Jeg foretrekker forbremsen og begge beina i bakken. Men jeg har skjønt at jeg må kunne å starte med et bein i bakken også, for å kunne bruke bakbremsen ved bakkestart, f.eks.Kjitta8648 wrote:Hva synes du selv da.?
Foretrekker du bak eller forbrems, ett eller to bein i bakken.?
Alle har sin egen måte å kjøre på også kjørelærere.
Lykke til.![]()
Ulvinnebloggen. Sesongstart 2013
- Ulvinnen
- Posts: 4874
- Joined: 01 May 2007 21:16
- MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell
2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km - Location: Akershus
Re: Ulvinnebloggen.
- SoloTwin
- Posts: 1627
- Joined: 29 Apr 2005 19:20
- MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)
Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
- Contact:
Re: Ulvinnebloggen.
Eller når du trenger å dosere både gass og brems samtidig.
Hvis ikke jeg husker feil skal forbremsen ta fullt ved 2/3 vandring og 50 kg, mens bakbremsen 100 kg og ??? vandring.
Det jo for at forbremsen skal ta mer enn bakbremsen.
Her fant jeg fra Veivesenet/trafikkopplæring/lærerplan(?):
Full kontroll "advarer" mot bruk av bakbrems pga fare for låsing og sladd etc.
Men samtidig sier de at de at man skal lære seg å bruke bakbrems når man har passasjer eller oppakning på sykkelen.
Altså litt "motsigende".
http://www.nmcu.org/kompetanse/fullkont ... oll_lo.pdf
For å eliminere evt misforståelser så skal forbremsen være hovedbrems og ta "støyten" og trykkes inn først. Deretter (når farten er på vei ned) skal bakbremsen doseres forsiktig frem mot en kontrollert stans.
Bakbremsen oppveier også for noe av kraften på forhjulet slik at sykkelen ikke dykker for full kraft, men overfører noe av kraften bak, noe som stabiliserer sykkelen. Forutsetningen er at forhjulet er rett. Bakbrems må ALDRI brukes i sving!
Så: forbrems først og hele tiden, og forsiktig bruk av bakbrems etterhvert/underveis.
Bakbrems ved gangfart, og hovedsak forbrems (med litt forsiktig bakbrems) ellers (bortsett fra i sving).
På gruskjøring er bakbremsen mest naturlig å bruke.
Da kan det være godt å ha god kjennskap til bakbremsen.
Siden du har passasjer er vist både Full Kontroll og Veivesenet enige om at forsiktig dosert bakbrems i tillegg er det beste.
Men dette er min oppfatning av det, og slik jeg selv lærte det for tre år siden.

Hvis ikke jeg husker feil skal forbremsen ta fullt ved 2/3 vandring og 50 kg, mens bakbremsen 100 kg og ??? vandring.
Det jo for at forbremsen skal ta mer enn bakbremsen.
Her fant jeg fra Veivesenet/trafikkopplæring/lærerplan(?):
http://www.vegvesen.no/horinger/trafikk ... 1_og_A.pdf(Denne øvingen kan også øves i kjøregård/på bane, etter hvert også i kombinasjon med
bremseøvinger, se kjøregårdsøvelsene 3, 4 og 5)
Stans inntil vegkanten med observasjon, tegngiving, plassering og god balanse når
motorsykkelen stanser
Forankring/ sittestilling med løse armer, samt knær klemt inn mot tanken
Bruk av forbrems som hovedbrems, koordinere og justere for- og bakbrems slik at det stanses
mykt.
Koplingshendelen til riktig tid ved stans
Rekkefølgen gass av, forbrems, bakbrems og kopling ved stans
Sette motorsykkelen i 1. gir like før stans.
Full kontroll "advarer" mot bruk av bakbrems pga fare for låsing og sladd etc.
Men samtidig sier de at de at man skal lære seg å bruke bakbrems når man har passasjer eller oppakning på sykkelen.
Altså litt "motsigende".
http://www.nmcu.org/kompetanse/fullkont ... oll_lo.pdf
For å eliminere evt misforståelser så skal forbremsen være hovedbrems og ta "støyten" og trykkes inn først. Deretter (når farten er på vei ned) skal bakbremsen doseres forsiktig frem mot en kontrollert stans.
Bakbremsen oppveier også for noe av kraften på forhjulet slik at sykkelen ikke dykker for full kraft, men overfører noe av kraften bak, noe som stabiliserer sykkelen. Forutsetningen er at forhjulet er rett. Bakbrems må ALDRI brukes i sving!
Så: forbrems først og hele tiden, og forsiktig bruk av bakbrems etterhvert/underveis.
Bakbrems ved gangfart, og hovedsak forbrems (med litt forsiktig bakbrems) ellers (bortsett fra i sving).
På gruskjøring er bakbremsen mest naturlig å bruke.

