NRK lisens

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Jalmar

Re: NRK lisens

Post by Jalmar »

Har ikkeTV og betaler ikke lisens. :D

Men mener det ikke blir riktig å sette stemming som forutsetning for klagerett. Enhver innehaver av tv-apparat har klagerett på lisensen. Så vidt jeg vet er det fullt ut mulig for en person på 17 år å eie et tv-apparat. Og jeg antar vedkommende ville måtte betale lisens. Vedkommende ville da pr.def. ikke ha klagerett, og det virker noe rart syns jeg. :roll:

Men snart kommer det NRK-lisens på mobiltelefoner og pc'er også. Det har det jo vært snakk om en stund. Klaging vil være unødvendig uansett, for når det gjelder avgifter ser det ut for at det er bred tverrpolitisk enighet om at alle avgifter skal opprettholdes eller i det minste økes her i landet. :roll:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

Nå i høst følte jeg at jeg ble lurt av en sånn forb... kar som ringte meg på telefon.

"Har du betalt lisensen din?" begynte det.

"Lisens, hva mener du?"
"NRK-lisens, for du har jo TV, ikke sant?"

og det er her jeg føler at jeg ble lurt og at de er noen utspekulerte jævler! For jeg har jo TV, har hatt det i flere år her på hybelen min, men aldri betalt noe, TV-en registrert på ho mor. Og med mindre de har fått noen veldig mye bedre kontrolltingester så tror jeg ikke de kan pinpointe at det er min hybel som har TV. Men jeg kan jo ikke begynne å lyge heller, for hva om han faktisk visste at jeg hadde TV.

Så det ble til at jeg fikk meg en regning i posten. Kan ikke unngå å føle meg lurt nei.

Og det verste av det hele er at NRK må ty til "sponsing" av programmer!!! Det er helt utrolig at en kanal som ikke skal være reklamefinansiert kommer dragende med "sponsing". En uting er det!!
alexanderyi
MC: x: 98' Kawasaki Ninja ZX6R, 97´Kawasaki ZX9R, 98´Honda VTR1000, 85´Suzuki GSX750ES "bobber", 08´Kawasaki Z1000 & 09´Honda CB1000R

Post by alexanderyi »

Jalmar wrote:Men snart kommer det NRK-lisens på mobiltelefoner og pc'er også.
Men det vil vel gå under Tv-lisensen? alt-i-ett pakke liksom?
mer enn nok avgifter i dette landet! :evil:
boxer wolf

Post by boxer wolf »

Jalmar wrote:Vedkommende ville da pr.def. ikke ha klagerett, og det virker noe rart syns jeg. :roll:
Ikke mer rart enn at vi faktisk skal betale denne skatten som ingen vil innrømme at er en skatt, men bare en lisens for vårt eget beste. :smt021
Image
Si det du mener, og men det du sier.
boxer wolf

Post by boxer wolf »

Jarle wrote:Hva skjedde når dem fant ut dette?
Bare at du skulle betale?

Hørt flere historier om diverse ting...
Historie om kringkastingsavgiften
I Norge ble kringkastingsavgiften for radioapparater innført i 1924. Avgiften på 20 kr ble betalt til Telegrafverket, og ble fordelt til kringkastingsselskapene (fra 1933 NRK) (80 % i alt) og Telegrafstyret (20 %). Etter 2. verdenskrig fikk NRK ansvaret for innkreving av avgiften.

Da prøvesendinger med fjernsyn ble startet i 1957, ble det innført en ekstra avgift for TV-apparater (TV-lisens). Radio-lisensen ble avskaffet i 1976, og fra og med 1977 har kringkastingsavgiften blitt innkrevd i form av avgiften (lisensen) på TV-apparater. Siden 1968 har TV-lisensen blitt innkrevd pr. husstand, og ikke pr. TV-apparat.

NRKs lisensavdeling ble i 1992/93 flyttet til Mo i Rana.

