Sykkelen fusker - Hva kan være feil?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
TommyT
MC: 94 Honda CB500

Sykkelen fusker - Hva kan være feil?

Post by TommyT »

Inntil i går, har jeg nesten ikke brukt sykkelen etter sommeren, med unntak av en liten tur for ca. en måned siden. Sist gang jeg var ute og kjørte, virket den som den skulle, med unntak av at batteriet var nærmest flatt, slik at jeg måtte dytte den i gang.
Når jeg i går skulle prøve meg en tur, var batteriet helt dødt, ikke tegn til liv. Det skyldes nok slitasje og kulde, og er i og for seg ikke noe stort problem. Problemet derimot var at motoren gikk langt fra rent. På tomgang gikk den greit, men så fort jeg kom over tomgangsturtall begynte den å fuske. Det kunne virke som om den kun tente på én sylinder. Noe annet pussig var at turtelleren gikk nedover når jeg økte turtallet...

Noen som har en idé om hva dette kan skyldes? Kan helt flatt batteri f.eks. gjøre at det ikke er gnist nok på pluggene? Syns dette høres søkt ut, men begynner å lure litt nå.
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Re: Sykkelen fusker - Hva kan være feil?

Post by lassie »

Du får lade/bytte batteri ja.
rekorden

Post by rekorden »

På min Honda CBR600F var ene skruen på batteriet løs, så når jeg engang var godt igang med å ta forbi en bil, mistet motoren all kraft, med mye smelling i potten.
Måtte pent trille inn til siden for så å se hva som var galt.
Kom frem til at det var en sirking som var eiret (noe som ikke var riktig), fikk startet igjen, og kjørte videre.
Fant ut noen dager senere, når jeg skulle rense sikringen skikkelig, at ene ledningen som gikk til batteriet såvidt hang på plass.
Så, jeg regner med at motorsykkelen trenger et godt batteri for å kunne gå som den skal.
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
Tvinitla
MC: YAMAHA FJ 1200 '89

Post by Tvinitla »

Virker som om det er noe med tenningssystemet, i alle fall til en av sylindrene. Det at turtallet på turtelleren går ned selv om turtallet i virkeligheten øker, bekrefter at det er noe feil med tenningen. Turtelleren tar nemlig signaler fra tenningen.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
TommyT
MC: 94 Honda CB500

Post by TommyT »

Hjertelig takk for svar! :)
Det med løs skrue kan godt være, for jeg vet at feste på en av de er litt dårlig. Skal se på det imorgen, og gi tilbakemelding her.
Men synes likevel at det er litt pussig, for man skulle vel tro at dynamoen sørget for nok spenning til pluggene når motoren er i gang. Jeg hadde ikke på noe annet elektrisk utstyr heller.

Skal melde i fra om jeg finner ut av det!
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

rekorden wrote:På min Honda CBR600F var ene skruen på batteriet løs, så når jeg engang var godt igang med å ta forbi en bil, mistet motoren all kraft, med mye smelling i potten.
Måtte pent trille inn til siden for så å se hva som var galt.
Kom frem til at det var en sirking som var eiret (noe som ikke var riktig), fikk startet igjen, og kjørte videre.
Fant ut noen dager senere, når jeg skulle rense sikringen skikkelig, at ene ledningen som gikk til batteriet såvidt hang på plass.
Så, jeg regner med at motorsykkelen trenger et godt batteri for å kunne gå som den skal.
Hadde samme problem på langturen min i sommer. Minus-polen hadde løsnet. Pang, pang og fusk, kom seg igjen, pang og fusk og helt død. Så plutselig var det greit igjen. En hump i veien, eller skifte av turtall var nok til at den mistet kontakten i små perioder. Jeg var skråsikker på tenningsproblem. Men det var heldigvis enklere enn som så.

Ellers kan kondens i bensinen også være årsak til fusk under pådrag. Men vil da gå dårlig på tomgang og være tungstartet etter at kondensen er dratt inn i gasseren.

På bil vil det også bli stopp når batteriet er helt utladet, som f.eks ved kaputt dynamo. Tilslutt stopper bilen.

Så jeg tror nok du må kjøpe deg nytt batteri... :)
Tvinitla
MC: YAMAHA FJ 1200 '89

Post by Tvinitla »

Tekumseh wrote: Ellers kan kondens i bensinen også være årsak til fusk under pådrag. Men vil da gå dårlig på tomgang og være tungstartet etter at kondensen er dratt inn i gasseren.
Men da vil du ikke få dropp på utslaget på turtelleren.
Jeg er enig i at det kan være dårlig kontakt en eller annen plass i strømtilførselen.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Post Reply