Da kan det være godt å ha god kjennskap til bakbremsen.
Siden du har passasjer er vist både Full Kontroll og Veivesenet enige om at forsiktig dosert bakbrems i tillegg er det beste.

Men dette er min oppfatning av det, og slik jeg selv lærte det for tre år siden.


-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A



- Kjitta8648
- Posts: 662
- Joined: 09 Feb 2007 23:27
- MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.
- Location: Bergen
Re: Ulvinnebloggen.
Det ser ut som du har skjønt det.
Dette kommer til å gå bra, men det går også an å bruke forbremsen ved bakkestart.


Dette kommer til å gå bra, men det går også an å bruke forbremsen ved bakkestart.


http://www.zrxocboard.com/board/index.php
"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
- SoloTwin
- Posts: 1627
- Joined: 29 Apr 2005 19:20
- MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)
Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
- Contact:
Re: Ulvinnebloggen.

-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A



- Ulvinnen
- Posts: 4874
- Joined: 01 May 2007 21:16
- MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell
2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km - Location: Akershus
Re: Ulvinnebloggen.
Takk for tips, men onsdag kan jeg nok hverken dra dit eller på Grava. Barna har høstferie denne uken, og det er nok at de er alene hjemme på dagtid, jeg kan ikke dra fra dem om kvelden også.
- SoloTwin
- Posts: 1627
- Joined: 29 Apr 2005 19:20
- MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)
Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
- Contact:
Re: Ulvinnebloggen.
Sett deg i bilen og ta med barna da vel? Går an det vettø.
Vi skal forsøke å komme dit, enten med sykkel eller bil.
Dette er "vintertreff", eller treff utenom sykkelsesongen, så det typisk at folk kommer med bil.
Møtene varer hele vinteren til mc-sesongen begynner igjen.
En gang i måneden, den første onsdagen i hver mnd bli det vel..

Vi skal forsøke å komme dit, enten med sykkel eller bil.
Dette er "vintertreff", eller treff utenom sykkelsesongen, så det typisk at folk kommer med bil.
Møtene varer hele vinteren til mc-sesongen begynner igjen.
En gang i måneden, den første onsdagen i hver mnd bli det vel..

-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A



- Jeanette
- Administrator
- Posts: 7497
- Joined: 05 Sep 2006 19:45
- MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S - Location: Oslo
Re: Ulvinnebloggen.
Høsten er fin den, og så er det så deilig å gå på tur i finværet 

Re: Ulvinnebloggen.
Så ut til at det var en nydelig høstdag. Det er det her på Gjøvik også, så jeg håper helga blir like fin. Burde fått kjørt litt mer sykkel før vinteren starter. Ha en fortsatt fin fredag.
Suzuki GSX-R 1000 K5
- Ulvinnen
- Posts: 4874
- Joined: 01 May 2007 21:16
- MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell
2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km - Location: Akershus
Re: Ulvinnebloggen.
MC-en min er inne til førstegangs service, så jeg får ikke kjørt noe til helga 
Men forhåpentligvis får jeg meg en MC-tur som passasjer. Det er trivelig, det også.

