Honda XR 70R 03-mod. ryker mye

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
inunf
MC: Ymse

Honda XR 70R 03-mod. ryker mye

Post by inunf »

Har lovet å hjelpe onkelen min med crossykkelen til datteren. Det er en Honda XR 70R, 2003 modell. Jeg har aldri sett den gå, men onkelen min sier at den ryker og bruker olje. Nå vil han ha meg til å se på den, men som dere sikkert vet så har jeg ikke så mye greie på diesel.

Såvidt jeg kan se kan det bare være to ting, enten stempelringene eller ventiltetningene. Jeg holder en knapp på stempelringene, men vet ikke hvorfor. Spørsmålet er vel hvor mye arbeid det er med å få av sylinderen. Hvordan virker det med kamkjede(?) og slikt? Det må jo tilbake i nøyaktig samme stilling. Hvordan ordner dere det? Merker av på kammen og blokka, og svinghjulet og blokka?
Hvordan vet jeg om det er ringene? Er det eventuelt vanskelig å justere ventiler? Trenger jeg bare shims eller? Noen som har link til verkstedsmanual?

Regner med at det skal være ganske greit å skru på den, kan jo ikke være meningen at man skal ha en mx-sykkel på verksted hver gang det er noe. Og jeg skal selvsagt annbefale ham å selge den og kjøpe en totakter 8).
inunf
MC: Ymse

Re: Honda XR 70R 03-mod. ryker mye

Post by inunf »

Justerte ventilene i dag, virkert som om innsugsventilen ikke tettet helt. Det hjalp ikke, den ryker fortsatt MYE (mer enn en kald totakter!). Så da er det vel stempelringene? Er det noen som har vært borti disse motorene før? Eller vet hvor mye jobb det er å bytte ringer? Eller har en verkstedsmanual?
Post Reply