Er clutchen fukd up?
Er clutchen fukd up?
Hei!
Før i tida:
Setter sykkelen i første gir, holder inne clutchen, gir bånn gass og slipper clutchen fort ut =
Deeilig wheeliee
Nå:
Setter sykkelen i første gir, holder inne clutchen, gir bånn gass og slipper clutchen fort ut =
Forhjulet løfter seg to -tre cm over bakken bare
Hva kan dette komme av? Er clutchen min slitt eller noe?
Kan jeg gjøre noe for å få de deilige wheeliene mine igjen?
Noen av vennene mine forteller meg at de har satt inn karbon clutch. Hva er det for noe?
Moses
Før i tida:
Setter sykkelen i første gir, holder inne clutchen, gir bånn gass og slipper clutchen fort ut =
Deeilig wheeliee
Nå:
Setter sykkelen i første gir, holder inne clutchen, gir bånn gass og slipper clutchen fort ut =
Forhjulet løfter seg to -tre cm over bakken bare
Hva kan dette komme av? Er clutchen min slitt eller noe?
Kan jeg gjøre noe for å få de deilige wheeliene mine igjen?
Noen av vennene mine forteller meg at de har satt inn karbon clutch. Hva er det for noe?
Moses

- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Er clutchen fukd up?
Mulig clutchen er slitt og slipper? Clutchwheelies er vel en god måte for å slite clutchen fort 

Re: Er clutchen fukd up?
Hehe. Jeg regnet med det.
Kan jeg bytte clutch?
Hva er en karbon clutch?
EDIT:
Fortell meg heller hvor mye juling en carbon clutch tåler. Jeg tar wheelier så og si hele tiden.
Jeg trenger også trim CDI eller CDI uten sperre til TZR.
Anyone?
Kan jeg bytte clutch?
Hva er en karbon clutch?
EDIT:
Fortell meg heller hvor mye juling en carbon clutch tåler. Jeg tar wheelier så og si hele tiden.
Jeg trenger også trim CDI eller CDI uten sperre til TZR.
Anyone?

Re: Er clutchen fukd up?
Hva skal du med karbon-kløtsj? Ødelegge den også? Standard bør holde i massevis..
Jeg tipper at noen av grunnene til at du ikke får opp hjulet lenger er som følger:
Oljen er varm (varmere olje er tynnere og slipper lettere enn tjukk olje)
Du begynner å miste komp i sylinderen. (Motoren er rett og slett litt slitt)
Kløtsj-vaieren er ikke riktig justert.
Du har lagt på deg.
Eller så kan det være at du trenger nye kløtsjplater.
Du burde jo uansett ikke holde på med sånne wheelies. Da ber du om trøbbel lenger fram tid.
Jeg tipper at noen av grunnene til at du ikke får opp hjulet lenger er som følger:
Oljen er varm (varmere olje er tynnere og slipper lettere enn tjukk olje)
Du begynner å miste komp i sylinderen. (Motoren er rett og slett litt slitt)
Kløtsj-vaieren er ikke riktig justert.
Du har lagt på deg.
Eller så kan det være at du trenger nye kløtsjplater.
Du burde jo uansett ikke holde på med sånne wheelies. Da ber du om trøbbel lenger fram tid.
Re: Er clutchen fukd up?
Carbon clutch bør da tåle mer juling enn de standard?
Jeg trodde motoren ytet bedre når den var varm?
Hva er grunnen til at motoren er slitt da? Sykkelen er jo helt ny.
Jeg har fikset litt på den clutch-vaieren nå. Jeg må slippe clutchen nesten helt ut før sykkelen begynner å bevege seg. Før trengte jeg ikke å slippe den så mye ut..
Ber om bråk med sånne wheelies? Hvordan da?

Jeg trodde motoren ytet bedre når den var varm?
Hva er grunnen til at motoren er slitt da? Sykkelen er jo helt ny.
Jeg har fikset litt på den clutch-vaieren nå. Jeg må slippe clutchen nesten helt ut før sykkelen begynner å bevege seg. Før trengte jeg ikke å slippe den så mye ut..
Ber om bråk med sånne wheelies? Hvordan da?

Hehe. NeiDu har lagt på deg.


