Sikring-størrelse

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Sikring-størrelse

Post by Jalmar »

Monterte for en tid siden to ekstra fjernlys på Gamle. La egen ledning fra batteriet til rele og styrestrøm fra fjernlysbryteren. Fra releet går det en ledning til hvert ekstralys.

Men nå som jeg har god tid skal jeg montere en sikringsholder på ledningen fra batteriet til releet. I og for seg en grei sak. Men hvor stor sikring skal jeg bruke? :-k

Hvis noen kan forklare meg hvordan man regner ut slike ting, hadde jeg blitt takknemlig. :D

For ordens skyld: Det er 12 Volt anlegg og to ekstralys med 55 W H3-pærer.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Sikring-størrelse

Post by Dominator »

Fra studietiden husker jeg at effekt = spenning x strømstyrke. Eller på formelvis W=VA.
Altså trenger du en sikring på 110W/12V = 9.16 Ampere. En sikring på 10 A burde i teorien holde. I praksis burde du vel gå opp til 15A for at ikke sikringen ryker idet du skrur på lyset. Hvis jeg tar feil regner jeg med at noen elektrogenier her inne korrigerer meg ;-)
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Sikring-størrelse

Post by FV »

P=UxI (effekt=spenningxstrøm)

Jeg vil ikke tro at en lyspære har en alt for stor startstrøm (kanskje ingen?), så en 10A bør jo holde etter mitt hode.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Sikring-størrelse

Post by Jalmar »

Takk for opplysningene. :D Nå har jeg fått formelen også, så da kan jeg regne ut ved senere anledninger. Elektrisitetens verden er ikke min sterke side. :roll:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Marius I
Posts: 175
Joined: 01 Aug 2007 17:12
MC: Honda VFR800 07-mod.
X: Kawasaki ZX9R 98-mod.
X: Yamaha YZF600R Thundercat 99-mod.
Location: Oslo

Re: Sikring-størrelse

Post by Marius I »

Med litt speningsfall osv. ville jeg nok gått for 15 A allikevel.
Da er du sikker på at den ikke ryker unødig og anlegget er fremdeles tilstrekkelig sikret.
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Sikring-størrelse

Post by Tvinitla »

Det som er viktig er at sikringen ikke er større enn ledningsnettet. Sikringen skal hindre at ledningene brenner opp.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
f2dog
Posts: 211
Joined: 12 Feb 2007 17:21
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09
Location: Os

Re: Sikring-størrelse

Post by f2dog »

Med en last på nesten 10A ,bør du legge 2,5mm2 kabel og hive inn en 15A sikring.(Evt. trekke 1,5mm2 direkte til hver lykt og ha 1 10a sikring pr. lykt)
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Sikring-størrelse

Post by Jalmar »

Det er brukt 2,5 mm2 ledning fra batteri til rele og fra rele til hver av lyktene. Og det er trekt 2,5 mm2 jordledning fra hver av lyktene til et jordingspunkt på sykkelramma der resten av lyset er jordet. Det siste fordi lyktene er montert i kåpa som er av glassfiber. Det eneste som er av "tynne" ledninger er styrestrøm fra fjernlysbryteren og de siste 5 cm til hver av pærene. Pærene har en fastmontert liten ledningstump hver seg. Releet har også egen jordledning, og den er 2,5 mm2 som er lagt til samme jordingspunkt som lyktene.

Men hvis jeg da skjøter inn en sikringsholder på ledningen fra batteriet til releet og benytter en 15 A sikring, burde jeg ha en fornuftig løsning ?
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
f2dog
Posts: 211
Joined: 12 Feb 2007 17:21
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09
Location: Os

Re: Sikring-størrelse

Post by f2dog »

Jepp.
Da er alt som det skal være :)
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
User avatar
Marius I
Posts: 175
Joined: 01 Aug 2007 17:12
MC: Honda VFR800 07-mod.
X: Kawasaki ZX9R 98-mod.
X: Yamaha YZF600R Thundercat 99-mod.
Location: Oslo

Re: Sikring-størrelse

Post by Marius I »

Det høres veldig bra ut :D
Viktigste med sikringen er som skrevet over at den beskytter ledningen(e). Ser du har brukt 2,5mm ledning og da er det ikke noe problem. Hadde også fungert med 1,5 mm, men du ville fått større spenningsfall frem til lyset(sannsynligvis ubetydelig ved snaut 10A).
Hvis du setter inn en 10A sikring vil du nok få et spenningsfall over denne ettersom du ligger så tett mot maksstrømmen. Denne fungerer jo på den måten at den brenner over når belastningen blir for høy og den vil derfor få en betydelig temp.økning når man nærmer seg maks.
wromsi
Posts: 1
Joined: 10 Jun 2008 14:57
MC: Aprilla+svart+lett

Re: Sikring-størrelse

Post by wromsi »

dette går helt greit. det er ikke så veldig farlig som at dette er lamper og det er fast last. du kan bruke 1.5mm på 16a kurs så lenge dette er fast last.
rekorden
Posts: 95
Joined: 09 Jun 2006 15:20
Location: Bergen

Re: Sikring-størrelse

Post by rekorden »

FV wrote:P=UxI (effekt=spenningxstrøm)

Jeg vil ikke tro at en lyspære har en alt for stor startstrøm (kanskje ingen?), så en 10A bør jo holde etter mitt hode.
Lyspærer har veldig høy startstrøm. Du kan jo sjekke lysene på sykkelen din når blinklyset står på.
Jeg vil anta alt av lys blinker mer eller mindre i takt med blinklysene.

