Mc historikk........en liten konkuranse

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
bikejanerik
Posts: 101
Joined: 08 Apr 2007 17:07
MC: GT750 og GT550 og B-king................Suzuki, så klart
Location: Hosle, Bærum

Mc historikk........en liten konkuranse

Post by bikejanerik »

Nå skal jeg teste meg og dere på mc historikk generelt. Historie betyr noe som har skjedd. Og jeg tar utgangspunkt i for det meste eldre japansk mc.
Ikke sikkert jeg har 100% rett, så dette er for å rette litt på meg og:)
Starter med suzuki, som jeg føler meg tryggest på. Svarene kommer når topicen sklir ut, som det pleier å gjøre her inne:). Nummerer svarene......... :D

Såååååååå: 8)

1. Når ble Suzuki GT750 lansert første gang, og hva het den før
GT750. Altså prototypen.

2. Barry sheene gjorde det bra (verdensmester) på 70 tallet med
suzuki. Hva var hastigheten da han gikk over ende på daytona
i 1975 med GT750R fabrikkracer, og som er regnet som hans
værste velt i karrieren.

3. Ernst Degner var suzukis genistrek i utviklingen av 2-takts racere
på 60-tallet. Hvilket land hoppet han av fra, og hva drev han
med som yrke.

4. Suzuki lanserte sin første firetakter når? Og hva het modellen?

5. Suzuki,s første R sykkel ble lansert? Og hvor stor var den og hvor
mange HK hadde den?

6. Kawasaki hadde en modell som ble kalt "the widowmaker" på
70-tallet. Hvilken og hvorfor?

7. Honda presenterte sin superbike i 1969. Hva ble kallenavnet til
første modellen som kom i ca 7000 eksemplarer og hvorfor?

8. Suzuki lanserte en wankel i 1975. Hva het denne, og hvorfor
ble dette en flopp som nesten veltet suzuki?

9. Hvilket merke har masseprodusert mc med automatgir på 70-
80 tallet?

10. Hvor mange år har Erling Sande A/S eksistert. Importøren av
suzuki?

Noen enkle og noen vanskelige spørsmål. Så kom igjen..Test historiekunnskapene deres. \:D/
Sykler: Suzuki GT750 72m og Suzuki GT550 75m
Og..yess, en B-king. Juhuuuuu. Og nå eier jeg en svart en.........yessssss
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Re: Mc historikk........en liten konkuranse

Post by NoName »

Flytter denne.

Hva er premien :)
User avatar
bikejanerik
Posts: 101
Joined: 08 Apr 2007 17:07
MC: GT750 og GT550 og B-king................Suzuki, så klart
Location: Hosle, Bærum

Re: Mc historikk........en liten konkuranse

Post by bikejanerik »

Hvor flytter du den??

Premien er en dag på min GT550 eller 750 :D
Sykler: Suzuki GT750 72m og Suzuki GT550 75m
Og..yess, en B-king. Juhuuuuu. Og nå eier jeg en svart en.........yessssss
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Mc historikk........en liten konkuranse

Post by inunf »

Jeg prøver meg:

3. Ernst Degner var vel ingeniør/motorutvikler elns hos en mc-fabrikkant i østeuropa?

5. Kawasaki H2, fordi den hadde veldig sterk motor kombinert med dårlige bremser, fjæring og veldig mykt chassis.

Og det var vel de jeg klarte å gjette på uten å søke meg frem til svaret. Kan mer om Suzuki sine totaktere fra 80-tallet enn de fra 70-tallet.
User avatar
bikejanerik
Posts: 101
Joined: 08 Apr 2007 17:07
MC: GT750 og GT550 og B-king................Suzuki, så klart
Location: Hosle, Bærum

Re: Mc historikk........en liten konkuranse

Post by bikejanerik »

inunf wrote:Jeg prøver meg:

3. Ernst Degner var vel ingeniør/motorutvikler elns hos en mc-fabrikkant i østeuropa?

5. Kawasaki H2, fordi den hadde veldig sterk motor kombinert med dårlige bremser, fjæring og veldig mykt chassis.

Og det var vel de jeg klarte å gjette på uten å søke meg frem til svaret. Kan mer om Suzuki sine totaktere fra 80-tallet enn de fra 70-tallet.
Riktig så langt =D>
Sykler: Suzuki GT750 72m og Suzuki GT550 75m
Og..yess, en B-king. Juhuuuuu. Og nå eier jeg en svart en.........yessssss
User avatar
speedfreak
Posts: 399
Joined: 27 Jan 2007 17:56
MC: 00`mod Yamaha YZF R6.
88`mod Yamaha RD 350 LC YPVS F2.
86`mod Yamaha RD 125 Lc YPVS.
55`mod Jawa CZ 150.
Location: Øyno

Re: Mc historikk........en liten konkuranse

Post by speedfreak »

bikejanerik wrote:6. Kawasaki hadde en modell som ble kalt "the widowmaker" på
70-tallet. Hvilken og hvorfor?
Dette må da være KH750. (H2) Disse triplene gikk stygg godt å tok livet av mange både unge og voksne førere da denne kom.
Refererer her til denne snutten, så ser dere hvorfor jeg ELSKER totaktere også ;-)

Det er bedre å kjøre i 80 på felgen en å kræsje i 180 med elgen!!

