Jeg testet ut detta i dag:
Kjørte opp en bakke. Turtallet var på 8000. Så trykket jeg på choken og den kicka helt opp til 9500. (Jeg slapp choken igjen da)
Er dette farlig? Altså, jeg kjører ikke lange strekninger med choken. Bare skrur den på slik at jeg får passert sperren på 8000 og så slår jeg den av igjen.
Anyone?
Kjøre med choke
Re: Kjøre med choke
Nei, det er ikke farlig.. Choke gir bare motoren mindre luft.
Jo! Det er farlig.
Dersom den går bedre med choken på så er det tegn på at den går for magert uten. Så lenge motoren ikke er varmet opp så SKAL den gå dårligere med choke.
Du vil skjære motoren før eller siden om du ikke fikser det.
Grunnen til at den går bedre med choke kan være alt fra feil dysing til falskluft rundt pakninger eller gjennom simringer.
Dersom den går bedre med choken på så er det tegn på at den går for magert uten. Så lenge motoren ikke er varmet opp så SKAL den gå dårligere med choke.
Du vil skjære motoren før eller siden om du ikke fikser det.
Grunnen til at den går bedre med choke kan være alt fra feil dysing til falskluft rundt pakninger eller gjennom simringer.
Når sykkelen går bedre med choke tyder det på at sykkelen får for lite bensin og for mye luft
Hvordan fikser vi dette? Sykkelen min har jo allerede 115 dyse. Og plombene sitter på enda
Hvordan fikser vi dette? Sykkelen min har jo allerede 115 dyse. Og plombene sitter på enda

Da er det nok falskluft.
Sjekk at pakningene rundt forgasseren og sylinderen er tette (la motoren gå på en høy tomgang, og spray på med start gass - synker turtallet har du funnet lekkasjen).
Sjekk om girolja er tynn og lukter bensin. Gjør den det må du bytte simringene rundt veiva.
Sjekk at pakningene rundt forgasseren og sylinderen er tette (la motoren gå på en høy tomgang, og spray på med start gass - synker turtallet har du funnet lekkasjen).
Sjekk om girolja er tynn og lukter bensin. Gjør den det må du bytte simringene rundt veiva.