Ulykke ved asker

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Trotat

Ulykke ved asker

Post by Trotat »

Hei. i dag døde en som gikk på skolen min etter en moped ulykke. Jeg kjente han ikke så veldig godt, men følte jeg bare måtte poste noe her..

Link : http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 098943.ece

Det er ganske rart når en person som han skal dø sånn helt plutselig.
EvenDeven

Re: Ulykke ved asker

Post by EvenDeven »

Huff, alltid trist når noe sånt skjer..

Kondolerer til familie og bekjente
Baron von Waffel
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom

Post by Baron von Waffel »

I følge en kollega som bor i dette området har ikek denne ulykken medført at mopedistene i området kjører mindre idiotisk enn før. Skulle trodd de roet seg ned litt en stund. Men her er det visst bare full gass som gjelder, og det er ikke alltid så forsvarlig.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Trotat

Post by Trotat »

Vel, mange av de idiotene går på skolen min.
Skulle tro de hadde roet seg litt ned ass. [-X
ivarfm

Post by ivarfm »

Jeg vet hvem han som døde var og har mange venner som kjente han veldig godt.. Han fikk styrewobble og gikk front-mot-front med en bil. I det han ble kastet av sykkelen fløy hjelmen av hodet hans fordi han ikke hadde festet reimen. Han krasjet søndagen og døde tirsdagen som følge av skader på hodet.
- Derbi GPR 125R (06)
Baron von Waffel

ivarfm wrote:Jeg vet hvem han som døde var og har mange venner som kjente han veldig godt.. Han fikk styrewobble og gikk front-mot-front med en bil. I det han ble kastet av sykkelen fløy hjelmen av hodet hans fordi han ikke hadde festet reimen. Han krasjet søndagen og døde tirsdagen som følge av skader på hodet.
Kan du da svare på noen tekniske spørsmål.
Hva slags sykkel var dette?
Har han opplevd wobbling med den før? I så fall, ved hvilken hastighet inntraff dette?
Er dette et eksempel på en sykkel som ikke fungerte i en hastighet den var konstruert for? Eller var den trimmet ut over originalspesifikasjon? Hadde den vært skadet?

Og til slutt, er det noen i området som ikke fester hjelmen skikkelig nå?
På hjul med
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
O_o

Post by O_o »

hva er wobbling??
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Dette er wobble, riktignok en rimelig heftig en. Er bare å pakke sammen sakene om slikt inntreffer.
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

er få som kan rette opp en slik ja..men disse kan prøves å reduseres med styredempere... rart ikke det er standard på R sykkelr...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
O_o

Post by O_o »

så rimelig heftig ut, ja. ikke noen drømmesituasjon. hva er det som foråsaker det? førerfeil eller teknisk feil?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

RH racing wrote:er få som kan rette opp en slik ja..men disse kan prøves å reduseres med styredempere... rart ikke det er standard på R sykkelr...
Det har vært standard på Gixxere i lang tid. Selv min gamle -93mod hadde det ;-)

Image
Baron von Waffel

Hva er det motorsykkelprodusentene legger vekt på ved sine konstruksjoner for at syklene ikke skal wobble?

Wobbling oppstår lettere jo fortere man kjører. Derfor er det av interesse å vite hva slags moped som begynner å wobble. Det er tross alt grenser for hvor fort en moped bør gå, også om den er uplombert og evt. trimmet.
På hjul med
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
speedfreak
MC: 00`mod Yamaha YZF R6.
88`mod Yamaha RD 350 LC YPVS F2.
86`mod Yamaha RD 125 Lc YPVS.
55`mod Jawa CZ 150.

Post by speedfreak »

Har selv gått på tryne så det suste pga wobbling i høy hastighet, det var ene å alene min feil da jeg kontrastyrte meg inn i en sving å la forhjulet nedi et hjulspor å prøvde ta kontra ut av svingen igjenn også, da gikk det gale gitt, ble rista som milkshake på ski i kuleløype å ble kasta rett i været..

Beste måten å PRØVE redde seg fra en wobbling er å kneppe knærene så hardt du kan mot tanken,spenne alt du har mot fothvilerene og skue styret så hardt du klarer fra deg å slipp gassen roligt ikke rett av...
Det er bedre å kjøre i 80 på felgen en å kræsje i 180 med elgen!!

UPonONE
speedfreak
MC: 00`mod Yamaha YZF R6.
88`mod Yamaha RD 350 LC YPVS F2.
86`mod Yamaha RD 125 Lc YPVS.
55`mod Jawa CZ 150.

Post by speedfreak »

Baron von Waffel wrote:Hva er det motorsykkelprodusentene legger vekt på ved sine konstruksjoner for at syklene ikke skal wobble?

Wobbling oppstår lettere jo fortere man kjører. Derfor er det av interesse å vite hva slags moped som begynner å wobble. Det er tross alt grenser for hvor fort en moped bør gå, også om den er uplombert og evt. trimmet.
Wobbling på moped er ikke lett å få. men jeg har mere tro på dempere som ikke henger med veidekket sammen med halvslitte knastedekk, på hastigheter en 16åring ikke kan håndtere skikkelig.. tviler på wobbling historien..
Men trist er det, synd unge folk må gi tapt så lett..
Det er bedre å kjøre i 80 på felgen en å kræsje i 180 med elgen!!

UPonONE
Kriz

Post by Kriz »

Det er en viss risiko forbundet med grisekjøring, de fleste slipper unna billig og mister f.eks lappen og lærer av sine feil mens andre må dø. Skal nok mye til for å wobble en moped selv med trim og høy hastighet.. Glatt flekk virker mer sannsynlig. Begyner å bli glatt uta ser ingen sykler på veiene lenger men er noen mopeder som forsatt kjører og utfordrer skjebnen.. Var 2 tullinger som på moped som prøvde å kjøre forbi meg i en sving på glattisen her om dagen på en veldig trang vei.. ikke smarteste trekke de gjorde men de overlevde da.
Post Reply