olje i dempere
olje i dempere
Hei, skal fylle på litt ekstra olje på demperene forran, åssen olje? No billig som kan brukes? feks fra biltema?
rune
rune
Det bør brukes gaffelolje i demperne foran. Denne oljen er vel så vidt jeg husker en W15-olje.
Det er ikke store investeringa å kjøpe en liter spesiell gaffelolje. Jeg har brukt Silkolene Fork Oil, og vært svært fornøyd.
Vil også nevne at gaffelolja skal skiftes med jevne mellomrom. Den blir forurenset under bruk, og mister sine egenskaper over tid. Pass på at det ikke fylles på for mye.
Det er ikke store investeringa å kjøpe en liter spesiell gaffelolje. Jeg har brukt Silkolene Fork Oil, og vært svært fornøyd.
Vil også nevne at gaffelolja skal skiftes med jevne mellomrom. Den blir forurenset under bruk, og mister sine egenskaper over tid. Pass på at det ikke fylles på for mye.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Det er riktig med vekting, og at man bør sjekke i manualen hva som er anbefalt til akkurat din sykkel. Men at WT15 skal drepe all bevegelse i fronten er en stor smule overdrivelse.Lupo wrote:Gaffelolje har vekting, typisk 7.5wt, 10wt og 15wt.
Endringer på dette forandrer kompresjonen. Da skjer det mye med sykkelen! Var stor forskjell på 7.5 og 10 på min. 15 ville drept all bevegelse i fronten. Sjekk i manualen hva som er aktuelt for din sykkel.
Bruker selv Silkolene Pro RSF 15 WT, og det har fungert utmerket. Det viktigste er å fylle riktig mengde. Vil man drepe bevegelsen i fronten kan man bare fylle på for mye olje, noe som vel er den vanligste feilen som blir gjort ved gaffeloljeskift.
Men for all del, sjekk hva som er anbefalt på akkurat din sykkel.
Kan forøvrig nevne at 1 liter koster rundt 120-130 kroner, og da har du til mange oljeskift.

2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Helt klart. Fabrikkens anbefalinger bør derfor følges, ihvertfall hvis man ikke tar seg bryet med litt egen "prøv og feil". Det er som regel mulig å få til noe som passer best for ens egen sykkel og smak ved å prøve seg fram litt.
Demperne er jo ikke noe annet en endel hull og ventiler som olja beveger seg mellom. Tregheten i dette danner den dempende effekten. Så man får som regel ikke gjort noen skade på mekanikken ved å eksperimentere litt.

Demperne er jo ikke noe annet en endel hull og ventiler som olja beveger seg mellom. Tregheten i dette danner den dempende effekten. Så man får som regel ikke gjort noen skade på mekanikken ved å eksperimentere litt.

2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
problemet er bare at jeg skal ha det på hillclimbsykkelen... Fulgte ikke akkurat no manual med på den.
Gafflene er fra en krosser, (sikkert 50-60 kg mindre enn hillclimberen) og de er alt for myke, Kanskje jeg skal gå for 15wt da? Blir den "tregere" da? Antar at den oljen er tykkere..
Har egentlig bare planer om å fylle etter litt, for å få de stivere.
Bunner gafflene med håndmakt.. Hvis jeg vugger sykkelen med frambremsa på, bunner de etter 3-4 vugg..
Gafflene er fra en krosser, (sikkert 50-60 kg mindre enn hillclimberen) og de er alt for myke, Kanskje jeg skal gå for 15wt da? Blir den "tregere" da? Antar at den oljen er tykkere..
Har egentlig bare planer om å fylle etter litt, for å få de stivere.
Bunner gafflene med håndmakt.. Hvis jeg vugger sykkelen med frambremsa på, bunner de etter 3-4 vugg..