Holdninger til TV-lisensen
Finansiering av NRK gjennom lisens har over flere år være et politisk debatt-tema og en sak som har skapt et visst engasjement hos folk. Til tross for enkelte harde angrep mot lisensordningen, særlig fra Frp, viste en undersøkelse foretatt høsten 2003 at det var økende støtte for lisensordningen. Konklusjon fra undersøkelsen var at stadig flere nordmenn ønsker å beholde lisensavgiften. 48 prosent av norske TV-seere ønsker et lisensfinansert NRK fremfor reklame. Det var 10 prosent flere enn i 2000.[1]
Image
boxer wolf

Post by boxer wolf »

boxer wolf wrote: Konklusjon fra undersøkelsen var at stadig flere nordmenn ønsker å beholde lisensavgiften. 48 prosent av norske TV-seere ønsker et lisensfinansert NRK fremfor reklame. Det var 10 prosent flere enn i 2000.
Det er med andre ord et mindretall som ønsker dette, og dette mindretallet har vært enda mindre før. Så da er det ikke rart at den beholdes. :shock:
Image
Jalmar

Post by Jalmar »

boxer wolf wrote:
Jalmar wrote:Vedkommende ville da pr.def. ikke ha klagerett, og det virker noe rart syns jeg. :roll:
Ikke mer rart enn at vi faktisk skal betale denne skatten som ingen vil innrømme at er en skatt, men bare en lisens for vårt eget beste. :smt021
Det er vel ikke engang politisk nødvendig at en skatt er til vårt eget beste engang. :roll: Jeg er prinsipielt imot å betale for noe jeg ikke bruker, og har derfor ikke tv.

Og møter jeg fremmede som virrer rundt på eiendommen min med en boks i hånden, og vedkommende ikke har politimyndighet, bør han/hun være rimelig god til å løpe. :lol:
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Er det virkelig mulig at de jævlene drar det så langt at de står og kikker inn vinduet til folk ! Blir nærmest kvalm jeg :evil:
Jalmar

Post by Jalmar »

boxer wolf wrote:
boxer wolf wrote: Konklusjon fra undersøkelsen var at stadig flere nordmenn ønsker å beholde lisensavgiften. 48 prosent av norske TV-seere ønsker et lisensfinansert NRK fremfor reklame. Det var 10 prosent flere enn i 2000.
Det er med andre ord et mindretall som ønsker dette, og dette mindretallet har vært enda mindre før. Så da er det ikke rart at den beholdes. :shock:
Nå er det vel vanlig prosedyre at det er mindretallet som bestemmer her på berget? Man skal ikke være langt under sperregrensa før man er sikret mandater på Stortinget. :lol:
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
speedfreak
MC: 00`mod Yamaha YZF R6.
88`mod Yamaha RD 350 LC YPVS F2.
86`mod Yamaha RD 125 Lc YPVS.
55`mod Jawa CZ 150.

Post by speedfreak »

Gixxerman wrote:Er det virkelig mulig at de jævlene drar det så langt at de står og kikker inn vinduet til folk ! Blir nærmest kvalm jeg :evil:
Jupp, bare spør x-en min :lol:
Han sensoren var sikker begynt å nerme seg 60 så ble sikkert sistegang han så en 20år gammel dame i nesten bare nettoen :lol:
Det er bedre å kjøre i 80 på felgen en å kræsje i 180 med elgen!!

UPonONE
Kriz

Post by Kriz »

det er 4,5mill i norga sånn ca.. antar at de fleste har tv, er vel gj.snitt 3 i hevr husholding 4.5 del på 3 er 1,5. så sånn ca 1,5millioner tv lisesnser som kommer in i året til gribbene, det utgjør 150 millioner kroner, så nrk får 150millioner kroner fra oss, er vel langt mindre som ser på de en f.eks. tv2 som ikke tar en dritt... idiotisk, kunne brukt de 150mill på noe helt annet mye bedre.. men skal visst gå utover ola nordmann istedenfor at bedrifter kan reklamere å selger produktene sine å vinner på det samtidig som nrk sikkert får masse penger for det.. idiotisk beste hadde vært å legge ned hele sjappa.
alexanderyi
MC: x: 98' Kawasaki Ninja ZX6R, 97´Kawasaki ZX9R, 98´Honda VTR1000, 85´Suzuki GSX750ES "bobber", 08´Kawasaki Z1000 & 09´Honda CB1000R

Post by alexanderyi »

ser veldig sjeldent på nrk1..
Grunnen til at tv2 ikke tar noe betalt, er fordi at de tjener sikkert en del på reklame ;-)

Det beste hadde vel vært å gitt de lisens penga til TV2, og fått mindre reklame ;-) (venter at mange er uenige :lol: )
O_o

Post by O_o »

reklame er også noe dritt, blir så lei av de samme reklamefilmene hver pause :smt013 liker heller ikke avgiftene... men når de som vil selge oss noe bruker penger på reklame, må jo det bety at vi får dyrere varer. de må jo hente pengene et sted.. til syvende og sist betaler vi for tv i en eller annen form UANSETT.
Post Reply