På bil er det vanlig med en 10 amperes sikring per lyskaster fremme (2xnær + 2xfjern=4 sikringer).
Jeg ville brukt en sikring på 15 ampere og hatt med reserve på 20 i tilfelle 15 ikke er nok.
wromsi wrote:dette går helt greit. det er ikke så veldig farlig som at dette er lamper og det er fast last. du kan bruke 1.5mm på 16a kurs så lenge dette er fast last.
Dette har jeg på følelsen av at er tatt ut ifra reglene om kabling i hus, siden det ikke brukes/eksisterer 16 amperes sikringer til bruk i bil/mc...
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
User avatar
Atle ZX9R
Posts: 113
Joined: 31 Aug 2007 09:39
MC: 97-mod Kawasaki ZX9R
86-mod Honda CBX 750 FII
(defekt motor, ny står klar )
Location: Hornindal, S&Fj

Re: Sikring-størrelse

Post by Atle ZX9R »

Lyspærer har ingen startstrøm, det er rein ohmsk belastning.
Grunnen til at resten av lyset blinkar er pga at batteriet ikkje er ei god nok strømforsyning til å klare å levere nok strøm på kort tid.

10A burde vere nok, men du kan sette inn 15A. Ein 10A sikring kan stå ganske lenge med 10A belastning før den går.
Du kan bruke 15A sikring på 1,5# i bil uten å risikere at ledningane smeltar, men med lave sepnningar er det spenningsfallet ein bør prøve å unngå so viss du skal legge nokre meter med ledning bør du gå op til 2,5#

Syns det høyrest drøyt ut med 4x10A kun for hovedlya i ein bil, men eg har ikkje spekulert so mykje på akkurat det da... Blir 480W det... Det er vel normalt med pærer på 60/55W, viss begge nær og fjernlysa er på samtidig blir det 330W totalt so det kan vel kanskje stemme...

I bygg so er det veldig forhasta å sei at du kan sikre ein 1,5# med 16A viss du har fast belastning, det er mange ting som virkar inn (korleis kabelen ligger, minste kortslutningsstrøm ved belastning skal gje momentan utkobling av vernet, spenningsfall, gjennomsluppet energi til vernet m.m.) I teorien kan du sikre ein 1,5# med 63A viss du har ei fast belastning som ikkje trekker meir straum enn kabelen toler og du kan dokumentere at gjennomsluppet energi til vernet ikkje overstiger det kabelen toler.
Min ZX9R Ferdig oppussa! Ny lakk, hugger, kåpeglas m.m.
Har også lagt den inn i Worklog kom gjerne med innspill og kommentarer.
Medlem i Storpurlelaje MC - Hornindal
rekorden
Posts: 95
Joined: 09 Jun 2006 15:20
Location: Bergen

Re: Sikring-størrelse

Post by rekorden »

Atle ZX9R wrote:Lyspærer har ingen startstrøm, det er rein ohmsk belastning.
Grunnen til at resten av lyset blinkar er pga at batteriet ikkje er ei god nok strømforsyning til å klare å levere nok strøm på kort tid.
Ein kald glødetråd (lyspære av) har ganske lav motstand.
Ein oppvarma glødetråd (lyspære tent) har noko høgare motstand.
Vert kanskje noko feil å kalle det oppstartsstraum, sidan det ikkje er nokon motor, men likevel.
Akkurat når ein slår på lyset, trekkjer dette meir enn dei oppgjevne 55 wattene.
Nøyaktig kor mykje meir veit eg ikkje, men iallefall nok til at eg ville hatt ein sikring på minst 15 ampere.

At det er ein sikring per hovedlys framme på bil har nok praktiske grunnar.
Ryk ein sikring, har ein fortsatt lys på den andre sida, pluss at ein fortsatt kan bruke den andre pæra/glødetråden i samme lykta/pæra.
Sikringane kunne nok vore på 7,5 ampere, men 10 ampere er meir standard enn 7,5 ampere (vil eg tru), og enklare å oppdriva.
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
User avatar
f2dog
Posts: 211
Joined: 12 Feb 2007 17:21
MC: B-king.... 08
Drz400 SM 08
Gixxer 1000 09
Location: Os

Re: Sikring-størrelse

Post by f2dog »

Største problemet på bil og mc er spenningsfall fram til lampene, og hvis han har lagt 2,5mm,så er det greitt med en 15A sikring.
Med 2,5mm kabel blir spenningsfallet minimalt, og spenning på lampene vil ligge mellom 13 og 14v ,noe som sikrer greitt lysutbytte.
Hvis man bruker for lite tverrsnitt på kablene,vil man få spenningsfall,og høyere ampere :
55w v/13,6v =4,044 A
55w v/11,8v =4,66A

Hvis det er 4 lamper som skal lyse samtidig er jo regnestykket enkelt.
Hvis kun 2 pærer er i drift samtidig ,blir det ennå bedre
Her kan jo elektro og mattegeniene prøve å regne ut hvilken sikring som er riktig(En sikring skal bryte strømmen før nettet ryker..)
----------------------------------------------------

B-King 08(He-He!)
Drz 470 psyko (he-he)
Gixxer 1000 k9
Post Reply