Lugging på CBR 125

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
Æ'ndalitten

Lugging på CBR 125

Post by Æ'ndalitten »

Nå kom jeg nettopp hjem fra en tur på 14 mil. Etter ca 10mil, i en oppoverbakke med et turtall på den øvre halvdelen skjer følgende: sykkelen begynner å lugge et par ganger før den plutselig står i fri.
Jeg svinger inn til siden og prøver å gire nedover, men ingen respons, oppover kan jeg gire. Så jeg måtte trille sykkelen oppover en rimelig bratt bakke for å kunne gire ned til fri. For sykkelen var ikke i fri, selv om det ikke var noen fremdrift på det giret.
Motoren ble selfølgelig stoppa etter jeg fikk sykkelen i fri-giret.(Det vanlige\ekte)

Tidligere på turen hadde jeg kjørt med et gjennomsnitt på ca 8000pm, siden det røde feltet begyner på 10750rpm skal det ikke være noe problem, og sykkelen var kjørt ca 120mil da episoden fant sted.
Det jeg først trodde var at kjettingen kunne være litt løs, men den var ikke mer løs enn den måtte. Så da lurer jeg på om det kan være girkassen, i og med at motoren gikk og at den responderte på gassen. Den ville bare ikke gå fremover, akkurat som i fri, bare at den egentlig skulle vært i 3. el. 4.
Dette skjedde midt i en bakke, jeg hadde ikke skifta gir i bakken, (men før), lå i ca 8500rpm.

Noen som har opplevd liknende og\eller vet hva som skjedde?
Er det noe galt?
_Adler_

Post by _Adler_ »

har du fortsatt det samme problemet, eller var dette et enkelttilfelle?
Yamaha Aerox 2004

Image
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Har ikke kjørt så mye mer etter uhellet, men det har ikke skjedd igjen.
Men så må det sies at det ble kjørt ganske effektivt ja. Kan det ha noe å si, at jeg hadde kjørt fort tidligere på turen..
Post Reply