Hvilken nettleser bruker du?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.

Hvilken nettleser bruker du?

Internet Explorer
13
25%
Firefox
18
35%
Opera
19
37%
Netscape
0
No votes
AOL America Online
0
No votes
Safari
1
2%

Total votes: 51

_Adler_

Post by _Adler_ »

ChristR wrote:
Gixxerman wrote:Har ikke fått virus på år og dag, så jo, brukerfeil. :wink:
Ok. Men når jeg skal ha serials, så går jeg inn på en side jeg vet det er virus på.

Ved IE blir data'n infisert. Ved Opera setter viruset ingen spor...
Hvor er feilen jeg har gjort da? Har gjort akkurat det samme på begge.
Det har nok den sammenhengen at viruset utnytter et sikkerhetshull i IE for å komme seg inn på pc'en. IE er sikkrere hvis du har installert de nyeste oppdateringene fra Microsoft. Opera og Firefox for den del har ikke den svakheten og viruset klare ikke å komme seg inn og gjøre evn. skade. Warez sider er jo reneste helvette om man surfer med IE, pop ups og stadige spørsmål om at du må trykke "JA" for å komme deg videre og lignende. Alt det maset slipper man hvis man bruker Opera eller Firefox. Å surfe på Warex sider er jo behagelig med andre nettlesere enn IE :lol:
*Snakker av erfaring* Var ofte slik at jeg fikk opp mot 300 adware o.l. i løpet av en times surfing på warez sider (med modem),da jeg hadde sp1 og ingen oppdateringer installert. Da brukte jeg IE.

Æ'ndalitten wrote:Jeg får heller aldri noen virus, eneste er noen virus som en gang i blandt blir oppdaga. Men de bryter aldri ut.
Er litt stolt av meg, for jeg har aldri hatt ett eneste aktivt virus på noen av maskinene! Very Happy Dels takket være NOD da.
Du bruker også det, ja. Samme her. Strålende antivirusprogram, det beste jeg har prøvd i alle fall. Norton Internet Security 2005 er jo helt elendig i alle fall :x
Men er det noe å merke på hastigheten til de forskjellige explorerne? Har litt treigt adsl, foreløpig bare 756/128; har ikke blitt oppgradert enda.
Firefox og Opera er raskere enn IE. I tilleg kan man tweake Firefox til å bli enda raskere.
Les dette:
http://www.techspot.com/tweaks/firefox/
hvis du vil tweake generellt.

Les dette: http://www.astahost.com/info.php/tweak- ... t2199.html
om du vil tweake for å få raskere fart. Man kan gjøre alt mer brukervennlig ved å installere programmer som gjør alt dette:

FireTweaker: http://www.emilsoft.net/downloads/dlt.p ... iretweaker

FireTune:
http://www.majorgeeks.com/downloadget.p ... 12bd3caffe

Man kan i tilleg installere mange plugings (extensions) som utvider funksjonaliteten til Firefox. Adblock er en som kan anbefales på det sterkeste. Den lar deg luke ut reklamer på sider, f.eks. man kan blokkere diverse adresser og da blokkere reklamer. Man kan også blokkere flash animasjoner (.swf). Anbefales! Mange sider har spesielle servere og adresser der mestepartena v reklamen ligger. Blokkerer man http://www.dagbladet.no/an fjerner man mye av reklamen på Dagladets sider.

Du finner Adblock her:
https://addons.mozilla.org/extensions/m ... .php?id=10

Her er en guide om hvordan man konfigurerer Adblock på best mulig måte:
http://adblock.mozdev.org/

Håper dette var til stor hjelp og lykke til!
Yamaha Aerox 2004

Image
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Hva menes med Tweaking?
_Adler_

Post by _Adler_ »

Tweaking=Å optimalisere og forbedre noe. Tweaker man Firefox gjør man slik at nettlesren yter enda mer (enn den allerede gjør). Ikke alle innstillinger f.eks. i Windows er optimale hvis en ønsker best ytelse. Da kan man altså forandre skjulte innstillinger o.l.
Yamaha Aerox 2004

Image
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Jeg har bare 400Mhz på denne maskinen her, så jeg har endra litt på utseende slik at maskinen ikke bruker for mye "tid og krefter" på det. Hjelper bare litt.
Tore^NSR

Post by Tore^NSR »

tweaking er nytt for meg :shock:
hvor mange % vil Firefox bli raskere etter tweaking?
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

_Adler_ wrote:Tweaking=Å optimalisere og forbedre noe. Tweaker man Firefox gjør man slik at nettlesren yter enda mer (enn den allerede gjør). Ikke alle innstillinger f.eks. i Windows er optimale hvis en ønsker best ytelse. Da kan man altså forandre skjulte innstillinger o.l.
Jepp, ikke glem å ta med at opera er myyye rasjere en default FF, og selv etter tweaking er opera raskere enn FF. ;)

