Erstatningsoppgjør med IF

Prat om tung MC.
zergo

Erstatningsoppgjør med IF

Post by zergo »

Hei!
I løpet av siste 5 månedene har jeg brukt utrolig mye krefter på forsikringsselskapet IF.
Jeg er blitt påkjørt av en bil og IF, som er motpartens forsikringsselskap ærkjente skylden.

Skadene på motorsykkelen min er ikke blitt reparert enda, selv etter 5 mnd. Takstmannen fra IF har taksert skadene helt feil i første omgang med det resultatet at så å si ingenting er blitt gjort og sykkelen måtte berges tilbake til verkstedet.

Nå sier han at de ikke vil reparere sykkelen min og tilbyr meg en laterlig erstatningssum på 4 000kr. Tatt i betraktning skadene sykkelen min fikk ved kolisjonen (knekt støtdemper bak, bøyd eksospotte, sprekte og ødelagte deksler, mange riper, mye skrapet metall på kardanghuset) mener jeg dette er helt latterlig.

Samidig sier han at hvis de hadde begynt reparere skadene, ville ikke jeg fått erstattet delene som har fått riper uansett. Begrunnelsen hans var at sykkelen min er 1986 modell og at jeg har noen gamle skader på sykkelen min på høyere siden etter velt (skrapet eksospottene). Må merke at disse skadene er på motsatt side av de som ble til etter kolisjonen med bilen, som IF må erstatte. Ellers så har sykkelen min veldig lav km.stand og er blitt virkelig godt tatt vare på.

Jeg er blitt helt utslitt av hele denne prosessen og veit ikke hva jeg kan gjøre. Føler meg helt hjelpeløs i denne prosessen, selv om det er jeg som den skadelidte her. Har noen av dere noen tips?

Jeg snakket med IF i dag og lurte på hvilke rettigheter jeg har og om jeg kan klage på behandlingen eller noe. Det eneste irriterte svaret jeg fikk tilbake var at jeg måtte snakke med takstmannen.
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Re: Erstatningsoppgjør med IF

Post by maelling »

Utgangspunktet er vel for det første at MC'en din skal repareres i kjørbar stand. Det vil si fungerende støtdemper, fikset eksospotte, hele deksler osv. Du skal ikke lide økonomisk tap på grunn av at en annen har kjørt på deg. Du bør finne et autorisert verksted som kan fikse sykkelen din og levere den inn der. Videre vil disse spørre om hvilket forsikringsselskap som skal dekke skadene (typisk spørre om saksnummer eller polisenummer o.l) - her IF - og koble inn takstmannen. Verkstedet og takstmannen skal finne ut hvor mye det koster å finne deler til å få den i orden, der verkstedet skal gjøre jobben(finne deler, og fikse sykkelen og vise frem regning for jobben), og IF skal betale. Jeg har selv blitt meid ned av en bil en gang, og det var slik det gikk for seg. Takstmannen tok bilder av sykkelen, og sammen med meg og verksted ble vi enige om hva som skulle gjøres. Du bør få et verksted med på ditt lag, for de ser fort hva som må gjøres osv. Videre har de kanskje en idé om hvor man kan få tak i deler på en gammel sykkel.

Problemet melder seg med riper osv. Dette her er et bevisspørsmål, og her hadde det kanskje hjulpet med relativt ferske bilder av sykkelen fra før skaden skjedde. Du skal i allefall ha erstattet de store skadene slik at sykkelen kommer i samme stand som før skaden. Det kan hende du får noen deksler i feil farge du må lakkere selv osv. I det store trekk skal sykkelen din i allefall restaureres i samme stand som før. Du må bare stå på kravene og si at du i allefall skal ha en sykkel i kjørbar stand! Hva selve erstatningen blir, beror på hva verkstedet vil ta for jobben og hva regningen til slutt blir.

