Kjøre med choke

Prat om moped & scooter.
Post Reply
Moses
MC: Suzuki GSX-R

Kjøre med choke

Post by Moses »

Jeg testet ut detta i dag:
Kjørte opp en bakke. Turtallet var på 8000. Så trykket jeg på choken og den kicka helt opp til 9500. (Jeg slapp choken igjen da)
Er dette farlig? Altså, jeg kjører ikke lange strekninger med choken. Bare skrur den på slik at jeg får passert sperren på 8000 og så slår jeg den av igjen.

Anyone?
Image
ErlingSG

Re: Kjøre med choke

Post by ErlingSG »

Nei, det er ikke farlig.. Choke gir bare motoren mindre luft.
Moses

Post by Moses »

Ok da. Ikke farlig, men ulemper da?
Image
JonnaV

Post by JonnaV »

Jo! Det er farlig.

Dersom den går bedre med choken på så er det tegn på at den går for magert uten. Så lenge motoren ikke er varmet opp så SKAL den gå dårligere med choke.

Du vil skjære motoren før eller siden om du ikke fikser det.

Grunnen til at den går bedre med choke kan være alt fra feil dysing til falskluft rundt pakninger eller gjennom simringer.
Moses

Post by Moses »

Når sykkelen går bedre med choke tyder det på at sykkelen får for lite bensin og for mye luft

Hvordan fikser vi dette? Sykkelen min har jo allerede 115 dyse. Og plombene sitter på enda :-s
Image
JonnaV

Post by JonnaV »

Da er det nok falskluft.

Sjekk at pakningene rundt forgasseren og sylinderen er tette (la motoren gå på en høy tomgang, og spray på med start gass - synker turtallet har du funnet lekkasjen).

Sjekk om girolja er tynn og lukter bensin. Gjør den det må du bytte simringene rundt veiva.
Post Reply