- Baron von Waffel
- Posts: 3477
- Joined: 15 Feb 2007 19:21
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
- Location: Oslo, Dal
Re: Er clutchen fukd up?
Når du kjører 50ccm så er det meste av deler underdimensjonert. Så du må ikke ta Wheelies med bruk av rå kraft. Tvert imot må du hjelpe til med å forflytte tyngdepunktet bakover så symaskinen bare må gi et lite puff.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Er clutchen fukd up?
Hvis ikke jeg tar feil er det en indikator på slitt clutch at den tar lengre ute.. Merker du at den "slipper" på full gass i oppoverbakker?Moses wrote: Jeg har fikset litt på den clutch-vaieren nå. Jeg må slippe clutchen nesten helt ut før sykkelen begynner å bevege seg. Før trengte jeg ikke å slippe den så mye ut..
Ber om slitt clutch iallefall og det blir nok større slitasje på alle andre deler også.. Men det er vel prisen for å ha det gøyMoses wrote:Ber om bråk med sånne wheelies? Hvordan da?![]()

Re: Er clutchen fukd up?
Du! Faen! DER SA DU DET!
DEN SLIPPER PÅ FULL GASS I OPPOVERBAKKER!!!! DET VAR DET DET VAR!!
ARGH!
JA! DET SKJEDDE MYE FØR!
Sorry. Blir litt opphisset nå.
Jeg gir full gass i oppoverbakker og plutselig er det nesten som om den går i frigir. Hvorfor skjer dette?
Elsker deg demons
DEN SLIPPER PÅ FULL GASS I OPPOVERBAKKER!!!! DET VAR DET DET VAR!!
ARGH!
JA! DET SKJEDDE MYE FØR!
Sorry. Blir litt opphisset nå.
Jeg gir full gass i oppoverbakker og plutselig er det nesten som om den går i frigir. Hvorfor skjer dette?
Elsker deg demons

- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Er clutchen fukd up?
Som sagt er det fordi clutchen er slitt og clutchplatene ikke har like godt feste i hverandre under høy belastning, så de "slipper" taket litt, (ca samme som om du hadde clutchet litt). Dermed får du jo ikke motorkraften ut på drivhjulet når ikke clutchen er koblet helt til.Moses wrote: Jeg gir full gass i oppoverbakker og plutselig er det nesten som om den går i frigir. Hvorfor skjer dette?
Elsker deg demons

Re: Er clutchen fukd up?
Snakk norsk. Hva kan jeg gjøre for å fikse dette?
Men rart. Dette skjedde allerede de første ukene jeg fikk sykkelen. Det skjer av og til på vannrett vei også. Har forhandleren min byttet deler på sykkelen min mot eldre og brukte deler tro?
Men rart. Dette skjedde allerede de første ukene jeg fikk sykkelen. Det skjer av og til på vannrett vei også. Har forhandleren min byttet deler på sykkelen min mot eldre og brukte deler tro?


- mekkern
- Posts: 5302
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Er clutchen fukd up?
slakk av vaieren mere og prøv igjen....blir den ikke bra da så har du fått resultatet av herjinga:defekt clutch. 

Re: Er clutchen fukd up?
Høres dette rart ut:
Jeg kjører i 60 km/t nedover en bakke. Så holder jeg inne clutchen. Hvordan ville sykkelen deres gått da?
Min går faktisk tregere
Uvanlig?
EDIT:
For å skjønne det lettere:
Jeg står ved siden av sykkelen og skal trille den inn i garasjen. Jeg setter den i frigir. Da er den lett og enkel å trille.
Så prøver jeg å sette den i 1. gir og triller den. Da er faktisk mye tyngre å trille.
Jeg kjører i 60 km/t nedover en bakke. Så holder jeg inne clutchen. Hvordan ville sykkelen deres gått da?
Min går faktisk tregere

Uvanlig?
EDIT:
For å skjønne det lettere:
Jeg står ved siden av sykkelen og skal trille den inn i garasjen. Jeg setter den i frigir. Da er den lett og enkel å trille.
Så prøver jeg å sette den i 1. gir og triller den. Da er faktisk mye tyngre å trille.


Re: Er clutchen fukd up?
Det er fordi kløtsj-vaieren din ikke er riktig justert. Du får altså aldri frikobla den helt. Den står hele til å slurer litt.Moses wrote: Så prøver jeg å sette den i 1. gir og triller den. Da er faktisk mye tyngre å trille.
Dersom motoren er ny, så er det nok fordi vaieren har strukket seg litt siden du fikk den (som er helt vanlig), og så er den ikke blitt etterjustert.
Dersom kløtsjen står og slurer hele tida så sliter du unødvendig på kløtsjlamellene. Akkurat som når du driver med disse wheelies-ene, da sliter du også på kløtsjlamellene.
Sett i forhold til disse to tingene er det kanskje ikke så rart at den slipper i oppoverbakkene. Du trenger bare nye lameller - og det er ikke spesielt dyrt. Kanskje kan det være lurt å sett inn noen stivere fjærer også siden du er så glad i å herje med kløtsjen..

Re: Er clutchen fukd up?
Betyr det altså at forhandleren min har vært så sløv da han monterte sykkelen? Skal jeg snakke med han og få han til å fikse det?

Re: Er clutchen fukd up?
Forhandleren har vel neppe montert clutchen, men ta en prat med han så fikser han det sikkert for deg 
