Ulvinnebloggen. Sesongstart 2013

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Re: Ulvinnebloggen.

Post by Tekumseh »

ErlingSG wrote:Runde er absolutt verdt å få med seg.. Krype heelt ut på kanten med kikkert ;)
Akkurat som Terje Tysland synger; "Vi tar en runde te, du må vær snill å værra me... Du kainn itj gå hjæm no..."
Å hvor saklig var det innlegget... :D
ErlingSG

Post by ErlingSG »

For å si det sånn, jeg skal ikke klage på sakligheten i innleggene til folk :mrgreen:
Ulvinnen
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km

Post by Ulvinnen »

Nå har jeg vært ute og kjørt 10 mil på Rødhette. Vi dro utover Hurumlandet, forbi Holmsbu. Men uten å kjøre innom selve Holmsbu, siden det ikke var vær til å sitte ute i. Været, ja. Det var veldig skiftende, fra lett yr, sol til fossregn. Jeg har kjørt i regnvær før, da syns jeg det var veldig ubehagelig, men det skyldtes nok at det var mørkt i tillegg. Nå plaget det meg ikke nevneverdig, siden jeg oppdaget at jeg så overraskende godt. Det verste var når det småyrte. Da var regndråpene så små at de dekket visiret såpass at det var vanskelig å se. Men store regndråper er ikke heldekkende, da så jeg godt i i gjennom. Litt morsomt at boxer wolf klagde over at han ikke så noe som helst når han satt bak, så da skjønte jeg at føreren ser mye bedre enn passasjeren, antagelig blåser det mer foran. Jeg som har trodd det var hjelmen min det var noe galt med, når jeg har sett mindre enn boxer wolf til vanlig.

Det var en flott tur, mange vakre regnbuer å se. Men så skitten som stakkars Rødhette ble! :(
Det sprutet så mye at til og med toppboksen ble sølet ned og må vaskes.

Noen som lurer på hva vi gjorde med barna? Der har jeg veldig god samvittighet, de fikk billetter til å gå på kino og se Shrek3 så lenge. Deilig med selvstendige, flinke barn! :smt050
SoloTwin
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Post by SoloTwin »

Jøss!!! Kjører du SÅ selvstendig allerede??? :shock:
I regnvær og søle og SÅ langt???
Kult!!! Du trenger ingen timer til våren du da. Kan bare gå rett i oppkjøringa. :lol:

Du har helt sikkert en veldig flink lærer! ;)
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
Ulvinnen

Post by Ulvinnen »

Det er boxer wolf som er læreren min :-)

Jeg kjørte samme turen for ca en måned siden, etter at jeg hadde hatt tre timer i kjøregård med kjørelærer, men det har blitt litt lite kjøring i det siste. (Jeg har forresten bare hatt fire timer med kjørelærer totalt).

Det er ikke vanskelig å kjøre på landevei, jeg er ikke like flink i villastrøk, så jeg har nok mye å lære. Men det får komme til våren, nå bare koser jeg meg.
Ragnhild
MC: BMW R1200GS Adventure

Post by Ragnhild »

Kos deg du, da slapper du av og får mer flyt i kjøringa
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Ulvinnen

Post by Ulvinnen »

Det var det vi også kom frem til. Nå er det kjøregleden jeg trenger, så jeg har litt å gå på i en lang vinter. Så kan all terpingen komme til våren med kjørelærer. Nå er målet først å fremst å oppdage at MC-kjøring er moro, slik at jeg ikke angrer på kjøpet av Rødhette.

Edit: Den fjerde kjøretimen var med en ny kjørelærer. Det var ikke opplæring, bare en test på hvor mye jeg kunne, for å se om det kunne være mulighet for å ta lappen i høst. Jeg svevde selv i den villfarelsen at jeg var flink fordi jeg hadde kjørt mange mil på Hurumlandet. Dengang ei. Jeg har ikke tall på alt kjørelæreren fortalte meg at jeg måtte kunne,så det var en stor dose ydmykhet hanlesset ned på meg.
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.