Men forhåpentligvis får jeg meg en MC-tur som passasjer. Det er trivelig, det også.
- Ulvinnen
- Posts: 4874
- Joined: 01 May 2007 21:16
- MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell
2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km - Location: Akershus
Re: Ulvinnebloggen.
For et fantastisk vær det er i dag! Jeg fikk hjem Rødhette fra service i går, så da ble det kjøring denne helgen likevel.
Boxer wolf og jeg byttet på å kjøre henne til Holmsbu (på Hurumlandet). Da vi kom frem dit, så støtte vi på kjentfolk. LilleDi med fem venner kom dit samtidig. Så vi slo følge med dem og fant oss et hyggelig bord for en kopp kaffe. Etter en stund dukket det opp flere kjente. Da så vi en kolonne med Gixxerman, Jeanette, Ninja Turtle og Shortybebeh passere. Så jeg stakk ned på parkeringsplassen og var velkomstkomite.
Holmsbu var åpenbart MC-verdenens navle idag
Hjem igjen fra Holmsbu var det jeg som kjørte hele veien og storkoste meg!

LilleDi

Det er veldig fint på Holmsbu; rene sørlandsidyllen!



Boxer wolf til venstre deretter LilleDi & co.


Ninja-Turtle, Shortbebeh, Jeanette og Gixxerman.

Jeanette, Shortbebeh og Ninja-Turtle
Boxer wolf og jeg byttet på å kjøre henne til Holmsbu (på Hurumlandet). Da vi kom frem dit, så støtte vi på kjentfolk. LilleDi med fem venner kom dit samtidig. Så vi slo følge med dem og fant oss et hyggelig bord for en kopp kaffe. Etter en stund dukket det opp flere kjente. Da så vi en kolonne med Gixxerman, Jeanette, Ninja Turtle og Shortybebeh passere. Så jeg stakk ned på parkeringsplassen og var velkomstkomite.
Holmsbu var åpenbart MC-verdenens navle idag

Hjem igjen fra Holmsbu var det jeg som kjørte hele veien og storkoste meg!

LilleDi

Det er veldig fint på Holmsbu; rene sørlandsidyllen!



Boxer wolf til venstre deretter LilleDi & co.


Ninja-Turtle, Shortbebeh, Jeanette og Gixxerman.

Jeanette, Shortbebeh og Ninja-Turtle
Last edited by Ulvinnen on 10 Oct 2007 21:02, edited 1 time in total.
Re: Ulvinnebloggen.
Så ut til at dere var heldige med været i dag dere også. Her på Gjøvik så det dårlig ut tidlig på dagen. Men sola greide og trenge gjennom tåka, og da ble det en nydelig dag med en fin sykkeltur. Morsomt å se kjentfolk på bildene. Ha en fin kveld.
Suzuki GSX-R 1000 K5
- Ulvinnen
- Posts: 4874
- Joined: 01 May 2007 21:16
- MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell
2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km - Location: Akershus
Re: Ulvinnebloggen.
Ja, her (i Bærum) var det sol og klar himmel fra vi stod opp. Hyggelig å høre at det var bra på Gjøvik også!
Re: Ulvinnebloggen.
Hadde det ikke vært for at det var så guffent vær i dag tidlig så hadde jeg nok tatt turen innover mot Oslokanten. Vurderte å høre om det var noen som skulle ut på tur i dag som jeg kunne slengt meg med. Men tåke, yr og 4 grader tok bort lysta på det. 

Suzuki GSX-R 1000 K5
- Ulvinnen
- Posts: 4874
- Joined: 01 May 2007 21:16
- MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell
2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km - Location: Akershus
Re: Ulvinnebloggen.
Skjønner godt at det ikke fristet med langtur da. Du hadde nok kost deg sammen med oss, om du også ble med til Holmsbu. Men det var bare flaks og lykketreff at vi møtte så mange kjentfolk der, vi visste ikke om at de andre skulle dit. Så ikke nok med at vi hadde samme turmål, vi dukket opp der omtrent samtidig også.