Virago - bare bakre sylinder - tips for feilsøking
Virago - bare bakre sylinder - tips for feilsøking
Motoren går bare på en sylinder. Det startet i sommer, da kom også den fremre innimellom når det var sånn passe turtall, ellers gikk den bare på en. Etter hvert har det blitt dårligere og dårligere og nå går den kun på bakre sylinder. Det er trolig ikke noe med tenningen (sjekk annen tråd for hva som er feilsøkt der).
Det kommer bensin til forgasser.
Pluggen er våt og lukter litt bensin (tror jeg).
Kan det være:
at forgasseren gir ikke passende blanding
manglende kompresjon
ventil-klikk
Skiftet innsuget i sommer - er i gummi og var sprukket
Gode tips for feilsøking mottas med takk!
Det kommer bensin til forgasser.
Pluggen er våt og lukter litt bensin (tror jeg).
Kan det være:
at forgasseren gir ikke passende blanding
manglende kompresjon
ventil-klikk
Skiftet innsuget i sommer - er i gummi og var sprukket
Gode tips for feilsøking mottas med takk!
Re: Virago - bare bakre sylinder - tips for feilsøking
Kjøp komtester på biltema og sjekk kompen på begge sylindrene. Er kompen vesentlig dårligere på den fremre så kan det være ventiltetninger, stempelringer eller topppakningen.
Hvis du er 100% at det ikke er tenningen, så er det enten noe klin gærent med kompen eller så får den alt for mye bensin i den sylinderen. Komp-test er kanskje det greieste å starte med hvis du har verktøyet som skal til
Yamaha R6 Blå/hvit
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
kjøper komp.tester på Biltema så snart jeg får tid. Ganske sikker på at det ikke er tenning nå. Ref annen tråd om tenning.
- crab
- MC: Aprilia RS50
-Kundo 48mm
-Kundo veiv
-Kundo reed
-Kundo effanlegg
-14mm Delorto x) - Location: Sula;D
har pluggen gnist? 

Aprilia RS50 Kundo Edition 
Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?

Beating a Honda is like banging a fat chick. Everyone can do it but who wants to brag about it?

Ja, pluggen har gnist. Se tråd http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=18&t=7057
Tror ikke lenger det er noe elektrisk, men jeg kan jo ta feil, kom gjerne med forslag til feilsøking.
Tror ikke lenger det er noe elektrisk, men jeg kan jo ta feil, kom gjerne med forslag til feilsøking.
- crab
- MC: Aprilia RS50
-Kundo 48mm
-Kundo veiv
-Kundo reed
-Kundo effanlegg
-14mm Delorto x) - Location: Sula;D
ah ok!
sorry, min feil.
sorry, min feil.
Aprilia RS50 Kundo Edition 

