Her er reklamen for å kjøre mopedbil.
Jeg tror ikke jeg vil sitte i en sånn noen gang. Den tåler ikke å treffe noe mer solid enn en tråsykkel.
krasjtest mopedbil
- Baron von Waffel
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
krasjtest mopedbil
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
- supermons
- Administrator
- MC: Suzuki GSX750
Re: krasjtest mopedbil
Det der så ikke noe morro ut i det hele tatt 

- Baron von Waffel
- MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Jeg er skeptisk til alt som har med mopeder å gjøre, uansett antall hjul og åpent eller innbygget. Her blir jo skallet en falsk sikkerhet. Ikke kan man kastes av, ikke har man hjelm eller annen sikkerhetsbekledning, og ikke gir skallet noen trygghet.
Mopedbiler er ikke for feiginger.
Mopedbiler er ikke for feiginger.
På hjul med
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Hoho, jeg hadde tenkt å ringe på en mopedbil idag
Nå vet jeg ikke lenger

Nå vet jeg ikke lenger

Det så jo ikke særlig gunstig ut. Men mener allikevel at mopedbil er et bedre alternativ enn moped for mange mopedbrukere.
Man må jo se det totale sikkerhetsaspektet ved et slikt kjøretøy. I og med at det stort sett er eldre personer som kjører disse "bilene" kan man gå ut ifra at de blir brukt på en måte som samsvarer med intensjonene, av personer som ikke trimmer eller kjører rallycross med de. Og for disse brukerne har man allerede oppnådd en stor sikkerhetsgevinst. Det er tryggere å sitte varm og tørr i et firehjuls kjøretøy som ikke velter eller er usynlig i trafikken. Da vil jeg tro at single-ulykkene, som er ganske vanlig med moped, vil reduseres betraktlig.
Det som nesten er hakket verre er at de nye el-bilene ikke er stort tryggere enn det vi så på krasj-videoen. De er nemlig registrert som firehjuls motorsykler og er derfor unntatt fra krav til kollisjons-sikkerhet. Men det er selvfølgelig en annen diskusjon.
Forøvrig jobbes det nå fra vei-myndighetene med et forslag som går ut på å forby betegnelsen "Bil" om disse kjøretøyene. Dette fordi folk tror at alt som har betegnelsen "Bil" er like trygt og underlagt sikkerhetstester og godkjenninger. Noe som ikke er tilfelle på kjøretøyer som er registrert som moped eller motorsykkel. Dette vil antagelig hjelpe på folks bevissthet vedrørende disse kjøretøyene.
http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=S ... edRelatert
Man må jo se det totale sikkerhetsaspektet ved et slikt kjøretøy. I og med at det stort sett er eldre personer som kjører disse "bilene" kan man gå ut ifra at de blir brukt på en måte som samsvarer med intensjonene, av personer som ikke trimmer eller kjører rallycross med de. Og for disse brukerne har man allerede oppnådd en stor sikkerhetsgevinst. Det er tryggere å sitte varm og tørr i et firehjuls kjøretøy som ikke velter eller er usynlig i trafikken. Da vil jeg tro at single-ulykkene, som er ganske vanlig med moped, vil reduseres betraktlig.
Det som nesten er hakket verre er at de nye el-bilene ikke er stort tryggere enn det vi så på krasj-videoen. De er nemlig registrert som firehjuls motorsykler og er derfor unntatt fra krav til kollisjons-sikkerhet. Men det er selvfølgelig en annen diskusjon.

Forøvrig jobbes det nå fra vei-myndighetene med et forslag som går ut på å forby betegnelsen "Bil" om disse kjøretøyene. Dette fordi folk tror at alt som har betegnelsen "Bil" er like trygt og underlagt sikkerhetstester og godkjenninger. Noe som ikke er tilfelle på kjøretøyer som er registrert som moped eller motorsykkel. Dette vil antagelig hjelpe på folks bevissthet vedrørende disse kjøretøyene.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
- Attila
- MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:) - Location: Akershus
Det er ikke brått sikkert at alternativet, altså det å krasje med en moped i samme hastighet er så veldig mye bedre.
Det positive er at du kan jo bli kastet over styret og lande mykt, istedet for å bli komprimert inne kjøretøyet.
Det positive er at du kan jo bli kastet over styret og lande mykt, istedet for å bli komprimert inne kjøretøyet.
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)

Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)

det står jo også i den artikkenen at mange el-biler er trygge da.. Vegvesenet mener bil-betegnelsen skal forbeholdes biler og ikke billignende motorsykler med betydelig dårligere kollisjonssikkerhet.Jalmar wrote:Det så jo ikke særlig gunstig ut. Men mener allikevel at mopedbil er et bedre alternativ enn moped for mange mopedbrukere.
Vegvesen.no wrote:- Ved å bruke bilbetegnelsen på de elektriske firehjuls motorsyklene kan folk feilaktig få en oppfatning av at det er snakk om kjøretøy som sikkerhetsmessig står på høyden med dagens biler, sier Harald Gjelsvik i Statens vegvesen.
Kewet Buddy, Reva og Marenello er blant elektriske kjøretøyer som selges i Norge, klassifisert og registrert som firehjuls motorsykkel. Klassifiseringen innebærer at det ikke stilles krav til kollisjonssikkerhet slik som på biler.
Elbiler fra den norske fabrikken Think samt fra de franske produsentene Citroen, Peugeot og Renault er derimot testet og godkjent etter de krav som gjelder for biler.
El-bilene fra Citroen, Peugeot og Renault er vanlige biler med el-motor. Altså godkjente biler, ikke motorsykler på 4 hjul. Dessuten er det bare bruktimporterte å få tak i. Think har vel også bare brukte biler å selge på foreløpig fram til produksjonen kommer i gang for fullt. Så i praksis er det de motorsykkelregistrerte el-bilene som selges pr. i dag, og som markedsføres på gal måte.
Uansett er det et greit initiativ fra Vegvesenet at de vil ha bil-betegnelsen vekk fra de kjøretøyene som ikke er godkjente som biler. Går forslaget gjennom vil både moped-bilene og de av el-bilene som er registrert som mc måtte opplyse kjøperne at de faktisk kjøper noe som ikke er stort tryggere (i en kollisjon) enn en mc.
Uansett er det et greit initiativ fra Vegvesenet at de vil ha bil-betegnelsen vekk fra de kjøretøyene som ikke er godkjente som biler. Går forslaget gjennom vil både moped-bilene og de av el-bilene som er registrert som mc måtte opplyse kjøperne at de faktisk kjøper noe som ikke er stort tryggere (i en kollisjon) enn en mc.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
ja, all falsk markedsføring er utrolig irriterende. Men det er ikke tilfeldig at produsent/ importør vil kalle det for bil i stedet for moped da