Klasse M "Mopedlappen", bør den fjernes?
Re: Hva mener dere?
Interessant tema og jeg er skeptisk til dagens ordning, men her kommer jo EØS/EU inn også...
Foreslår at du setter spm på toppen i tittelen, så vet folk hva tråden gjelder.
Foreslår at du setter spm på toppen i tittelen, så vet folk hva tråden gjelder.


Re: Klasse M "Mopedlappen", bør den fjernes?
Jeg er helt enig, klasse M er farlig. vi bor faktisk i norge, og har ikke ret få bratte bakker. Ser ofte mopeder som kravler opp en bakke i nærheten, sikkert i 30 km/t, mens bilene holder 50- 60. Det blir en del aggressive biler da. er det vanskelig å forstå? Hadde aldri tort å kjøre i trafikken med noe sånt
så en annonse i avisa; en vanlig gressklipper og en moped. Gressklipperen hadde 6 hk, og mopeden hadde under 3.. sier noe

- Olav'en
- Posts: 1992
- Joined: 06 Jun 2005 20:51
- MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar* - Location: Adrenalin hovudstaden - Voss
Re: Klasse M "Mopedlappen", bør den fjernes?
Bedre opplæring, til samme pris.
Maks fart på 60km/t og ikkje lov å køyre på veger med fartsgrense høgere en 60km/t
Maks fart på 60km/t og ikkje lov å køyre på veger med fartsgrense høgere en 60km/t
Re: Klasse M "Mopedlappen", bør den fjernes?
Mopedlappen er farlig. Den gir en falsk "trygghet" til overdådige 16 åringer som tror de er udødelige. Ingen opplæring (for det er vel det det er i praksis), 45 (50?) km/t fartsgrense og 16 åringer i puberteten er ingen jævla god sammensetning, spør du meg. Selv er jeg "bare" 18 år, men M har aldri vært noe aktuelt tema for meg. A1, eller ingenting. Med A-lappen og B, samt fallskjermsertifikat (+ personlige egenskaper) vil jeg nå si jeg har "en smule" mer peiling på sikkerhet og uforsiktighet enn de aller fleste andre under 20. M burde gå, eller komme opp på et nivå som A1, hvis det trengs for å holde EU/EØS. Hvem ville vel ikke da velge A1 foran M hvis opplæringen blir nogenlunde den samme og prisen veldig den samme?
Joda, man kan jo trimme og si at da følger man hvertfall trafikken. Men "opplæringen" følger ikke mer enn maks 50 km/t mellom de to rundkjøringene de kjører frem og tilbake mellom (Ja, det er det de gjør her) og de aner ikke hva "som skjer", eller kan skje i høyere hastigheter. De aner ingenting om farer med underlag, andre trafikanter (på og utenfor veien), uforutsette ting, kjørestil, blikk, hvordan forutse, din og andres blindsoner eller slike essensielle aspekter ved motorsykkelkjøring. A1 er selvfølgelig ikke den ultimate opplæringen for 16 åringer, men den må nødvendigvis gå mer på trafikkregler enn mc-delen iblant, i og med at elevene ikke har erfaringer fra veien.
Tullinger finner du i alle grupper, uansett om det er M, A1, A, B, C, D eller Å...
Joda, man kan jo trimme og si at da følger man hvertfall trafikken. Men "opplæringen" følger ikke mer enn maks 50 km/t mellom de to rundkjøringene de kjører frem og tilbake mellom (Ja, det er det de gjør her) og de aner ikke hva "som skjer", eller kan skje i høyere hastigheter. De aner ingenting om farer med underlag, andre trafikanter (på og utenfor veien), uforutsette ting, kjørestil, blikk, hvordan forutse, din og andres blindsoner eller slike essensielle aspekter ved motorsykkelkjøring. A1 er selvfølgelig ikke den ultimate opplæringen for 16 åringer, men den må nødvendigvis gå mer på trafikkregler enn mc-delen iblant, i og med at elevene ikke har erfaringer fra veien.
Tullinger finner du i alle grupper, uansett om det er M, A1, A, B, C, D eller Å...
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
Re: Klasse M "Mopedlappen", bør den fjernes?
Er ikke BARE å si det vettu. Kjørelærere skal også leve av jobben de utfører. Dypere opplæring betyr mer tid, som nødvendigvis betyr flere timer til kjøreskolen.Olav'en wrote:Bedre opplæring, til samme pris.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
Re: Klasse M "Mopedlappen", bør den fjernes?
vi har ingen "klasse å"Flydude wrote:
Tullinger finner du i alle grupper, uansett om det er M, A1, A, B, C, D eller Å...




