Hva kostet det deg å ta tung-lappen?
1500 eller no sånt.. Går ikke rundt å husker eksakte beløp, når jeg ikke skal kjøre opp noe mer..(forhåpentligvisChristR wrote:Åssen kan det koste 1500 når oppkjøringa i seg selv koster 2200kr?et0n wrote:Koster det 8000,- å oppgradere fra A1 til A???Kosh wrote:Mer enn jeg har lyst til å innrømme :/
Tviler på at man får den for 10 000 nå lenger, det koster jo 8 bare å oppgradere fra A1, og jeg brukte definitivt mer da jeg tok den i forfjor (og året før der...).
Kostet jo meg bare 1500 eller no i fjor..

Sikker på at den kostet 2200 i fjor? Ganske sikker på at jeg betalte under 2000,- for den..
2003 KTM SX 525 Supermotard
X: Husqvarna TE/SM610, SMS125, WRE125 +++
X: Husqvarna TE/SM610, SMS125, WRE125 +++
- SoloTwin
- MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)
Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
Vel, jeg vet ikke...
Men MYE!
Kan være litt i overkant av 20 000?
MEN... jeg tror det er STOR forskjell på jenter og gutter her.
Jeg har snakket med en del jenter og har den klare oppfatning av at guttene konkurrerer litt på dette, har "romdybde" som vi mangler (?), har som regel kjørt sykkel før (prøvet, hatt moped osv), og ønsker å ha lappen så fort som overhode mulig.
Jenter derimot ønsker å bruke MASSER av tid på trening, og ber ofte om fler timer enn nødvendig fordi de ønsker å føle en viss trygghet før de tar oppkjøringen. (Og dette innlegget burde jeg vel helst ha skrevet på "dameforumet"...
...for nå får jeg vel halve forumet på nakken...
)
Det som var feil med meg var at jeg tok for sjeldent timer i forhold til utviklingen. En gang i uken førte ikke med noe fremskritt av betydning, men når jeg derimot insisterte på å få ta det intensivt, skjedde det saker og ting ja.
Jeg var dessuten engstelig og ba om å få ta et par timer først på en 125, da jeg aldri har kjørt annet enn tråsykkel.
Jeg insisterte også på å kjøre kjøregårdsøvelser så mye at jeg VISTE jeg kunne klare det HVER gang.
Andre har jeg hørt har sluppet både forbikjøring og brems i 80 +++, og dermed fått lappen etter kun kort tid.
Noen trenger egentlig ikke ta noe særlig kjøretimer fordi de har en "eldre lapp" som tilsier at de kan kjøre motorsykler etter gamle bestemmelser.
Så; det vil antagelig være vanskelig å vite hvor mye man kommer til bruke. Kommer ann på deg og hvilken kjørelærer du har, tror jeg.
Men uansett;
Lykke til!!!!
Men MYE!
Kan være litt i overkant av 20 000?
MEN... jeg tror det er STOR forskjell på jenter og gutter her.
Jeg har snakket med en del jenter og har den klare oppfatning av at guttene konkurrerer litt på dette, har "romdybde" som vi mangler (?), har som regel kjørt sykkel før (prøvet, hatt moped osv), og ønsker å ha lappen så fort som overhode mulig.
Jenter derimot ønsker å bruke MASSER av tid på trening, og ber ofte om fler timer enn nødvendig fordi de ønsker å føle en viss trygghet før de tar oppkjøringen. (Og dette innlegget burde jeg vel helst ha skrevet på "dameforumet"...

Det som var feil med meg var at jeg tok for sjeldent timer i forhold til utviklingen. En gang i uken førte ikke med noe fremskritt av betydning, men når jeg derimot insisterte på å få ta det intensivt, skjedde det saker og ting ja.
Jeg var dessuten engstelig og ba om å få ta et par timer først på en 125, da jeg aldri har kjørt annet enn tråsykkel.
Jeg insisterte også på å kjøre kjøregårdsøvelser så mye at jeg VISTE jeg kunne klare det HVER gang.
Andre har jeg hørt har sluppet både forbikjøring og brems i 80 +++, og dermed fått lappen etter kun kort tid.
Noen trenger egentlig ikke ta noe særlig kjøretimer fordi de har en "eldre lapp" som tilsier at de kan kjøre motorsykler etter gamle bestemmelser.
Så; det vil antagelig være vanskelig å vite hvor mye man kommer til bruke. Kommer ann på deg og hvilken kjørelærer du har, tror jeg.
Men uansett;
Lykke til!!!!

