Klasse M "Mopedlappen", bør den fjernes?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
O_o

Re: Klasse M "Mopedlappen", bør den fjernes?

Post by O_o »

nei, det er egentlig ikke noe argument at "de andre" gjør det, for ulykkestallene er ganske forskjellige i Norge sammenliknet med enkelte andre land. i hellas så jeg at det var nesten 3 ganger så mange drepte i trafikken som i norge (i forhold til forlketallet)
alexanderyi
MC: x: 98' Kawasaki Ninja ZX6R, 97´Kawasaki ZX9R, 98´Honda VTR1000, 85´Suzuki GSX750ES "bobber", 08´Kawasaki Z1000 & 09´Honda CB1000R

Post by alexanderyi »

så klart på ramme, bremser +++ tilpasses etter motor effekt.. jeg mener en skal la motoren gå fullefekt så den kan holde følge med trafikken.. ikke missfårstå meg ;-)
O_o

Post by O_o »

dersom man gjør det, samt setter i en større motor har man en lett mc. det som er problemet er alle avgiftene på dem! en moped er det ikke noe særlig avgifter på (?), men på lett mc er det ganske mange tusen. fjern dem, og man kunne fått de rimeligste lettsyklene til samme pris som de dyreste moppene koster nå.
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

O_o wrote:dersom man gjør det, samt setter i en større motor har man en lett mc. det som er problemet er alle avgiftene på dem! en moped er det ikke noe særlig avgifter på (?), men på lett mc er det ganske mange tusen. fjern dem, og man kunne fått de rimeligste lettsyklene til samme pris som de dyreste moppene koster nå.
Det er ikke avgift på en lett-mc heller. Under 125ccm og 15hk så da blir det ikke avgifter. Men lett-mc er vel stort sett mer påkostet enn den gjengse moppe, høyere innkjøpspris gir jo høyere moms og da.

Mener jeg da.
Kriz

Post by Kriz »

Billapp som 16. lett som 16, tung som 18 hvis man har hatt lett ellers 20. lastebil osv 20+

min lille mening som sikkert mange er uenig i.
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

To ting her. Det ene er mopeder generelt. Jeg ser at med alle de billige mopedene \ scooterne som selges i dag til en billig penge,så må det være en del lav kvalitet ute på veiene. Og mopeder er en konstant oppfordring til trimming for mange. Så det beste ville være å fjerne hele klassen.

Om mopeder fortsatt skal være tillatt så er enhver opplæring av det gode. Og for å holde prisen lav må det være lite individuell opplæring. Så da kan man kreve mye teoretisk studium, og skikkelig skriftlig eksamen kombinert med en testkjøring.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
O_o

Post by O_o »

Alas wrote:
O_o wrote:dersom man gjør det, samt setter i en større motor har man en lett mc. det som er problemet er alle avgiftene på dem! en moped er det ikke noe særlig avgifter på (?), men på lett mc er det ganske mange tusen. fjern dem, og man kunne fått de rimeligste lettsyklene til samme pris som de dyreste moppene koster nå.
Det er ikke avgift på en lett-mc heller. Under 125ccm og 15hk så da blir det ikke avgifter. Men lett-mc er vel stort sett mer påkostet enn den gjengse moppe, høyere innkjøpspris gir jo høyere moms og da.

Mener jeg da.
nja... det er ingen ekstra pris pga. cc eller HK, men det er likevel en engangsavgift. jeg fant ikke helt oppdaterte tall, men noen fra 2002 (burde ikke være sååå langt unna) fra nmcu: http://www.nmcu.org/nyheter/011202.html

der står det at det koster omtrent 8 700 kr + ekstra avgifter for motorvolum og effekt over 125 cc/ 11 kw. så det er nesten 10 000 kr for lettsykkel ;-)
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

O_o wrote: nja... det er ingen ekstra pris pga. cc eller HK, men det er likevel en engangsavgift. jeg fant ikke helt oppdaterte tall, men noen fra 2002 (burde ikke være sååå langt unna) fra nmcu: http://www.nmcu.org/nyheter/011202.html

der står det at det koster omtrent 8 700 kr + ekstra avgifter for motorvolum og effekt over 125 cc/ 11 kw. så det er nesten 10 000 kr for lettsykkel ;-)
Det stemmer, jeg har blingset litt.