Håper det løser seg :roll:
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Bilen min ble påkjørt i et P-hus her forleden, bakskjermen fikk noen skraper. Motparten hadde If som selskap. Siden jeg har Gjensidige fikk jeg taksert skaden gratis hos NAF. Skadeoppgjøret og reparasjonen gikk smertefritt. (selv om jeg hadde en gammel skade på motsatt side av støtfangeren bak)

Hva slags forsikringsselskap har du? At If stiller med egen takstmann er jo bukken og havresekken. [-X Du må ta kontakt med ditt eget selskap og be om hjelp, hør om de kan taksere skadene for deg. Du har en soleklar rett til å få dekket skadene sykkelen din er påført, uavhengig av alder. Om du ikke når fram vil jeg anbefale deg å ta kontakt med NMCU. Da må du vel melde deg inn der først, koster bare 280,- i året. I tillegg til å bistå medlemmene har NMCU også avtale med If, så de prater jo sammen fra før. Lykke til, la oss få rapport om hvordan saken arter seg videre... :)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ikke for å virke drittsekk her nå, men det er noe spesielt med de fleste slike tråder som går rundt på ulike fora. Jeg skjønner at man blir jævla forbanna og at akkurat den personen gjerne sier fuck off til det gjeldende forsikringselskap, men så kommer det til spørsmålet da: Skal man velge å tro at dette tilhører normen av saksoppgjør til det gjeldende selskap ? Det har seg jo slik at folk har lett for å skrike høyt når noe kjipt skjer dem, men det er mindre utrop av de glade utfallene. Jada, jeg er slik selv, og det er jo menneskelig, men da er det viktig at alle tenker gjennom nettopp dette før de gjør seg opp en mening om en slik sak.

Håper såklart det ordner seg for deg, så du får ha all lykke til videre ! :)
maelling

Post by maelling »

Bilansvarsloven:

§ 4. (grunnlaget for skadebot).

Gjer ei motorvogn skade, har skadelidaren krav på skadebot hjå det trygdelaget som vogna er trygda i etter kapitel IV, endå om ingen er skuld i skaden

§ 6. (korleis skadebota vert fastsett).

Skadebota vert fastsett etter vanlege skadebotreglar når ikkje anna er sagt.

Som leder oss over i skadeerstatningsloven, for å fastslå de vanlige skadeerstatningsreglene:

§ 4-1. (erstatningsutmålingen)

Erstatning for tingskade og annen formuesskade skal dekke den skadelidtes økonomiske tap

Hva ditt økonomiske tap er for noe, skal ditt verksted som skal fikse sykkelen din fastslå(sammen med takstmann), dvs. Hva det koster å få MC'en din i kjørbar stand. Det er IF som er objektivt ansvarlig og som motparten har sitt kjøretøy forsikret i, og som du har et økonomisk krav mot som IF skal dekke. Du skal ikke reparere sykkelen din selv, eller klø deg i hodet over hvordan du skal fikse sykkelen. Slikt overlates til verkstedet, og du skal bare levere inn sykkelen og vente til den er fikset. Dette er en veldig clear-cut case. Riper osv er noe man må krangle om.

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
lgbekk

Post by lgbekk »

Som "Dominator" skriver så må du jo få ditt eget selskap på banen. (Forutsatt at du har annet selskap enn IF).
På en eldre sykkel så har du kanskje ikke kasko? Selv om det er motparten som er skyldig, så virker det dessverre alt for ofte som om det er en stor fordel om man selv også kar full kasko(?)
Til sist vil jeg minne om at du kan klage saken inn for FORSIKRINGSKLAGENEMDA.
Ikke gi deg - stå på!!
Dominator

Post by Dominator »

tHaWuLf, i utgangspunktet skal man ikke behøve å krangle om riper. Blir kjøretøyet påført riper som ikke var der fra før, har man lidt et økonomisk tap. Skulle det oppstå krangel om riper, bør det ikke dreie seg om hvordvidt ripene skal utbedres eller ei. Det som er problemet er vel ofte å dokumentere at ripene ikke er gamle.