-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A

Jeg betalte 1500kr i leie av sykkel, pluss 700kr til vegvenset for selve oppkjrøinga.et0n wrote:1500 eller no sånt.. Går ikke rundt å husker eksakte beløp, når jeg ikke skal kjøre opp noe mer..(forhåpentligvisChristR wrote:Åssen kan det koste 1500 når oppkjøringa i seg selv koster 2200kr?et0n wrote: Koster det 8000,- å oppgradere fra A1 til A???
Kostet jo meg bare 1500 eller no i fjor..)
Sikker på at den kostet 2200 i fjor? Ganske sikker på at jeg betalte under 2000,- for den..
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!
1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
-
- MC: BMW R1200GS Adventure
Enig m/Gruzzi
Brukte nok mellom 15 og 20K, og tenkte nok mer på å lære MC-kjøring enn på å få tunglappen fortest mulig. Strøk på kjøretentamen, men sto på oppkjøringa dagen etter.
Kjørte lettvekter et par år på det jeg trodde var gammel klasse 1-lapp. Men hadde kjørt opp to måneder for sent til at mitt klasse 1 skulle gjelde for lettvektere. Ble bråstopp på lettvekterkjøringa når jeg oppdaget det
Men så ble gliset desto større to måneder senere når det sto A i sertifikatet
sammen med en mengde rare bokstaver som M og S. Så nå har jeg lov til å kjøre moped òg 
Brukte nok mellom 15 og 20K, og tenkte nok mer på å lære MC-kjøring enn på å få tunglappen fortest mulig. Strøk på kjøretentamen, men sto på oppkjøringa dagen etter.
Kjørte lettvekter et par år på det jeg trodde var gammel klasse 1-lapp. Men hadde kjørt opp to måneder for sent til at mitt klasse 1 skulle gjelde for lettvektere. Ble bråstopp på lettvekterkjøringa når jeg oppdaget det

Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
- SoloTwin
Kjørte km:
Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen. - Location: Akershus
Og sneskuter og sidevognsykkel. 

-
- MC: BMW R1200GS Adventure
Yepp, ikke minstGruzzi wrote:Og sneskuter og sidevognsykkel.

Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Fra 1/1-2005 kom det nye regler for å ta sertifikat, uansett kjøretøy. Kjenner flere som driver å tar lappen nå, og prisen blir 15 000 - 20 000 Norske spesidaler.
Det som kan spares på er skoler med lavere time priser, "og FÅ" kjøretimer. Ellers er det faste "pakker" mann må igjennom.
Så hva andre har betalt for lappen før 1/1-2005 kan ikke sammenlignes med de prisene og reglene som nå er kommet.
Det som kan spares på er skoler med lavere time priser, "og FÅ" kjøretimer. Ellers er det faste "pakker" mann må igjennom.
Så hva andre har betalt for lappen før 1/1-2005 kan ikke sammenlignes med de prisene og reglene som nå er kommet.
- Shortybebeh
- MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07! - Location: Skjetten
Gruzzi... Som du selv sier så er det ikke et ukjent fenomen at det er en slags skreven konkurranse oss(ikke deg og meg, men meg og andre menn
) menn imellom ved å få disse greiene fortest unnagjort. Det at du åpent skriver her hvor mye ekstra du brukte på dette viser jo bare at du er villig til å lære ting første gangen. Er nok mange som ferdes der ute som kanskje var heldig med sensor skal du vite, så du trenger ikke skjemmes av den grunn akkurat 

- SoloTwin
Kjørte km:
Årets treff;
Jeg er jo "jente" så regner med at jeg kan gjøre fler innrømmelser enn de fleste her inne kanskje ville gjort. 
Vi er heldig sånn!
Vi får liksom lov å "tabbe" oss mere ut vi. Og her inne finnes det jo mange hyggelige og diplomatiske (og pedagogisk, øhh... skulle jeg kanskje heller kaldt det "politisk korrekte" - ) mannfolk!?! 

Vi er heldig sånn!