Post by SoloTwin »

Hehe.. jaja. Det er heller ikke fritt for at jeg også kan ta lett på ting av og til. Å finne ut at min verden ikke er ensbetydende med "den" verden. :lol:
Men de møtes jo, et stykke utti. ;)
Last edited by SoloTwin on 30 Sep 2007 21:26, edited 1 time in total.
Image
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

Ja, vi er nok mange som har erfart at vi hadde mye å lære til tross for en del års erfaring som trafikanter. JEg er glad jeg fikk lappen. Følte meg slett ikke sikker.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Ulvinnen

Post by Ulvinnen »

Jeg ble litt forvirret av at ting den første kjørelæreren hadde lært meg, sa den andre at var feil. F.eks hadde den første lært meg å stanse ved å bruke forbremsen, og sette begge beina i bakken. Han lærte meg også å starte med begge beina nede. Kjørelærer nr to var veldig klar på at jeg skulle stanse ved bare å bruke bakbremsen, + at det var fy-fy å sette begge beina i bakken. Jeg skulle også starte igjen ved å ha bare ene benet i bakken.
Baron von Waffel

Min kjørelærer var veldig tydelig i forhold til bremsing. Det er forbremsen som gjelder.
På hjul med
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ulvinnen

Post by Ulvinnen »

Det er det boxer wolf også har lært. Skal tro hva andre kjørelærere sier? Nå ble jeg veldig usikker her. Kanskje jeg bør prøve å finne en tredje kjørelærer til våren? :-k
SoloTwin

Kjørte km:

Årets treff;

Post by SoloTwin »

Jeg lærte bakbrems i gangfart, og kombinert forbrems og bakbrems i hastigheter over det. Mest forbrems selvsagt.
Og ene benet blir da i bakken, det andre oppe på pedalen/bremsen. Helt komfortabelt det. :D

Jeg synes jeg er flink i bruk av begge bremser, fordi jeg har fått det prentet inne.
Har nødbremset opp i 80 km med passasjer og hatt utallige øvelser uten noe form for uhell. Låsing en sjelden gang, men aldri vært i ubalanse. Ennå.
Jeg føler det komfortabelt ved bremsing og er aldri redd når faren truer.
Jeg er glad jeg har lært dette, da jeg har fått det bekreftet av mange lærere at "Du behersker jo denne teknikken så bra, at jeg ikke har hjertet til å la deg la være". Og det selv når de lærer andre kun forbrems.
Du lærer å dosere riktig etterhvert.
Bakbremsen er også veldig flott å bruke ved krypkjøring. Mye bedre enn å kombinere forbrems og gass samtidig. Da er det vanskelig å dosere farten riktig i forhold til forholdene.
Jeg anbefaler deg å lære begge deler, bakbrems i gangfart og øvrig sammen med hardere håndbrems i høyere fart.

Det som derimot BLE et problem var at kjøreskolelæreren lærte at jeg skulle ha høyre ben oppe (på bremsen) når jeg tok i gang, og at vi lærte å gire ned under brems, slik at vi hadde 1. til å ta igang med, da en annen lærer (i en annen forbindelse) sa at vi skulle bruke motorbrems i tillegg, og at man skulle droppe å gire seg ned. Det viktigste var å få en kort stopp.
I tillegg har jeg hørt senere at man skal ta igang med det bene den veien man skal svinge.

Uff... det er ikke lett.
Man har vel ingen valg enn å lære det en kjørelærer sier, da det tydeligvis er forskjellige meninger om slikt.

Men det er vist ikke mange som lærer å bremse med begge ting, men jeg tror du skal være stolt om du får til å dosere begge ting. Da får du den korteste bremsestekket. Kan bety liv eller død en gang. Kanskje. :-k
Øhh... så dramatisk jeg ble nå da??? :roll:

Kjør som du får beskjed om du. ;)

Og lykke til med øvelseskjøringen! :D
(Guzzien har gode bremser. I allefall med EN på. :lol: )
Last edited by SoloTwin on 30 Sep 2007 22:03, edited 1 time in total.
Image
Baron von Waffel

I teoriboka fremheves jo at forbremsen er den mest effektive. Ved at det er den beste bremsen du bruker vil du alltid kunne bremse mer ved behov. Det kan derfor aldri bli feil å bruke forbremsen. Bakbremsen kan bare lage problemer.

Ellers er bremsefordelingen forskjellig fra sykkel til sykkel. på noen sykler er det 100% på forhjulet, på andre er det tilleggseffekt ved å bruke bakbrems også. Det optimale er vel å ha en sykkel med kombinerte bremser og så bruke forbremsen. Da får du bremsing i passende mengde bak også.
På hjul med
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Kjitta8648
MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.

Post by Kjitta8648 »

Hva synes du selv da.?
Foretrekker du bak eller forbrems, ett eller to bein i bakken.?
Alle har sin egen måte å kjøre på også kjørelærere.
Lykke til. :)

:mrgreen:
http://www.zrxocboard.com/board/index.php

"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
Post Reply