-
- MC: Har ingen, men sikler hver gang jeg ser en.
En komptester er det beste, men i mangel av en sådan kan du presse tommelen så hardt du kan mot plugghullet (hvis da brønnen ikke er for dyp). Hvis du greier å tette plugghullet når du tørner motoren vet du i det minste at kompen er for dårlig til at sylinderen kan tenne. Eventuelt kan du lage til en kork som du presser litt inn i plugghullet. Hvis korken skytes ut med et smell når du tørner motoren vet du i det minste at kompen er bra nok til at sylinderen burde kunne tenne . . . men som sagt,-en komptester er selvfølgelig det beste.
Du får et godt inntrykk av kompresjonen ved å tørne motoren for hånd, enten på svinghjulet eller med sykkelen i et høyt gir ved hjelp av bakhjulet. Når du tørner for hånd skal du legge merke til kompen på den sylinderen som er OK. Når du tørner og det er den bakre sylinderen sin tur, vil du kjenne helt tydelig om kompen er betydelig dårligere på den sylinderen. Du skal også kunne høre det suse når stempelet er på vei sakte oppover i kompresjonstakten.
Hvis du har litt flaks kan du høre om om det suser i veivhuset eller i eksosmanifolden/innsuget. Hvis kompen er dårlig og det suser i veivhuset er det stempelfjærene. Hvis det suser i manifolden/innsuget er det en av ventilene som lekker.
NB du skal kunne høre luften lekke ut gjennom stempelfjærene selv når kompresjonen er OK, men det tar lang tid, og du skal kunne kjenne betydelig motstand når stempelet er på vei oppover.
Hvis kompen er OK tørner du motoren med pluggene ute. Hvis det lukter bensin vet du at sylinderen i det minste får bensin om det nå er for mye eller for lite. Så hvis du har god nok gnist, kompen er OK og det lukter bensin, så ville den nok ha tent selv om blandingen hadde vært litt mager. Sannsynligheten er da at blandingen er for fet.
Hvis gnist er OK, stempelfjærer OK og ventiler OK men at kompen fremdeles er dårlig må det være topp-pakningen.
Ta av sylindertoppen og prøv å få av topp-pakningen uten å ødelegge den for mye. Smør et TYNT lag med zalo på begge sider av den gamle pakningen og monter toppen på igjen. Skru boltene i fingerfast og trekk dem så til (helst med momentnøkkel) en og en litt av gangen. La det hele stå over natta. Morgenen etter starter du motoren, og hvis sylinderen har god komp vet du at det var pakningen. Stikk så og kjøp ny pakning.
Jeg tror metoden med zalo skulle funke på mc, jeg har brukt den metoden på innenbords båtmotorer i mange år, og noen av de pakningene har sett helt jævlige ut. Zalo tetter bedre enn noe annet jeg har prøvd.
---Har du forresten sjekket at pluggen sitter ordentlig? . . . . . .
Du får et godt inntrykk av kompresjonen ved å tørne motoren for hånd, enten på svinghjulet eller med sykkelen i et høyt gir ved hjelp av bakhjulet. Når du tørner for hånd skal du legge merke til kompen på den sylinderen som er OK. Når du tørner og det er den bakre sylinderen sin tur, vil du kjenne helt tydelig om kompen er betydelig dårligere på den sylinderen. Du skal også kunne høre det suse når stempelet er på vei sakte oppover i kompresjonstakten.
Hvis du har litt flaks kan du høre om om det suser i veivhuset eller i eksosmanifolden/innsuget. Hvis kompen er dårlig og det suser i veivhuset er det stempelfjærene. Hvis det suser i manifolden/innsuget er det en av ventilene som lekker.
NB du skal kunne høre luften lekke ut gjennom stempelfjærene selv når kompresjonen er OK, men det tar lang tid, og du skal kunne kjenne betydelig motstand når stempelet er på vei oppover.
Hvis kompen er OK tørner du motoren med pluggene ute. Hvis det lukter bensin vet du at sylinderen i det minste får bensin om det nå er for mye eller for lite. Så hvis du har god nok gnist, kompen er OK og det lukter bensin, så ville den nok ha tent selv om blandingen hadde vært litt mager. Sannsynligheten er da at blandingen er for fet.
Hvis gnist er OK, stempelfjærer OK og ventiler OK men at kompen fremdeles er dårlig må det være topp-pakningen.
Ta av sylindertoppen og prøv å få av topp-pakningen uten å ødelegge den for mye. Smør et TYNT lag med zalo på begge sider av den gamle pakningen og monter toppen på igjen. Skru boltene i fingerfast og trekk dem så til (helst med momentnøkkel) en og en litt av gangen. La det hele stå over natta. Morgenen etter starter du motoren, og hvis sylinderen har god komp vet du at det var pakningen. Stikk så og kjøp ny pakning.
Jeg tror metoden med zalo skulle funke på mc, jeg har brukt den metoden på innenbords båtmotorer i mange år, og noen av de pakningene har sett helt jævlige ut. Zalo tetter bedre enn noe annet jeg har prøvd.
---Har du forresten sjekket at pluggen sitter ordentlig? . . . . . .
Last edited by emto on 27 Aug 2007 12:01, edited 2 times in total.
Nå har jeg testet kompresjonen. Det var ikke det som var feil heller. Kjøpte tester på Biltema. Samme komp på begge sylindre. Kjøpte også en tenningstester - kjekk sak - setter imellom plugg og plugghette og den lyser når det er tenning.
Men nå går den på fremre igjen - men den fusker - når jeg gir bånn gass kommer den - det var slik den var før den stoppet helt. Nå vet jeg ikke hva jeg skal søke etter lenger. Jeg får sjekke bensintilførsel en gang til. Skjønner lite nå...
Kanskje noe tenningsgreier allikevel. Kan tenningstidspunktet være feil på sykkel med CDI-unit? Sykkelen har gått 90' så de giverne for tenning kan jo være ganske slitt. Er det ikke pick-up-coil det heter?
Men nå går den på fremre igjen - men den fusker - når jeg gir bånn gass kommer den - det var slik den var før den stoppet helt. Nå vet jeg ikke hva jeg skal søke etter lenger. Jeg får sjekke bensintilførsel en gang til. Skjønner lite nå...