Det du skriver om "kjørbar stand" skjønner jeg ikke. Om noen kjører på sykkelen min og knuser plast og pynt, kan den fortsatt være kjørbar...? :-k
maelling

Post by maelling »

Dominator wrote:tHaWuLf, i utgangspunktet skal man ikke behøve å krangle om riper. Blir kjøretøyet påført riper som ikke var der fra før, har man lidt et økonomisk tap. Skulle det oppstå krangel om riper, bør det ikke dreie seg om hvordvidt ripene skal utbedres eller ei. Det som er problemet er vel ofte å dokumentere at ripene ikke er gamle.

Det du skriver om "kjørbar stand" skjønner jeg ikke. Om noen kjører på sykkelen min og knuser plast og pynt, kan den fortsatt være kjørbar...? :-k
Jeg sier at riper er noe man ofte må krangle om, men det vil være forskjell om en 07 R1 blir meid ned eller en 1986 sykkel alt ettersom hvilken stand den er i. Det er vanskelig å bevise hvilke riper som var der før en kollisjon og hvilke som oppstod i ettertid. I mitt tilfelle hadde jeg både riper før kollisjonen og etter, men fikk byttet til nye plastdeler til 11k på scooteren min, og IF var heldigvis ikke så kranglete der. Det er liksom to nivåer her i skaden til vår gode herremann, der det letteste å kreve er at kjøretøyet hans skal tilbake i kjørbar stand, dvs. Dempere blir fikset og eksospotte bli reparert, osv. Det andre nivået er "skjønnhetsdetaljer" som riper og knekt plast. Hva man kan kreve her er litt uklart, med mindre man har ferske fotografier og det er lett å se at skadene/ripene har sammenheng med ulykken. Har du en strøken sykkel fra før av, og du får knukket masse plast, er det rimelig klart at du skal ha erstattet ditt økonomiske tap med å bytte til nye plastdeler. En sykkel fra 1986 kan jo være preget av tidens tann, og forsikringsselskapet vil ofte kreve at eier av sykkelen ikke skal oppnå "tilfeldig gevinst" ved at sykkelen får økt sin verdi som følge av skaden, dvs. At den får økt sin verdi vesentlig som følge av reparasjonene. Man skal kun få dekket sitt økonomiske tap med å få sykkelen i den stand den var i. Sykkelen var åpenbart i kjørbar stand, ellers hadde den ikke vært på veien i utgangspunktet. Det andre er å fastslå hvor "strøken" den var, og her ligger djevelen begravet. Nå aner jeg ikke hva slags generell stand hans sykkel fra 1986 befant seg i, men jeg ville jo selvsagt kreve at man får fullverdige plastdeler på plass igjen, men her blir det ofte en krangel. Han har vært uten sykkel i 5 mnd, og det minste man kan kreve er at sykkelen blir reparert i "kjørbar stand", og dette trenger man i allefall ikke å krangle om.

Subsidiært: Dersom en åpenbar uriktig takst har hindret han i å reparere sykkelen, kan det kanskje være snakk om erstatningskrav som følge av at han ikke har fått brukt sykkelen i sommer pga eventuelle grove feil av takstmann(som gjerne kan fastslås ved ny takst). Dette er noe jeg ikke skal flagge for høyt, siden det er mange "men" her... Men han bør bare levere inn sykkelen, få sitt eget forsikringssselskap på banen med takstmann derfra(hvis det er gjensidige f.eks), og la verkstedet og denne takstmannen fastslå skadeomfanget og få sykkelen reparert.

Dominator

Post by Dominator »

Da er vi helt på bølgelengde. Hadde jeg fått ødelagt sesongen som følge av et forsikringsselskaps sendrektighet skulle jeg krevd en klekkelig sum for tapt livskvalitet, det kan jeg slå fast her og nå... :twisted:
zergo

Post by zergo »

Jeg har Gjensidige som forsikringsselskap og skulle gjerne ha ønsket å ha full kasko på sykkelen min. Men Gjensidige gir ikke kasko på så eldre sykler. Hadde jeg hatt kasko hadde jeg sluppet alt dette her...