Re: Klasse M "Mopedlappen", bør den fjernes?
Som sagt før: Fjern mopedlappen og salg av mopeder fullstendig. Innfør kun 125cc og senk prisene...
Re: Klasse M "Mopedlappen", bør den fjernes?
ehh... seriøst?O_o wrote:vi har ingen "klasse å"Flydude wrote:
Tullinger finner du i alle grupper, uansett om det er M, A1, A, B, C, D eller Å...![]()
![]()
![]()
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
Re: Klasse M "Mopedlappen", bør den fjernes?
Etter min mening burde "Personskadeavgiften" som pr. i dag brukes til foring av statskassa, brukes til subsidiering av slike ting som lett-lappen. Altså, jeg mener at staten burde gå inn å subsidiere lettlappen og ta vekk hele moped-klassen. Da ville 16-åringene få skikkelig førerkortopplæring på kjøretøyer som kunne følge trafikken uansett om det var på motorvei, og vi ville fått bort de livsfarlige mopedene.
Men så har jeg tatt et par wiskey også i kveld da...
Men så har jeg tatt et par wiskey også i kveld da...

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Re: Klasse M "Mopedlappen", bør den fjernes?
Jeg er uenig i at moped skal fjernes fra Rikets lurvete veinett. Det er bedre å tillate de å kjøre i 60km/t.
Re: Klasse M "Mopedlappen", bør den fjernes?
jeg er for at alt med mopped skal fjærnes.. sett ned prisene på lett sykkler og la folk kjøre i lovlige fartsgrenser.. ikke ligge der å putre i 40 i 80 sona.. eller begrens disse til steder man faktisk kan kjøre i tillat hastighet.. finnes ikke no mere iriterende å ligge bak en moped i 40 med møtende biler og ikke ha mulighet til å komme forbi..
Stem nei til mopped i Norge...
Stem nei til mopped i Norge...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
-
- Posts: 1136
- Joined: 13 Jul 2007 23:27
- MC: x: 98' Kawasaki Ninja ZX6R, 97´Kawasaki ZX9R, 98´Honda VTR1000, 85´Suzuki GSX750ES "bobber", 08´Kawasaki Z1000 & 09´Honda CB1000R
- Location: Sandefjord/Valdres
Re: Klasse M "Mopedlappen", bør den fjernes?
hmm.. tror ikke det vil gå igjennom så lett det med fjerning av mopedlappen, selv om det burde gjøres..
Grunn: Mange 16 åringer har ikke råd til alt som har med mc å gjøre! mange tar mopedlappen for å kunne ta seg fra A-B..
Vi som har råd til lett-mc lappen ser ikke problemet, men jeg har mange kamerater som er helt blakke etter at de er ferdig med lappen og kjøp av moped..
Kunne komme med det glimrende forslaget om å sette ned priser, men det vil vel ikke staten som skal ha penger for alt..
Og "sponsing" fra staten kan en bare glemme ettersom at det slippes ut så mye CO2(
)
Så min løsning er: La mopeder få kjøre fullefekt så de kan holde følge med resten(samme med lett-mc).
Grunn: Mange 16 åringer har ikke råd til alt som har med mc å gjøre! mange tar mopedlappen for å kunne ta seg fra A-B..
Vi som har råd til lett-mc lappen ser ikke problemet, men jeg har mange kamerater som er helt blakke etter at de er ferdig med lappen og kjøp av moped..

Kunne komme med det glimrende forslaget om å sette ned priser, men det vil vel ikke staten som skal ha penger for alt..
Og "sponsing" fra staten kan en bare glemme ettersom at det slippes ut så mye CO2(

Så min løsning er: La mopeder få kjøre fullefekt så de kan holde følge med resten(samme med lett-mc).
Re: Klasse M "Mopedlappen", bør den fjernes?
helt seriøstFlydude wrote:ehh... seriøst?O_o wrote:vi har ingen "klasse å"Flydude wrote:
Tullinger finner du i alle grupper, uansett om det er M, A1, A, B, C, D eller Å...![]()
![]()
![]()

Re: Klasse M "Mopedlappen", bør den fjernes?
en mopped med under dimensjonerte bremser og en motor som egentlig ikke tåler fulleffekt bør ikke kjøre som dette. er en grunn for at man setter grenser. Furia som var en populær moppe for en tid siden (mulig den er enda) går som fulleffekt i eks spania, der disse gjør 80-90km/t... disse har sinnsykt høye dødstall kontra i norge hvor dem kjører i 45.. dette fordi en slik sykkel ikke klarer harde bremsinger i nødstilfeller... ei vennine av meg bor i spania, og bror hennes kjørte seg i hjel på en sånn i fjor sommer... dette var nettop pga han ikke fikk stopped pga bremsene...alexanderyi wrote: Så min løsning er: La mopeder få kjøre fullefekt så de kan holde følge med resten(samme med lett-mc).
så min ide: få bort all den driten eller bygg bedre saker..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!