UPonONE
rym
Posts: 2
Joined: 28 Jul 2007 12:00

Re: Mc historikk........en liten konkuranse

Post by rym »

Artig med sånne memories
Svaret på spm.2 er vel 170 mph. på en tre syl. 750 suki. dato mener jeg var 28 feb. under en treningsrunde på Daytona
Mener også å huske at årsaken var et hjul som låste seg . Han skulle vel da delta i American 200 mile race.
Barry sheen ja forøvrig svoger av bike designer Paul Smart

Spm 5 Kan det være RG 500 som ble lansert i november 73 den hadde 497 cc 90 hk. / 10500 rpm .
Var det den som hadde 4 syl .med separat veiv for hver syl . tro?

Spm 8 Sikkert feil men var betegnelsen RG

Spm 1 grublet litt nå , men kom ikke gt 750 - 380 og 550 i 73 tro ? ble vel produsert frem til 77- 78 og da hadde jo allrede Gs 750 kommet på markedet Suzuki var vel det japanske merket som kjørte lengst med 2 t.

Bare sånn på sparket .
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Mc historikk........en liten konkuranse

Post by inunf »

RG 500 ble vel bare produsert i 1986? Den har ihvertfall en square four med to separate veiver. Suzuki hadde da vel R-sykler før den? Kom ikke RG 250 før RG 500?
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Mc historikk........en liten konkuranse

Post by indianeren »

Det er jo bare moderne historie det her.. men..

9 er vel hondamatic
7.. superbike ? CB 750 ? sammenlignet med britiske og italienske maskiner så var de vel et stykke etter på chassis...selv om motor og bremser var bra..

mangler vel svar på 4 og 10...men dette var for lett ;-)
User avatar
mekkern
Posts: 5302
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Mc historikk........en liten konkuranse

Post by mekkern »

8: suzuki re5. :)

Wankel har vel aldri blitt butikk for noen egentlig.... litt for tørst og koster en del å bygge så den holder... men yter dyrisk med turbo.trimmes faktisk som en 2takter v forandring av porttider....sjekk litt på mazda rx serien fks..
User avatar
bikejanerik
Posts: 101
Joined: 08 Apr 2007 17:07
MC: GT750 og GT550 og B-king................Suzuki, så klart
Location: Hosle, Bærum

Re: Mc historikk........en liten konkuranse

Post by bikejanerik »

indianeren wrote:Det er jo bare moderne historie det her.. men..

9 er vel hondamatic
7.. superbike ? CB 750 ? sammenlignet med britiske og italienske maskiner så var de vel et stykke etter på chassis...selv om motor og bremser var bra..

mangler vel svar på 4 og 10...men dette var for lett ;-)
så du synes dette ble for lett, du.

Før du kan si det, så må du svare riktig da. Fortsatt har du ingen riktig :shock:
Sykler: Suzuki GT750 72m og Suzuki GT550 75m
Og..yess, en B-king. Juhuuuuu. Og nå eier jeg en svart en.........yessssss
User avatar
bikejanerik
Posts: 101
Joined: 08 Apr 2007 17:07
MC: GT750 og GT550 og B-king................Suzuki, så klart
Location: Hosle, Bærum

Re: Mc historikk........en liten konkuranse

Post by bikejanerik »

rym wrote:Artig med sånne memories
Svaret på spm.2 er vel 170 mph. på en tre syl. 750 suki. dato mener jeg var 28 feb. under en treningsrunde på Daytona
Mener også å huske at årsaken var et hjul som låste seg . Han skulle vel da delta i American 200 mile race.
Barry sheen ja forøvrig svoger av bike designer Paul Smart

Spm 5 Kan det være RG 500 som ble lansert i november 73 den hadde 497 cc 90 hk. / 10500 rpm .
Var det den som hadde 4 syl .med separat veiv for hver syl . tro?

Spm 8 Sikkert feil men var betegnelsen RG

Spm 1 grublet litt nå , men kom ikke gt 750 - 380 og 550 i 73 tro ? ble vel produsert frem til 77- 78 og da hadde jo allrede Gs 750 kommet på markedet Suzuki var vel det japanske merket som kjørte lengst med 2 t.