For å si det helt ærlig, så tror ikke jeg at jeg og takstmannen har så god kontakt om dagen. Jeg har ikke akkurat vært blid etter å ha fått en ødelagt sykkel tilbake 3 mnd etter kolisjonen. Dette er etter at han har sett på den..Så jeg er mer interessert i å få en takstmann fra Gjensidige. Tror dere at de gir meg en derfra? og hvem er det som skal betale han for å se på sykkelen min i så fall? Jeg har snakket med Gjensidige og spure om det er noe hjelp jeg kan f fra de i denne saken. De henviste meg bare til IF.

En takstmann skal komme med objektive uttalelser og når takstmannen er ansatt i IF og skal vurdere i hvor stor omfang sykkelen min skal repareres, så tviler jeg litt på uavhengigheten hans...

Når det gjelder deksler og riper, så synes jeg også at sykkelens alder ikke skal ha noe å si. Sykkelen min var så å si helt strøken(bortsett fra skadene på eksospotta på andre siden). Men både takstmannens og IF sin begrunnelse for ikke å reparere ripene, er sykkelens alder. Og hvis jeg får deksler i forskjellige farger, eller avvikende mønster, så reduserer dette markedsverdien på sykkelen, når jeg skal eventuel selge den videre. Da lider jeg jo økonomisk tap.
Sykkelen min er i ganske dårlig stand nå. Den stod og ble fraktet i regnet og var lagret i over 5 mnd uten noe behandling på verkstedet, så den ser ikke så godt ut nå med alle skadene og rusten. Huff... verdien på motorsykkelen har forringet seg i løpe av denne tiden og tror ikke jeg får dekket dette.
zergo

Post by zergo »

Hvor kan man forresten finne vedtektene/paragrafene til hva IF kan dekke på ansvarsforsikringer?
Klarte ikke å få noe nyttig fra internett...
maelling

Post by maelling »

Om du har kaskoforsikring eller ikke har ingenting å si i dette tilfellet. Skyldspørsmålet, ansvarsgrunnlaget og årsakssammenhengen er soleklar. IF er ansvarlig overfor skadene på din sykkel, og skal dekke ditt økonomiske tap. At sykkelen har forfalt ytterliggere etter 5 mnd uten reparasjon kompliserer det hele. Ligner mer på en eksamensoppgave i første avdeling juss dette her :shock:

Ikke gi deg. Det er alt jeg kan si. Be om en ny takst fra IF fra en annen takstmann. Få et verksted til å gjøre et overslag over reparasjonskostnadene og konfronter IF med dette. Ikke la IF rævkjøre deg!

Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

Dette høres helt hårreisende ut.

Har selv en -86 modell, og IF som selskap. Sykkelen min ble rygget ned av en gammel gubbe i stor Mercedes, og fikk en bulk i eksosanlegget (Supertrapp), riper på küryAkynfilteret, knekt hendel og litt annet småplukk. Takstmann fra IF så på skadene sammen med samboeren min, vi innhentet delepriser fra Harleyforhandleren, og jeg fikk en stor sjekk i posten som dekket nytt eksosanlegg, luftfilter osv.

Mener motparten hadde Gjensidige som selskap.

Ditt selskap skal bare sende regning til hans selskap. Problemer kan gjerne oppstå om begge har samme selskap, men din historie høres jo aldeles på trynet ut.

Om sykkelen din var veteran, hadde de bare betalt kr 2.50 da??
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Dominator

Post by Dominator »

Helt riktig det som blir sagt over her, kasko eller ikke betyr ingenting. Hadde vedkommende kjørt på trillebåra di måtte motparten dekket skadene uansett. Jeg synes du skal sette deg ned og skrive til forsikringsklagenemda. Send kopi til If. Tror du har en VELDIG god sak her. Ikke gi deg!

PS. Så lenge du er forsikret i Gjensidige ville jeg ringt til nærmeste NAF-senter. De kan sikkert hjelpe deg med taksering.
zergo

Post by zergo »

Hmm... det var lurt!
Skal stikke innom verkstedet og snakke med de selv i morra og ringer til NAF på mandag :)
Post Reply