Gjenger i bunnpanne
Re: Gjenger i bunnpanne
Skjekket litt på mc verksted i dag. Alle mener at jeg bør demontere bunnpanna, pga av fare for spon og skjev borring. Har demontert eksos og radiator i dag, så nå ligger bunnpanna lett tilgjengelig. Har bestillt ny bunnpanne fra usa, 600 kr med dagens kurs, skulle jeg satt inn nye gjenger på verksted, hadde det sikkert blitt nesten like dyrt, med arbeid og deler. Nå gjør jeg jobben selv, det meste er allerede gjort nå.
Synd jeg så denne tråden litt for seint. Akkurat samme skjedde nemlig med min gamle Kawasaki. Snakket med en kar på et mekanisk verksted (industriverksted, ikke bilverksted), og han var så grei å låne meg nødvendig gjengeutstyr + et par HELICOILER, etter at han hadde sett på bunnpluggen og funnet ut hvilken dimensjon jeg trengte.
Skrudde ned bunnpannen, boret opp nye gjenger (større diameter enn orginalt), og skrudde inn helicoilen (som har samme innvendige diameter som det originale hullet). Bunnpluggen passet helt perfekt i helicoilen, og alt ble tett og fint igjen. Så var det bare å finne fram ny pakning til bunnpannen og skru den på plass igjen.
Når du likevel har skrudd ned bunnpannen, ville det vært en smal sak å fikse denne. Men men, da kan du i alle fall ha det i bakhodet til neste gang..
Skrudde ned bunnpannen, boret opp nye gjenger (større diameter enn orginalt), og skrudde inn helicoilen (som har samme innvendige diameter som det originale hullet). Bunnpluggen passet helt perfekt i helicoilen, og alt ble tett og fint igjen. Så var det bare å finne fram ny pakning til bunnpannen og skru den på plass igjen.
Når du likevel har skrudd ned bunnpannen, ville det vært en smal sak å fikse denne. Men men, da kan du i alle fall ha det i bakhodet til neste gang..

'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
og at helio-coil er sterkere enn alu dritten... faktisk en del steder det blir montert standard pga styrke...