Bare sånn på sparket .
Riktig på spm. 2, men på resten er du ute å kjører med slitte dekk :D
Sykler: Suzuki GT750 72m og Suzuki GT550 75m
Og..yess, en B-king. Juhuuuuu. Og nå eier jeg en svart en.........yessssss
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Re: Mc historikk........en liten konkuranse

Post by indianeren »

bikejanerik wrote:
indianeren wrote:Det er jo bare moderne historie det her.. men..

9 er vel hondamatic
7.. superbike ? CB 750 ? sammenlignet med britiske og italienske maskiner så var de vel et stykke etter på chassis...selv om motor og bremser var bra..

mangler vel svar på 4 og 10...men dette var for lett ;-)
så du synes dette ble for lett, du.

Før du kan si det, så må du svare riktig da. Fortsatt har du ingen riktig :shock:
¨

Spørs akkurat hvordan man ser på det.. spørsmålet var hvilket merke (eller mente du flere) ?

9 Hondamatic (cb750A) har jeg sett i virkeligheten forresten.. så den var den første jeg tenkte på..
http://www.cvmg-gpr.ca/hondamatic/

Ellers så har man husqvarna sin automat innenfor 70 og80 tallet.. og kanskje flere...

7.. det spørs akkurat hva man (og andre legger i det)...eller hva det står i boka(eller nettet) etc .. Cb750 omtales som "superbike " i de bøkene/ nettstedene jeg leser iallefall..

Og satt på spissen så kan man vel si at svaret på spørsmål 4 er 1938.... hvis de lagde kopi av motoren også da:)
User avatar
bikejanerik
Posts: 101
Joined: 08 Apr 2007 17:07
MC: GT750 og GT550 og B-king................Suzuki, så klart
Location: Hosle, Bærum

Re: Mc historikk........en liten konkuranse

Post by bikejanerik »

indianeren wrote:
bikejanerik wrote:
indianeren wrote:Det er jo bare moderne historie det her.. men..

9 er vel hondamatic
7.. superbike ? CB 750 ? sammenlignet med britiske og italienske maskiner så var de vel et stykke etter på chassis...selv om motor og bremser var bra..

mangler vel svar på 4 og 10...men dette var for lett ;-)
så du synes dette ble for lett, du.

Før du kan si det, så må du svare riktig da. Fortsatt har du ingen riktig :shock:
¨

Spørs akkurat hvordan man ser på det.. spørsmålet var hvilket merke (eller mente du flere) ?

9 Hondamatic (cb750A) har jeg sett i virkeligheten forresten.. så den var den første jeg tenkte på..
http://www.cvmg-gpr.ca/hondamatic/

Ellers så har man husqvarna sin automat innenfor 70 og80 tallet.. og kanskje flere...

7.. det spørs akkurat hva man (og andre legger i det)...eller hva det står i boka(eller nettet) etc .. Cb750 omtales som "superbike " i de bøkene/ nettstedene jeg leser iallefall..

Og satt på spissen så kan man vel si at svaret på spørsmål 4 er 1938.... hvis de lagde kopi av motoren også da:)
Nr 9 er riktig når du skriver CB750A, men det ble laget CB400 og med t-trinns automat

Nr7 så leser du vel at jeg er ute etter en spesiell CB750. Den aller første :D

Nr 4 kan nok være riktig hvis man mener små sykler. Det som er helt feil er at den hadde ikke suzuki i navnet da. Colleda, har du hørt om det?

Men jeg er ute etter den første firetakteren i nyere tid, og da tung mc :lol:
Sykler: Suzuki GT750 72m og Suzuki GT550 75m
Og..yess, en B-king. Juhuuuuu. Og nå eier jeg en svart en.........yessssss
sukinut
Posts: 2
Joined: 19 Feb 2008 22:45
MC: har GT750-72,GT750-75,GS1100-85,CB550four-77,Triumph Thruxton-07

Re: Mc historikk........en liten konkuranse

Post by sukinut »

1=1971 modellen het T750R, var klar allerede høsten 1970, men ble holdt igjen grunnet for lite hk.Meget ettertraktet modell.
2=178mph på TR750
3=Degner vat ingeniør/mekaniker/testfører hos MZ i Østerike
4=GS750 1976 tror modellen het GS750D
5=GSX-R750 1985 100 hk
6=Både H1 500 og H2 750 ble kalt widowmaker. H1 grunnet lave potter og dårlige bremser, H2 grunnet sin korte bakramme, og feilplassert motor(for langt bak)
7=Modellen het kun CB750, laget i 7400 ex med sandstøpt motor(sandcast) seere het den CB750 K0
8=modellen het RE5M, ble laget i 1974, USA fkk noen tidlige modeller.Katastrofe prosjekt grunnet sin høye vekt,lave effekt og høye bensinforbruk.
9=Honda, med sin Hondamatis CB400 og CB750
10=Tror de startet i 1962, solgte M12 i 1964 fra butikken i Hausmannsgt i Oslo.E.Sande as var nordens første Suzuki importør.
Post Reply