Kawasaki ER-6f

Prat om tung MC.
Leazand

Kawasaki ER-6f

Post by Leazand »

Heisanner.. lurte litt på om noen har prøvekjørt/eid denne sykkelen?
http://www.bikez.com/motorcycles/kawasa ... f_2006.php

Ser meget interessant ut for førstegangssykkel for meg. Men kanskje noen som er veldig uenige? =)
FV

Re: Kawasaki ER-6f

Post by FV »

Har ikke prøvd den, har heller ikke prøvd ER-6n, men at det er en god nybegynnersykkel tviler jeg ikke på! Var på tur med en som hadde denne som førstesykkel, han stortrivdes med den, en sykkel som passer til det meste.
Leazand

Post by Leazand »

Det er godt å høre. Da skal jeg være på leitern etter et bra tilbud
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Skulle tro at dette må være en veldig god nybegynnersykkel. Eneste som gjør meg skeptisk er historien til Chris. Virker som om Kawa sliter med servicen. Men kanskje det var et engangstilfelle, eller kanskje det bare gjelder den forhandleren. Jeg kjenner også noen andre som har Kawa, og de har ikke hatt problemer med servicen såvidt meg bekjent.
FV

Post by FV »

Ja AJ, den kan nok bli litt tam, men kjører man alene uten alt for mye bagasje så tror jeg denne sykkelen kan ta deg langt nedover europa.

Og Inunf, ja til deg også, det virker som om Kawa har problemer med servicen når vi hører Chris sin historie. Både Z'en og ER'en er jo forholdsvis nye modeller, det gjør det ikke akkuratt lettere å skaffe deler etc. Kanskje dette ordner seg utover nyåret?
inunf

Post by inunf »

Hadde det vært en 10-15 år gammel ZXR 400 eller ZXR 250 som bare ble solgt nye i Japan og senere har blitt bruktimportert til Norge så ville jeg ha forstått litt bedre at det skulle ta så lang tid å skaffe deler. Men ærlig talt, til en ny sykkel skulle det da ikke være noe problem? Får virkelig håpe at det var et engangstilfelle og at de har fått orden på det nå.
FV

Post by FV »

Nå har det jo vært det beste året noensinne med tanke på hvor mange nye sykler som er solgt, så det kan jo være pga stor etterspørsel de har problemer, men det er jo selvsagt uholdbart.

Konklusjon, det gjelder å holde seg på veien.
Chris
MC: BMW HP2 Sport

Post by Chris »

Kawasaki sliter litt med servicen ja. Men for min del virker det som det har vært litt feil med forhandler i mitt tilfellet også, ikke nødvendigvis bare lageret som kawasaki har i holland.
Jeg har hatt veldig uflaks med å få tak i deler, det tok 5 uker bare å få tanken til Norge. Jeg snakket med Norsk Motorimport og de sa at dette var noe som helt klart tok alt for lang tid.

Men siden du ser på ER-6f, Leazand så kan du kanskje ta en titt på annonsen for sykkelen min? http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=11&t=7990
Her har du en sykkel som flere har erfaringer med på forumet, inkl. meg :)
x - '99 Aprilia RSV Mille
X - '07 Aprilia SXV 550
X - '07 Kawasaki Z750
Beetle
MC: 2007 BMW R1200GS

Post by Beetle »

FV wrote:Ja AJ, den kan nok bli litt tam, men kjører man alene uten alt for mye bagasje så tror jeg denne sykkelen kan ta deg langt nedover europa.

Og Inunf, ja til deg også, det virker som om Kawa har problemer med servicen når vi hører Chris sin historie. Både Z'en og ER'en er jo forholdsvis nye modeller, det gjør det ikke akkuratt lettere å skaffe deler etc. Kanskje dette ordner seg utover nyåret?
For en nybegynner tror jeg at den ikke vil være særlig tam , den har det samme dreiemomentet som ZX6R og den blir ikke sagt skal være særlig tam.
Men nå er det jo slik at disse turtallsmaskinene i 600-750 klassen vil føles tam hvis man kjører normalt på tur og de krever jo mye turtall for å ha særlig dreiemoment , dvs ikke like godt egnet til langturskjøring.
Jeg hadde en GPX 750R en gang som tok meg og passasjer helt til Italia og hjem igjen , det gikk fint dog med litt turtall.
Samme turen var noe helt anderledes på en ZX10 jeg hadde , da kunne man ligge på et mer behagelig turtall selv om den også trives best på høyt turtall.
Når det gjelder forskjell fra 600 til 750 tror jeg ikke er særlig stor forskjell i dag på racerne , en CBR 600 jeg hadde var temmelig lik GPX 750en jeg nevnte før.
Det eneste var at GPXen var litt fysisk større enn CBRen og derfor føles bedre på tur.
Med passasjer på CBRen husker jeg det ble mye pisking på turtallet og mye røring i kassen , men det blir jo en vane.
Går fort gjør de alle. :)
BMW R1200GS 2007
X-Harley Davidson XL 1200 C 105th Annivesary Edition
X-Honda CBR 600F2
X-Kawa ZX 10
X-Kawa GPX 750R x 2 stk.
X-Yamaha RD 80
FV