Engangsavgiften er på 9558,- kroner. Men det er ingen avgift på effekt eller volum.
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Fjern mopedklassen helt. Eget transportmiddel i 16-årsalderen er ingen menneskerett! Har du ikke råd til lett mc så kan du sykle eller ta buss. Hensynet til at en 16-åring vil komme seg til og fra bør ikke overgå hensynet til 16-åringens egen sikkerhet og sikkerheten til andre på veien. Ikke bare skaper mopedistene farlige forbikjøringer, men de villeste/dummeste skyr ikke å kjøre på gangfelt osv., noe som går ut over de virkelig myke traffikantene. Har selv slekt som har blitt meiet ned av mopedist på fortau. Alt i alt er samfunnet bedre tjent med økt satsing på olektivtransport enn mopedister.
KL. A
MC: '08 Suzuki GSX-R600
'06 KTM 640 Prestige *Solgt*

Post by KL. A »

Flydude wrote:
Olav'en wrote:Bedre opplæring, til samme pris.
Er ikke BARE å si det vettu. Kjørelærere skal også leve av jobben de utfører. Dypere opplæring betyr mer tid, som nødvendigvis betyr flere timer til kjøreskolen.
Er litt drøye prisene til kjøreskolene. Jeg betalte 600 kr pr kjøretime. For 600 kr, kan jeg leie en lastebil med kran som koster 1.5 mill, og det er inkl sjåfør...
Mye betaler kjøreskolene for sykkelen da, ca rundt 100k og bruker de i 3 år eller noe.
All my drinking buddies have a racing problem!
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hovedproblemet er vel at de fleste mopedister kjører uten annet kjøreutstyr enn hjelm(og tydeligvis er ikke hakereima så viktig), og selv når de blodtrimmer moppene sine til å bikke 100km/t. Ikke rart det får uheldig utfall mange ganger. Har selv kjørt sånn så skal ikke fremtre som en prest her nå, men det er ikke så smart. Kjørte til tider en X som gjorde 120 på flata, og kun i shorts, t-skjorte og hjelm :roll:
O_o

Post by O_o »

da var vel strengt tatt den hjelmen litt unødvendig :-k
ErlingSG

Post by ErlingSG »

Nå finnes det sikkert mopeder som har bedre bremser en det gamle droget mitt (1997 mod.), men jeg syns fortsatt de er underdimensjonerte i forhold til vekten (130 kg)! Og ja, har skiftet klosser og bremseveske..
Mopedopplæringen rundt her er elendig, og lappen er "umulig" å stryke på! Ikke at lett-lappen er vanskelig den heller, men der er opplæringen god nok syns jeg!
Litt kolonnekjøring rundt om i sentrum på scootere og så er du i boks..

Det må også bli mer akseptert å bruke kjøreutstyr på moped, mange sier "det er jo bare en moped" i samme setning som "den går 90km/t" når vi diskuterer kjøreutstyr. :roll:
Men jeg slurver av og til selv. Selv om atgatt kanskje reddet livet mitt i sommer.. Virker uansett som om folk bruker litt mer kjøreutstyr på moped nå :) Arbeidsplassen min er pitstop for veldig mange som bruker moped for å komme seg til "byen" og jeg bruker gjerne anledningen til å diskutere kjøreutstyr og ulykken min når de er innom.
Juliet
MC: 2005 Sportster 1200

Post by Juliet »

MEN, det er jo voksne mennesker som kjører moped og som aldri får eller vil ha tillatelse til å kjøre bil, av en eller annen årsak. Jeg vet om flere her i distriktet, fra alder 25-60 år (pluss minus) som har tillatelse til å kjøre moped, men aldri kan få førerkort på bil. Det er kanskje dumsnilt å la dem å kjøre noe som helst som er motorisert, hva vet jeg, jeg kjenner heller ikke detaljene ang situasjonen til disse menneskene. Men poenget er at det er altså ikke bare 16-åringer som kjører moped i påvente av noe større.
Et annet eksempel kan være de som bor i tettbebygde strøk/byer. Hvorfor skal de måtte ta førerkort på mc hvis de kun ønsker å kjøre moped? Opplæringen bør i grunnen være den samme, men det er greit å skille litt på det i det praktiske. Det er mange som ikke tør eller vil kjøre mc men som synes det går greit med en scooter eller annen moped og som synes det er et bedre alternativ enn bil.

Bare en innskytelse :)
Image
Vennlig hilsen Juliet
O_o

Post by O_o »

Det er helt greit at folk ikke vil kjøre fortere enn 45 km/t, men jeg synes likevel at de burde hatt ordentlig opplæring. Alle burde hatt god kompetanse, selv om det er et lite kjøretøy med støvsugermotor. Folk som ikke klarer lære seg hva man til enhver tid skal gjøre i trafikken, fortjener ikke å være der. Liv er jo viktig...
Post Reply