Kamakslinger

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
rolf magne
MC: kAWASAKI ZZR100 94

Kamakslinger

Post by rolf magne »

HEI :)
Jeg er ganske fersk i dette motorsykkelgamet og har ikke skrudd mye sykkel utenom bremser olje og slik småtteri . Det jeg lurer på om noen kunne hjulpet meg med er dette : Er det noen som helst måte man kan vite om kamakslingene er slitt utenom å åpne motoren ? Motoren går fint og greier , men i noen gamle tilstandsraporter jeg har fra forrige eier står det at kamakslingene er utslitt .... Kan dette stemme når mtoren går fint ? Sykkelen er en kawasaki zzr 1100 94

Takker så masse for litt hjelp :)
jata

Re: Kamakslinger

Post by jata »

du må nok av med toppdeksel for å kontrolere kammene. er jo ikke så veldig mye jobb. motoren kan gå forholdsvis fint for det om kammene er slitte.
triumph sprint st 2000mod
kawasaki z1000j 1982mod
kawasaki vn15 vulcan 1996mod
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Flyttes til Verkstedet.
moto
MC: NÅ KTM SMR 450
X -Gsxr 1000 2007
X -Gsxr 1000 2005
X -Gsxr 600 1998

Post by moto »

jeg byttet nettopp på min nå.. hadde masse riper på den "hompen" på insugskamen..

men jeg sendte det bort men tokk betalte bare for 2 timer da.. så var ikke så ille
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

rolf magne wrote:HEI :)
Jeg er ganske fersk i dette motorsykkelgamet og har ikke skrudd mye sykkel utenom bremser olje og slik småtteri . Det jeg lurer på om noen kunne hjulpet meg med er dette : Er det noen som helst måte man kan vite om kamakslingene er slitt utenom å åpne motoren ? Motoren går fint og greier , men i noen gamle tilstandsraporter jeg har fra forrige eier står det at kamakslingene er utslitt .... Kan dette stemme når mtoren går fint ? Sykkelen er en kawasaki zzr 1100 94

Takker så masse for litt hjelp :)
Uten at jeg er noe annet enn en synser og hobbymekaniker, vil slitte kammer kunne føre til endret "timing" på ventilene ved at kamakselen er slitt. Jeg kan tenke meg kanskje mer ventillyd og/eller at motoren går dårligere, siden kamakselens utforming er finpresisjon i forhold til hvordan ventilene skal åpne og lukke seg. Siden motoren går fint, skulle det nok ikke være noe problem å kjøre videre. Ventilene jobber sannsynligvis innenfor grenseverdiene. Du kan jo uansett se om du finner en ny\brukt kamaksel og forberede deg på et bytte :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
rolf magne

Post by rolf magne »

Flotte greier dere . Takk for hjelpen . Blir nok en tur på verksted når våren kommer :)
adoniz

Post by adoniz »

Kammene blir som regel slitt på toppen av lobene.. Dette gjør at ventilene ikke åpner fullt. Og har motoren gjennomgått ventiljusteringer underveis, så har nok ulydene blitt bortjustert.. Motoren går sikkert bare litt dårligere enn en original i god stand..

Men så er det jo et sprsmål,.. hvorfor er de blitt slitte?? Har den gått så sinnsykt langt?? Den er jo ikke SÅÅ gammel den sykkelen.. Forrige eier sløv med oljebytte eller er oljepumlpa dårlig??
rolf magne

Post by rolf magne »

Nei si det du :-k Forrige eier seer ut som han har skiftet godt med olje . Har alle kviteringene ( han har satt bort sykkelen forslikt ). Sykkeln har gått 48000 km den så det er ikke så langt . Men det rare er at fra tilstandsraporter fra sykkelen hadde gått 17000km ,sier at det er slitasje på kamakslingene ??? så da må det jo være et eller annet .....
f2dog
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09

Post by f2dog »

Er rimelig kjapt å sjekke kammene :
Av med tank ,av med toppdeksel så ser du kammene.
Lett å se om de er slitt på"toppene" .
Er de slitt ,er det en kurant sak å skifte de,har du ikke gjort det før ,kan du jo kikke over skulderen på mekanikeren å lære litt (alltid nyttig å kunne litt mekanikk).
Kammene kan være slitt selv om sykkelen ikke er gått så veldig langt,og det er ikke lett å merke dette hvis det er shimset opp.

Bruk 10 minutter på å sjekke ,så slipper du å lure :-k
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
Jalmar

Post by Jalmar »

For å sjekke kammenes slitasje skikkelig må kammene demonteres og kammene måles med mikrometer. Man måler da hver kam ved å sette mikrometeret slik at man måler høyden fra spissen på kammen til undersiden av kammen. I verkstedsboka vil det stå service-limiten, altså hvor slitt kammen kan være før man må bytte kammen. Disse motorene er kjent for å gå langt før man må sette igang med slike utskiftinger.

Er kammen/e slitt såpass at man kan se spor i toppen på kammen på en motor som ikke har gått mer enn 48000 km, er det ikke normal bruks-slitasje. Da er det som regel andre feil som er årsaken til slitasjen. Det kan være alt fra feil i herdigen på kammen til manglende oljetrykk. På Hondas V4-motorer var det f.eks. en kjent feil med for lavt oljetrykk til toppene som tok kammene fort. Hvis motoren har gått 148000 km derimot, er det mer forståelig. Er du sikker på at den bare har gått 48000 km siden 1994?

Det kan f.eks. være at motoren har gått med feil (for stor) ventilklaring slik at kammene har slått mot pusherne og det igjen har knekt herdingen. Eller at den har vært kjørt tom for olje en gang.

Men jeg tror jeg ville målt oljetrykket samtidig med at kammene blei byttet.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply