Radial mastersylinder

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
inunf
MC: Ymse

Radial mastersylinder

Post by inunf »

Jeg skal kjøpe meg en Brembo radial mastersylinder, men lurer på hvilken jeg skal velge. Står mellom #0476065 og #10476075 på denne siden. Ser det står øverst at 19x20 vil gi mer feel men mindre bremseeffekt. Synes bremsene igrunn er gode nok, så er vel det jeg er på jakt etter. Men så har jeg lest et annet sted at sammen med Brembo calipere så skal man bruke 19x18 mastersylinder. Har planer om å oppgradere til Brembo radialmonterte calipere etterhvert, så vil helst at mastersylinderen skal passe bra med de. Noen som kan hjelpe meg? Takk!
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Re: Radial mastersylinder

Post by RH racing »

19x20 er gode pumper.. men Brembo pumper er designet for brembo bremser så gir mest optimalitet på disse caliprene. men 19x20 er vel den du burde gå for om du i det heletatt burde bytte...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Babelfisken

Post by Babelfisken »

RH racing wrote:19x20 er gode pumper.. men Brembo pumper er designet for brembo bremser så gir mest optimalitet på disse caliprene. men 19x20 er vel den du burde gå for om du i det heletatt burde bytte...
Et godt spørsmål. Har man ikke en lett "en-fingers" brems på RS250 har man feil på bremsesystemet.
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

vel... kan slå beggeveier... pumpen bør regnes ut med kvadraten på stemplet/stemplene i caliperen din kontra hva som er i pumpa.. og bør sammenlignes med orginal pumpe.. man kan risikere å få en pumpe som presser alt for mye væske og som kun presser trykk og ikke bevegelse, eller man får en som presser svært lite og blir bare myk og ukontrollerbar...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Liker ikke bremse med bare en finger jeg, pleier som regel og bruk to, og da er det langefinger og ringfingern som tyr til "jobbinga" :)
inunf

Post by inunf »

Bruker vel en eller to fingrer på bremsa, alt ettersom hvor hardt jeg skal bremse. Både mastersylinderen og caliperene jeg har fra før er Brembo, og hvis/når jeg bytter til radialmonterte calipere så blir det også Brembo. Vet ikke om jeg trenger så mye bedre bremser, men fikk klar beskjed på RGV-forumet om at jeg skulle oppgradere bremser og demping før jeg begynner å trimme. Så nå begynner jeg på bremsene.
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

det er ganske vanlig at folk gir råd i hytt og pine om å oppgradere bremser før man begynner å trimme.
Greit tips når originalbremsene er noe underdimensjonerte greier, men akkurat RS250 har vel ikke dårlige bremser originalt?

Radialmonterte calippere er sikkert bra, men man må vel regne med å bytte hele eller deler av gaffelen samtidig. Dette passer jo ikke om hverandre?

Men radialpumpa fra Brembo er fin, og vil ta seg godt ut på sykkelen. Det er mange av oss som legger merke til slike detaljer. :)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Fin sluttkommentar :) heh
inunf

Post by inunf »

pelsen wrote:det er ganske vanlig at folk gir råd i hytt og pine om å oppgradere bremser før man begynner å trimme.
Greit tips når originalbremsene er noe underdimensjonerte greier, men akkurat RS250 har vel ikke dårlige bremser originalt?

Radialmonterte calippere er sikkert bra, men man må vel regne med å bytte hele eller deler av gaffelen samtidig. Dette passer jo ikke om hverandre?

Men radialpumpa fra Brembo er fin, og vil ta seg godt ut på sykkelen. Det er mange av oss som legger merke til slike detaljer. :)
Nei, RS 250 har ikke akkurat dårlige bremser originalt, så skjønner ikke helt hvorfor. Men er uansett kult med radial mastersylinder. Er klar over at jeg må bytte gaffel for å få til radialmonterte calipere. Det er en del av planen. Og hadde sikkert vært greit med bedre feel på bremsene.

Men det siste poenget ditt er nok det viktigste 8).
inunf

Post by inunf »

Nå har det blitt meg forklart at 19x20 har mindre vandring enn 19x18. Stemmer dette? Og at 19x18 er beregnet på Brembo sine 4-stemplede calipere, mens 19x20 er beregnet på japanske 6-stemplede calipere? Burde jeg gå for 19x18 for å få mer feel enn 19x20?
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

de som snakker om bedre feel på frambremsen er vel egentlig de som bremser så framdekket skrenser inn i svingen inntil sentrifugalkreftene overtar og dekket skrenser pga hastighet mens de åpner gassen og starter en powerslide.
Her er det snakk om GP nivå og ikke norsk vei-sykkel.
Arealet på pumpestempelet skal stemme med arealet på kaliperstemplene, og her pleier ingeniørene på fabrikken å velge riktig for oss. Kjøp pumpe med samme utveksling som originalen.
Post Reply