k
Team PINK
Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Dette er mer utbredt blandt mopedister, og de fleste skjønner jo at fremdrev er billigere enn bakdrev. Derfor bytter de fleste mopedister heller fremdrevet fordi det er billigere enn å bytte bak.

... men å bytte bak gir mindre slitasje.
Gorgeous

Post by Gorgeous »

Hehe kanskje jeg bare skal bytte og ha det orginalt da? :lol:
Team PINK
Image
Gixxer
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Post by Gixxer »

Går du ned fra 17 til 16 foran så vil du få ca 6% mere puff i alle gir. Det merkes godt. Samtidig blir topphastigheten også ca 6% dårligere, mao ca 260 i stedet for 280, men det er for de aller fleste helt uvesentlig.
Slik jeg ser det er det største problemet at speedometer og tripteller også blir feil, men det kan justeres med en speedohealer, som er en elektronisk dings som kan monteres på de fleste sykkel.
Å gå opp på bakdrevet vil ha samme effekt, men er litt mere tungvindt da det sannsynligvis medfører at du må kjøpe kjede som er lengre enn orginalt.
Get your knee down and prey!
Keihin

Post by Keihin »

For å faktisk svare på spørsmålet så; nei, det blir ikke mer aks, puff eller guff av å gire ned. På en gitt måling, f.eks. 402m, kan omdreving gi positivt (eller negativt) utslag, men det har med hvordan man treffer på girene i forhold til start og stopp osv.

Sykkelen vil _føles_ 6% sprekere og løfte hjulet lettere, men så er også farten redusert tilsvarende. Man blir altså rett og slett lurt =)

Jeg ville ikke anbefalt det, spesielt ikke hvis du skal på langtur. Mistenker du kommer til å bli litt irritert over det økte turtallet i cruisehastighet. Er ihvertfall et problem på 600.

"Gode" grunner til å dreve ned vil jeg si er:
1. For høyt giret i 1. gir, så den er vanskelig å ta løst med og kjøre i by.
2. Banekjøring hvor girene rett og slett ikke passer på den banen man kjører på.
3. Høyt ønske om å klare å få hjulet opp på et ekstra gir uten for mye juks med clutch ;-)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Honda_NSR
MC: KTM 250 cross 03 mod
Honda NSR 99 mod

Post by Honda_NSR »

Jeg er ikke helt enig med deg Keihin. Jeg hadde en merkbar forskjell når jeg byttet til aks drev og hadde en påsitter.
Så hvorfor skulle ikke det gi bedre aks med bare en person på?
Phantom
MC: Honda CBR 900 RR

Post by Phantom »

Jeg har også disse planene i vinter. Tenkte å gå opp tre tenner bak og ett ned foran. Kun fordi jeg vil ha en mer leken sykkel, så slipper jeg å clutche eller å nøkke så jeg river av styret hver gang jeg vil kjøre på ett hjul..
Toppfart er i allefall uinterressant for meg.
-1997 Honda CBR 900 RR
-1989 BMW 325i M-Tech 2

x1997 GSX-R 750 sort/grå
x2001 GSX-R 1000 sort/grå med LeoVince hel-anlegg og powercommander, 159,8hk på bakhjul (Hestmann motor) *Savner...*
x2001 GSX-R 1000 hvit/blå
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kan kjøpe min sykkel om du vil på hjulet så slipper du å dreve om :lol:
Mr. Lappen
MC: Yamaha YZF R1 2001

Post by Mr. Lappen »

Keep in mind at når man velger å dreve om, så bør hele sulamiten skiftes samtidig.
Selv om det gamle kjedet passer, så vil et halvslitt kjede raskt slite ut det nye drevet.
Image
Gorgeous

Post by Gorgeous »

Mr. Lappen wrote:Keep in mind at når man velger å dreve om, så bør hele sulamiten skiftes samtidig.
Selv om det gamle kjedet passer, så vil et halvslitt kjede raskt slite ut det nye drevet.

Står jo nytt kjede, gjør det ikke? ;-)

Takk for svar Keihin, var det jeg ville vite hehe =D>
Team PINK
Image
Furre
MC: MV Agusta F4

Post by Furre »

Gixxerman wrote:Dette er mer utbredt blandt mopedister, og de fleste skjønner jo at fremdrev er billigere enn bakdrev. Derfor bytter de fleste mopedister heller fremdrevet fordi det er billigere enn å bytte bak.

... men å bytte bak gir mindre slitasje.
Er også veldig utbredt blandt stunt-mc-folkeslaget, men dog, til et annet behov enn hva mopedister har sin hensikt til. :?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Nuvel, stuntfolka skifter vel til gigantiske bakdrev, altså motsatt av det du sier :)
Phantom
MC: Honda CBR 900 RR

Post by Phantom »

Gixxerman wrote:Kan kjøpe min sykkel om du vil på hjulet så slipper du å dreve om :lol:
Tror kanskje det er billigere å kjøpe nye drev/kjede da gitt...
-1997 Honda CBR 900 RR
-1989 BMW 325i M-Tech 2

x1997 GSX-R 750 sort/grå
x2001 GSX-R 1000 sort/grå med LeoVince hel-anlegg og powercommander, 159,8hk på bakhjul (Hestmann motor) *Savner...*
x2001 GSX-R 1000 hvit/blå
Post Reply