AtW
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Er opera bedre ann FF?
Har noen en link?
Er det også gratis?
Vil foretrekke et norsk "produkt" fremfor noe annet!
_Adler_

Post by _Adler_ »

Æ'ndalitten wrote:Er opera bedre ann FF?
Har noen en link?
Er det også gratis?
Vil foretrekke et norsk "produkt" fremfor noe annet!
Opera kan lastes ned her: http://www.opera.com/download/
Om Opera er bedre enn Firefox er en smakssak, og et hett tema på del forum. Jeg vil som oftest si: Bruker man ikke IE, spiller det liten rolle om man velger Opera eller Firefox :wink:
Opera er egentlig IKKE gratis, men kan man leve med at det er et lite reklamevindu oppe i venstre hjørne++ (Som skifter bilde av og til) er opera gratis. Om man ikke betaler støtter man jo selvsagt heller ikke Opera.
Et argument for å velge Opera er jo at det er norskt :)

Grunnen til at jeg foretrekker Firefox er:
*At man selv kan bestemme hvordan nettleseren skal bli ved å installere extensions (plugins o.l.), Opera har mye innebygget, mens Firefox er ganske slanket for "spesielle funksjoner", men også bedre å få slik man vil.
*Enklere og mer stilfullt design. Ligner mer på IE, enn det Opera gjør.
*Kul logo :lol: (er jo selvsagt ikke et argument i seg selv) : Image

Det er stort sett det, men har også ande grunner for at jeg foretrekker Firefox. Prøv begge nettleserene og du finner fort ut hvilken du syns er best og tilfredstiller dine vaner og behov best.

Tweaking av Firefox (for å optimalisere farta): Det har liten nytte om du bruker modem, men det kan bli en drastisk forskjell om du har adsl og bedre. Sidene loades raskere pga. at det blir opprettet flere tilkoblinger til en side, noe som igjen også belaster serverene mer. Bruker du FireTune programmet, kan du bruke dette, enkelt og greit, til å tweake for å optimalisere hastigheten.

Klar tale

Image

Firefox_Wallpaper: http://www.smithpaul.com/img/misc/FireFox_WallPaper.jpg
Yamaha Aerox 2004

Image
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Jeg er egentlig enig med adler, opera eller FF er en smakssak, men akkurat det med desginet er jeg ikke enig i, opera er meget fleksibelt på design, personlig har jeg et meget lite og stilrent opera-vindu.

Uansett håper jeg opera klarer seg noenlunde bra, fordi de er først ute med veldig mange kule funksjoner (som FF deretter kopierer ;)) Så om de går under, mister vi en innovatør i brasnjen. (hvem som kom først med en funksjon er jo ikke akkurat så viktig når man bruker browseren).

AtW
ChristR

Post by ChristR »

_Adler_ wrote:Image
Genialt!! :lol:
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
_Adler_

Post by _Adler_ »

ATWindsor wrote:Jeg er egentlig enig med adler, opera eller FF er en smakssak, men akkurat det med desginet er jeg ikke enig i, opera er meget fleksibelt på design, personlig har jeg et meget lite og stilrent opera-vindu.

Uansett håper jeg opera klarer seg noenlunde bra, fordi de er først ute med veldig mange kule funksjoner (som FF deretter kopierer ;)) Så om de går under, mister vi en innovatør i brasnjen. (hvem som kom først med en funksjon er jo ikke akkurat så viktig når man bruker browseren).

AtW
Har prøvd Opera en god stund, men syns rett og slett Firefox passer bedre. Jeg mener ikke at Opera ser stygg ut, men JEG syns designet til Firefox er bedre. På begynnelsen er Opera designet (grafikken) ikke så fint, men etter å ha konfigurert litt blir det straks mye bedre, og ser fint, oversiktlig og stilrent ut.

ChristR: Skikkelig bra bilde syns jeg også :lol:
Yamaha Aerox 2004

Image
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Nå prøver jeg ut Opera, bare sidene her inne på forumet foreløpig, men merker stor forskjell på farta!
Tar minimalt med tid i forhold til før. :D :smt023
Banditbiker
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Firefox

Brukt FF i lang tid nå. Lei all møkka som følger med IE, og dessuten er jeg ihuga fan av åpen kildekode.
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Æ'ndalitten wrote:Nå prøver jeg ut Opera, bare sidene her inne på forumet foreløpig, men merker stor forskjell på farta!
Jepp, spesielt back og forward går momentant, og mouse-gestures er jo guds gave.

AtW
_Adler_

Post by _Adler_ »

Æ'ndalitten wrote:Nå prøver jeg ut Opera, bare sidene her inne på forumet foreløpig, men merker stor forskjell på farta!
Selvsagt. Husk å også bruk Firefox, slik at du til slutt finner ut hvilken du syns er best. :wink:
Yamaha Aerox 2004

Image
Post Reply