Nytt kjede + drev.. spm.

Prat om tung MC.
Furre
MC: MV Agusta F4

Re: Nytt kjede + drev.. spm.

Post by Furre »

Gixxerman wrote:Nuvel, stuntfolka skifter vel til gigantiske bakdrev, altså motsatt av det du sier :)
BAH, jeg er litt sliten vettu :smt015 :smt016
moonlit

Post by moonlit »

Et lite innspill her: Jeg vet iallfall at jeg kjørte med for lavt turtall i høyhastighetscruising på min Z750 de første to årene. La meg på 4500-5000RPM i 6.gir (blir ca. 120) og holdt meg der på kjappe motorveier på langturer, for om jeg gikk noe høyere så virket det bare som om motoren hylte for mye og generelt gikk unødvendig høyt.

Men så feil jeg tok; motoren yter en god del mer kraft på 5500-6000RPM (max effekt er på 11500), og når jeg la meg til vanen med å ligge på det turtallet så sank drivstoff-forbruket, og jeg har ihvertfall ikke merket noe negativt med sykkelen. Denne sesongen har jeg kjørt 19.000km(!) i et slikt tempo, og har brukt jevnt over 10-15% mindre bensin enn før.

Kanskje det er flere enn meg som burde ha kicka ned et gir eller liggi litt høyere på turtelleren på tur? Før du bestemmer deg for dreving kan det jo være lurt å finne ut om det *faktisk* vil gjøre at du blir liggende for høyt på turtall i de hastighetene du liker å ligge i.
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Gixxerman

Post by Gixxerman »

På den fisern jeg har, og den jeg hadde, girer jeg akkurat om der powerband starter, ved vanlig kjøring. Første gir bruker jeg til 70-75 og andre til 100, osv
Gixxer
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Post by Gixxer »

Drevet om banesykkelen (gsxr750) til en toppfart på 220 km/t . Dette fordi ingen av de banene jeg kjører på går fortere enn 220. Aksellerasjonen ble brutalt mye bedre, samtidig som at girene nå sitter mye tettere, og det er mye enklere å finne ett gir som passer akkurat den svingen. På en banesykkel kan jeg ikke finne noen gode argumenter for å kjøre orginal dreving, og det er sikkert derfor ingen som kjører med det heller. På gatesykkelen kjører jeg orginalt av den enkle grunn at jeg ikke gidder å begynne å styre med en speedohealer.

Er enig med Keihin om at det kan være tilfeller der aksellerasjonen kan bli dårligere. Kjører en med sånn Pizza-drev som stuntfolkene har så må en jo gire 5 ganger mellom 0 - 100, og da taper en tid.
Get your knee down and prey!
Post Reply