olje i dempere

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

olje i dempere

Post by adoniz »

Hei, skal fylle på litt ekstra olje på demperene forran, åssen olje? No billig som kan brukes? feks fra biltema?

rune
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Vanlig automatgir olje fungerer fint.
User avatar
bbolstad
Posts: 114
Joined: 26 Apr 2005 22:26

Post by bbolstad »

tja, det lages nå slik "suspension oil", men hva den er ekvivalent med er et godt spørsmål..., på en harly er det vell samma hva du putter på :lol:
derimot en banesykkel evt. en som kjøres hardt kan vel tjene på andre typer olje.
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Bør man også med jevne mellomrom fylle på olje i demperene hvis man har moped? Hvor ofte må dette gjøres sånn generellt sett?
Yamaha Aerox 2004

Image
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Det bør brukes gaffelolje i demperne foran. Denne oljen er vel så vidt jeg husker en W15-olje.

Det er ikke store investeringa å kjøpe en liter spesiell gaffelolje. Jeg har brukt Silkolene Fork Oil, og vært svært fornøyd.

Vil også nevne at gaffelolja skal skiftes med jevne mellomrom. Den blir forurenset under bruk, og mister sine egenskaper over tid. Pass på at det ikke fylles på for mye.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Gaffelolje har vekting, typisk 7.5wt, 10wt og 15wt.

Endringer på dette forandrer kompresjonen. Da skjer det mye med sykkelen! Var stor forskjell på 7.5 og 10 på min. 15 ville drept all bevegelse i fronten. Sjekk i manualen hva som er aktuelt for din sykkel.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Lupo wrote:Gaffelolje har vekting, typisk 7.5wt, 10wt og 15wt.

Endringer på dette forandrer kompresjonen. Da skjer det mye med sykkelen! Var stor forskjell på 7.5 og 10 på min. 15 ville drept all bevegelse i fronten. Sjekk i manualen hva som er aktuelt for din sykkel.
Det er riktig med vekting, og at man bør sjekke i manualen hva som er anbefalt til akkurat din sykkel. Men at WT15 skal drepe all bevegelse i fronten er en stor smule overdrivelse.

Bruker selv Silkolene Pro RSF 15 WT, og det har fungert utmerket. Det viktigste er å fylle riktig mengde. Vil man drepe bevegelsen i fronten kan man bare fylle på for mye olje, noe som vel er den vanligste feilen som blir gjort ved gaffeloljeskift.

Men for all del, sjekk hva som er anbefalt på akkurat din sykkel.

Kan forøvrig nevne at 1 liter koster rundt 120-130 kroner, og da har du til mange oljeskift. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Mente bare at 15wt ville kverket responsen på /min/ sykkel. =) Den er laget for 7.5wt og med min tråsykkelskrott(les fjærvekt!) trengtes det ikke mye forskjell for å få den dit jeg ville ha dempingen.

Demperne er noe av det viktigste på sykkelen, er absolutt verdt bryet å ha dem i optimal tilstand.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Helt klart. Fabrikkens anbefalinger bør derfor følges, ihvertfall hvis man ikke tar seg bryet med litt egen "prøv og feil". Det er som regel mulig å få til noe som passer best for ens egen sykkel og smak ved å prøve seg fram litt. :D

Demperne er jo ikke noe annet en endel hull og ventiler som olja beveger seg mellom. Tregheten i dette danner den dempende effekten. Så man får som regel ikke gjort noen skade på mekanikken ved å eksperimentere litt. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

problemet er bare at jeg skal ha det på hillclimbsykkelen... Fulgte ikke akkurat no manual med på den.

Gafflene er fra en krosser, (sikkert 50-60 kg mindre enn hillclimberen) og de er alt for myke, Kanskje jeg skal gå for 15wt da? Blir den "tregere" da? Antar at den oljen er tykkere..

Har egentlig bare planer om å fylle etter litt, for å få de stivere.

Bunner gafflene med håndmakt.. Hvis jeg vugger sykkelen med frambremsa på, bunner de etter 3-4 vugg..
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Tykkere olje= Stivere gaffel (større motstand eller treghet om du vil)
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

yepp, da prøver jeg det:)

takker for svar
Post Reply