Jeg lærte
bakbrems i gangfart, og
kombinert forbrems og bakbrems i hastigheter over det. Mest forbrems selvsagt.
Og ene benet blir da i bakken, det andre oppe på pedalen/bremsen. Helt komfortabelt det.
Jeg synes jeg er flink i bruk av begge bremser, fordi jeg har fått det prentet inne.
Har nødbremset opp i 80 km med passasjer og hatt utallige øvelser uten noe form for uhell. Låsing en sjelden gang, men aldri vært i ubalanse. Ennå.
Jeg føler det komfortabelt ved bremsing og er aldri redd når faren truer.
Jeg er glad jeg har lært dette, da jeg har fått det bekreftet av mange lærere at "Du behersker jo denne teknikken så bra, at jeg ikke har hjertet til å la deg la være". Og det selv når de lærer andre kun forbrems.
Du lærer å dosere riktig etterhvert.
Bakbremsen er også veldig flott å bruke ved krypkjøring. Mye bedre enn å kombinere forbrems og gass samtidig. Da er det vanskelig å dosere farten riktig i forhold til forholdene.
Jeg anbefaler deg å lære begge deler, bakbrems i gangfart og øvrig sammen med hardere håndbrems i høyere fart.
Det som derimot BLE et problem var at kjøreskolelæreren lærte at jeg skulle ha høyre ben oppe (på bremsen) når jeg tok i gang, og at vi lærte å gire ned under brems, slik at vi hadde 1. til å ta igang med, da en annen lærer (i en annen forbindelse) sa at vi skulle bruke motorbrems i tillegg, og at man skulle droppe å gire seg ned. Det viktigste var å få en kort stopp.
I tillegg har jeg hørt senere at man skal ta igang med det bene den veien man skal svinge.
Uff... det er ikke lett.
Man har vel ingen valg enn å lære det en kjørelærer sier, da det tydeligvis er forskjellige meninger om slikt.
Men det er vist ikke mange som lærer å bremse med begge ting, men jeg tror du skal være stolt om du får til å dosere begge ting. Da får du den korteste bremsestekket. Kan bety liv eller død en gang. Kanskje.
Øhh... så dramatisk jeg ble nå da???
Kjør som du får beskjed om du.
Og lykke til med øvelseskjøringen!

(Guzzien har gode bremser. I allefall med EN på.

)