Ombygging (moped til lett)

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
P-Nut
Posts: 21
Joined: 23 Jun 2005 20:59
Location: Skien

Ombygging (moped til lett)

Post by P-Nut »

Er det lov til å bygge om en moped til en lett-mc?
for eksempel ved å sette på 125cc motor :roll:
Er bare nysjerrig av natur:)?
Kristiansen
Posts: 121
Joined: 27 Jun 2005 12:47
Location: Gjøvik

Post by Kristiansen »

det er ikke lov nei..
men man kan sikkert gjøre det..
men boten vil svii hardt hvis purken tar deg! :roll:
Etik
Posts: 3
Joined: 28 Jun 2005 23:07

Post by Etik »

Men purken skal ikke ta deg.... 8)
kongen a Borgestad
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Post by indianeren »

Det er vel i utgangspunktet mulig å bygge opp til lett-mc..
Men det krever visning og omregistrering (og mulig typegodkjenning/ godkjenning fra produsent).

I utgangspunktet er jeg enig med at mopeder går for sakte.. 45 km/t passer ikke inn i trafikken. 60km/t ville nok vært bedre... HVIS(!!!) det hadde vært en mere seriøs oppkjøring/ minimumskrav til mopedistene.

Så, drit i å trimme..
Det blir bare krøll når man blir tauet inn..

Ta heller en sommerjobb og spar til lett-mc lappen..
User avatar
ca(2)
Posts: 138
Joined: 29 Apr 2005 12:38

Post by ca(2) »


Ta heller en sommerjobb og spar til lett-mc lappen..
vet, de er mye morsommere å trimme :roll:
Current: Aprilia Rs 125, 2005 modell
X-bike: Aprilia Rs 125, 2004 modell **kondemnert edition**

-Fjernet plombe i CDI og innsug-MPO1 FP anlegg-elektronisk eksosventil og 34 mm Dell'orto A.K.A Fulleffekt

-Dekktusj-Sotet vindskjerm -Røde ventilhetter-Røde neonlys over bakhjul
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Kristiansen wrote:det er ikke lov nei..
men man kan sikkert gjøre det..
men boten vil svii hardt hvis purken tar deg! :roll:
Vil boten bli høyere enn normalt?
Yamaha Aerox 2004

Image
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Tror ikke boten er problemet hvis du blir tatt, heller det at du må gjøre sykkelen lovlig igjen
- Skyt her -
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Eike_Oak wrote:Tror ikke boten er problemet hvis du blir tatt, heller det at du må gjøre sykkelen lovlig igjen
Hvis man ikke klarer det får man vell ikke lov å registrere den og ha den på veien?
Yamaha Aerox 2004

Image
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

I tillegg til bota, vil forsikringsselskapet ta regress i tilfelle du blir erstatningspliktig i forbindelse med en eller annen ulykke. Kan lett bli dyr moro. Den utgiften kan lett bli like stor i millioner som bota blir stor i tusener. Regress = at forsikringsselskapet krever tilbake fra deg det de har lagt ut av erstatning til skadelidte.
Så selv om det er artig å trimme, så sats på å gjøre det innenfor regelverket. Og ta Lettlappen uansett om du "bare" kjøre moped el. scooter.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Det er "dyrt" å ta lett lappen og kjøpe en skikkelig sykkel, hvis man ikke har så mye penger. Hadde lett lappen vært billigere og lett mc likeså hadde nok flere tatt lett lappen.
Yamaha Aerox 2004

Image
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Alt er relativt, også hva som er dyrt eller billig.
Når du ser på hva folk bruker penger til, så lurer du ofte på hva folk mener med dyrt og billig.
Sikkerhet og sjansen for å leve et skadefritt liv er kanskje ikke fullt så dyrt som vi ofte tror, føler, mener... selv om utgiften kan virke høy akkurat der og da.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Godfather of K1M
Posts: 66
Joined: 03 Jul 2005 18:08
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by Godfather of K1M »

Eike_Oak wrote:Tror ikke boten er problemet hvis du blir tatt, heller det at du må gjøre sykkelen lovlig igjen
Kjørte u-plombert og ble tatt. Min ingrediens:

Pakke 1-kroning mellom potta og lyddemper-->dra på visnong--> få godkjent--> kjøre til bensinstasjonen som ligger 60 meter ned i gata å plukke ut plomba--> cruise i 90 hjem :lol:
Motorhispania RX 2003
Post Reply