Bremsevæske, blande DOT4 og DOT5?
- r3im
- MC: Aprilia AF1 Replica 125, 1989' Og Honda NSR 125, 1998'
Bremsevæske, blande DOT4 og DOT5?
Lurer på om det er noe fare eller om man kan blande DOT4 og DOT5?
Trenger svar fort...
Trenger svar fort...

*Aprilia AF1 Replica 125* <--Til Salgs

*Honda NSR 125*
Re: Bremsevæske, blande DOT4 og DOT5?
DOT 3, DOT 4 og DOT 5.1 er samme type og kan blandes. DOT 5 er noe helt annet og kan ikke blandes med de andre.
CBR 900 RR 2001 Silver
Nei, det skal du _ikke_ gjøre. DOT5 er "ukurant". Den er silikonbasert i motsetning til 3,4 og 5.1 som er "polyethylene glycol" basert. Alle sistnevnte kan blandes.
Se forøvrig http://en.wikipedia.org/wiki/DOT_4
Se forøvrig http://en.wikipedia.org/wiki/DOT_4
Da må jeg spørre: Hvorfor kan de blandes om det er tre forskjellige klasser, og fordeler/ulemper ?
DOT 3 har vel gått ut av handel. Gjetter vilt nå, men regner med at hvis man blander DOT 4 og DOT 5 50-50 så får man DOT 4.5? Altså noe som er midt i mellom...
De er basert på samme sammensetningene, men har bare forskjellig kvalitet. Blander du f.eks. DOT4 med DOT5.1 vil egenskapene mest sannsynlig legge seg et sted imellom de 2.Gixxerman wrote:Da må jeg spørre: Hvorfor kan de blandes om det er tre forskjellige klasser, og fordeler/ulemper ?
Det er uansett ikke interessant, man "blander" jo ikke 50/50, men man vil gjerne bytte fra f.eks. 4 til 5.1 uten å rense systemet. Dette er altså fullt mulig, men _ikke_ med DOT5 som er basert på helt andre kjemikalier.
"The best way to convert to DOT5 is to totally rebuild the hydraulic system.", ref: http://www.tccoa.com/brake-fluid/
Gjetting er jo morro i Lotto, men ikke når det gjelder bremser på MCinunf wrote:DOT 3 har vel gått ut av handel. Gjetter vilt nå, men regner med at hvis man blander DOT 4 og DOT 5 50-50 så får man DOT 4.5? Altså noe som er midt i mellom...

[quote=Keihin]...Blander du f.eks. DOT4 med DOT5.1 vil egenskapene mest sannsynlig legge seg et sted imellom de 2. ...[/quote]
Var sånn jeg tenkte det, men jeg skrev feil.
Var sånn jeg tenkte det, men jeg skrev feil.

- r3im
Takker for svar. Ganske riktig det dere sier også for vi har hatt om bremsevæske på skolen i dag
DOT 3, 4 og 5,1 kan blandes ja men ikke med DOT 5 for det er silicon basert som nevnt lenger opp.
Det som er forskjell på DOT'ene er "koke temperaturen" DOT4 tåler 230 grader og DOT 5 tåler 260 grader.
Blir temperaturen høyere så blir væska til Damp og du får noe som kalles "damplås", du får altså ingen bremse effekt, så dette kan gå veldig galt!
Men dette skjer somregel på biler (men veeldig sjelden) som drar f.eks camping vogn og bremser mye i nedoverbakker o.l
Etter væska har blitt kald igjen så blir den som normal.

DOT 3, 4 og 5,1 kan blandes ja men ikke med DOT 5 for det er silicon basert som nevnt lenger opp.
Det som er forskjell på DOT'ene er "koke temperaturen" DOT4 tåler 230 grader og DOT 5 tåler 260 grader.
Blir temperaturen høyere så blir væska til Damp og du får noe som kalles "damplås", du får altså ingen bremse effekt, så dette kan gå veldig galt!
Men dette skjer somregel på biler (men veeldig sjelden) som drar f.eks camping vogn og bremser mye i nedoverbakker o.l
Etter væska har blitt kald igjen så blir den som normal.

*Honda NSR 125*
Er det ikke sånn at kokepunktet gradvis går nedover for hver gang væska koker?
Aprilia RSV Tuono 1000 2004 mod
X: Suzuki SV 650S 2003 mod
X: Honda NSR 2000 mod
X: Suzuki SV 650S 2003 mod
X: Honda NSR 2000 mod
- r3im
Jo den vil jo bli svakere! Andbefales å skifte bremsevæske 1 gang i året, for det bli kondens og vann i væska så den blir utrolig fort dårlig...

*Honda NSR 125*
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
bremseveske er såkalt hygroskopisk dvs at den tar til seg fuktighet fra lufta..derfor skal den oppbevares i helt tette beholdere..det er grunnen til gummibelgene i reservoarene på biler og mc..fyll derfor aldri bremseveske fra beholdere du ikke er helt sikker på at har vært helt tette/forseglet.. 

kjøp ATE superblueracing væske av meg... og bytt heller alt på sykkelen med det samme.. mange her på forumet som har kjøpt av meg og alle er fornøyde.. send en PM om du skal ha
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
beste er å bytte allt, det utgjør den beste effekten og du får sjans til å få vekk møkk og luft som kan sitte i systemet.