Post by FV »

Chris sin sykkel er jo ett kupp om du er på jakt etter "ny" sykkel. Denne er jo knapt innkjørt. Z'en vil nok føles litt mer "voksen" enn ER'en, da den er en god del breiere, pluss at du har en litt annen sittestilling. Skal du ha me deg passasjer kan du derimot glemme denne rimelig fort :)

Beetle, var nok litt feil ordvalg nok en gang av meg ;) Ingen sykler vil vel føles tamme for en som er fersk, det kommer jo også helt an på hva sykkelen skal brukes til med tanke på hva man trenger av effekt. Men det er alltid greit å ha kreften tilgjengelig for de som liker det :)
Leazand

Post by Leazand »

Chris wrote: Men siden du ser på ER-6f, Leazand så kan du kanskje ta en titt på annonsen for sykkelen min? http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?f=11&t=7990
Her har du en sykkel som flere har erfaringer med på forumet, inkl. meg :)
Jævla pen sykkel.. men er nok desverre litt over min prisklasse ^^ Skal ta en skikkelig prøvekjøre runde til våren av div. sykler tror jeg, gidder ikke kjøpe noe enda hvis det ikke er et eller annet latterlig bra tilbud jeg kommer over. Er for lite erfaren må jeg nok ærlig si =)
inunf

Post by inunf »

Du kan jo se om du får sjangsen til å prøve en RS 250. Hvem vet, kanskje du ser lyset du også ;-).
Babelfisken

Post by Babelfisken »

inunf wrote:Hadde det vært en 10-15 år gammel ZXR 400 eller ZXR 250 som bare ble solgt nye i Japan og senere har blitt bruktimportert til Norge så ville jeg ha forstått litt bedre at det skulle ta så lang tid å skaffe deler. Men ærlig talt, til en ny sykkel skulle det da ikke være noe problem? Får virkelig håpe at det var et engangstilfelle og at de har fått orden på det nå.
Well, forsøkt å få tak i deler til din sykkel?
Tok vel 8 uker å få en clutch hendel på lager som også kostet 3ggr hva en kompatibel Yamaha hendel kostet over disk to dager etter bestillingen hos Aprilia. Unødvendig å si at hendelen aldri ble hentet.
inunf

Post by inunf »

Ja, jeg er fullstendig klar over problemet med å få tak i deler til min sykkel. Jeg tør ikke tenke på hvor lang tid det hadde tatt å få tak i de samme originaldelene som Chris måtte ha. Deler fra aprilia har jeg gitt opp, motordeler kjøper jeg fra Suzuki og resten kjøper jeg enten fra andre produsenter eller brukt.

Bare fordi aprilia bruker lang tid på å hoste opp deler så er vel ikke det en gyldig unnskyldning for Kawasaki? Kawasaki er jo en av de fire store, en av grunnene til å kjøpe japansk er vel at man vet at man kan få tak i deler, lett, uten lang ventetid. Uansett hva aprilia driver med, så synes jeg det er for dårlig av Kawasaki.
sveiva
MC: NÅ: Honda cb1000r-09
Tidligere: Kawasaki ER6F-06 wrf 450-04,Fj 1200-97, transalp-87,kh 100-84
Sønner 7og 3 år: TTR 50 -07

Post by sveiva »

Har selv en ER6-f. Har hatt den 2 sesonger, gjenganger feil er Fi lampe som kommer når det er kjøligt i været og "kø" kjøring. Ellers en veldig lett kjørt sykkel toppfart er ca 210 har hatt den på nåla litt forbi dette punktet. virker grei og stabil også i denne hastigheten, selv om det ikke er der den brukes mest i norge.
Om det er en god sykkel som nybegynner er jo hva man er vant til. Som pendler sykkel er den utrolig bra, som sagt kvikk og lett å kjøre. Hadde tidligere en Fj 1200 sammen lignet med den er den treg. men likevel svinger er gøy med er6...Og du kan få en del "stæsj" over internett. har satt på noe smått som hugger ol, har liggende miniblinkers og skiltholder som skal på i vinter. Måtte desverre ha toppboks er ikke pent men praktisk. lykke til med leting og husk prøvekjør før du evt. bestemmer seg. NB lett å bygge om fra 34 hk til 72 hk.. :-k
Post Reply