Kanskje noe tenningsgreier allikevel. Kan tenningstidspunktet være feil på sykkel med CDI-unit? Sykkelen har gått 90' så de giverne for tenning kan jo være ganske slitt. Er det ikke pick-up-coil det heter?
Pickuper blir normalt ikke utslitt. De er induktive non sensorer som ikke blir utsatt for mekanisk slitasje som sådan, men selvsagt så kan de ryke. CDI/igniteren på min gamle GSX, og det ga sånne symptomer du beskriver. Men jeg ville nå ha utelukka forgasser først. Kan være pluggen rett og slett druknes i forgasserens "low range". Bør kanskje sjekke flottørnivået? Du kan jo også gjøre en generell rens av gasseren og synkronisere dem.
Vanlige problemer på Virago er bensin krana og flottør feil. Også er det et en rund dings på venstre side av tanken såvidt jeg husker. Skru av lokket og sjekk membranen. Enda bedre , bytt den. Fryktelig vanskelig å se om den er skadet. Stort annet skal det normalt ikke være på Virago. Traust og god sykkel. Det enkleste gir ofte de største problemer å løse. Tenningsproblem hadde jeg aldri i de 4 årene med denne sykkelen.
Andre saker : Stopp pga dårlig jording av batteriet. Det tok ca 3 månedere å skjønne. Og det vanlige, dårlig kjøling på bakre sylinder. Ellers så var det en herlig problem fri liten sykkell. Du tror ikke du burde spandere 1 time på en mekaniker til å sjekke den opp da ? Noen ganger kan det være lønnsomt selv om det kan svi i lommeboka.
Andre saker : Stopp pga dårlig jording av batteriet. Det tok ca 3 månedere å skjønne. Og det vanlige, dårlig kjøling på bakre sylinder. Ellers så var det en herlig problem fri liten sykkell. Du tror ikke du burde spandere 1 time på en mekaniker til å sjekke den opp da ? Noen ganger kan det være lønnsomt selv om det kan svi i lommeboka.
Sykkelen har vært på verksted. Feilen viser seg å være en slags gummi-pløse "carburator Diaphragm" i forgasser, vacuum-funksjon. Og DE ER HELT UMULIG Å FÅ TAK I!". Fikk nesten tak i noen brukte gassere på eBay, men de glapp.
Er det noen som har noen forslag til hvor? Det er Hitachi forgassere.
Er det noen som har noen forslag til hvor? Det er Hitachi forgassere.
- mekkern
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
kan ikke yamaha skaffe? 

Hvor gammel er sykkelen? Du kan ikke lage noe som ligner da?
- speedfreak
- MC: 00`mod Yamaha YZF R6.
88`mod Yamaha RD 350 LC YPVS F2.
86`mod Yamaha RD 125 Lc YPVS.
55`mod Jawa CZ 150. - Location: Øyno
Modell er den sykkelen din? kubikk?
Har tilgang på diverse deler fra japser som hugges så kom med info så sjekker jeg for deg
Har tilgang på diverse deler fra japser som hugges så kom med info så sjekker jeg for deg

Det er bedre å kjøre i 80 på felgen en å kræsje i 180 med elgen!!
UPonONE
UPonONE