Fikse bremsetrøbbel nå som det er vinter

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Ninja Turtle
MC: 06 Yamaha FZ1
01 Peugeot Vivacity

Fikse bremsetrøbbel nå som det er vinter

Post by Ninja Turtle »

Etter at jeg skiftet bremseklosser på seinsommeren fikk jeg litt trøbbel med bremsene på sykkelen. De fungerte bra en periode etter at jeg byttet klossene så det er mulig det er tilfeldig.

Det som er greia er at forbremsene ikke glir som de skal. Når jeg trykker inn hendelen går den i rykk og napp ikke i en "smooth" bevegelsen. Funker greit i fart, men når jeg kjører sakte er det litt plagsomt. Bremser plutelig litt mer enn jeg gjerne vil liksom. :roll:

Hørte med Mc Partner, kjører tross alt Kawa, men de kunne ikke gi meg noe godt svar. Kunne være at kalipperne måtte overhales. Sykkelen har tross alt godt 44000 km. Det var det første som falt meg inn også, men så tenkte jeg at siden det kom rett etter at jeg byttet klossen av det kunne være klossene som ikke glir skikkelig i kalipperne hvis dere skjønner hva jeg mener. Må klossene smøres? Altså ikke på bremsebelegget, såpass skjønner jeg og, men på kantene så de glir lettere. Eller er det kalipperne som må overhales?

Skjønner at dette ikke er lett å svare på, men er det noen som har hatt tilsvarede problemer her på forumet?
Gixxerman

Re: Fikse bremsetrøbbel nå som det er vinter

Post by Gixxerman »

Kobberfett skal visstnok gjøre susen, men om det er til hjelp for ditt tilfelle aner jeg ikke.
Ninja Turtle
01 Peugeot Vivacity

Post by Ninja Turtle »

Gixxerman wrote:Kobberfett skal visstnok gjøre susen, men om det er til hjelp for ditt tilfelle aner jeg ikke.
Var noe sånt jeg hadde i tankene ja. Tenkte bare jeg skulle høre med folket her inne først. Men det er nok den billigste varianten. :D Må jo prøves før jeg går løs på kalipperne ihvertfall.
ErlingSG

Post by ErlingSG »

Hadde samme problem på min Honda (Jada jada, moped jeg vet..) og da hjalp det å rense alt av bevegelige deler i kalipperen med WD og så sette inn med kobberfett. Ble kvitt pipingen også :)
Gixxer
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Post by Gixxer »

Kallipperne bør egentlig sees over hver gang en er av med felgen. Fjer bremsestøv og annen drit og lort. Er stemplene fulle av møkk så vil de gå tregt og oppføre seg slik som du beskriver. Hvis selve kallipperen er full av møkk, slik at klossene ikke får gå fritt, så blir resultatet det samme.
Når en setter på nye klosser presser en stemplene lenger inn enn før. Og om stemplet er fullt av møkk så vil dette bli med inn i sylinderen på kallipperen.

Ta av kallipperne og gå på med bremserens og filler, og gjør hele kallipperen helt ren. Ha spesiellt forkus på stempel og området der bremseklossene glir mot kallipperen. Du må sannsynligvis kjøre stempelene langt ut for å komme til. Bare husk å ikke kjør dem så langt ut at de faller ut, da sliter du litt.
Get your knee down and prey!
Tvinitla
MC: YAMAHA FJ 1200 '89

Post by Tvinitla »

Har du skiftet bremsevæske ? Denne skal skiftes med visse intervaller, typisk 2 år. Kan være
verdt et forsøk å skifte den.

Men aller helst bør du vel demontere kalipperne, ta ut stemplene og tetningene og rengjøre
skikkelig. PS: Bruk kun ren bremsevæske, eventuelt spesialmiddel for rengjøring av bremser.
Bruk aldri oljeholdige rense- og smøremiddler, det skaper berre problemer lignende de du beskriver du har idag.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
hsimpson
MC: YZF R6 Blå/hvit

Post by hsimpson »

Alle glideflater som bremseklossen er i kontakt med skal rengjøres med stålbørste el. og deretter settes inn med kobberfett.
Yamaha R6 Blå/hvit
Fiesta ST150 Performance-blue
-71 1302
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Det kan mest sannsynligvis ha noe med at du ikke har innkjørt bremseklossene skikkelig. Dette problemet har jeg mest opplevd på brembobremser på turbobiler. Det som skjer er at man når man får ny kloss er at man skal gasse opp i høy fart og bremse ned 10-15 ganger etter hverandre slik at bremsene oppnår høy temperatur og får "slitt seg inn". Deretter skal man bare kjøre og la dem kjøle seg ned hvor man IKKE bruker dem. Hvis man pusebremser fra dag 1 og bremsene rekker å bli varme en gang, så lages det et belegg som blir ruglete hvor den bremser litt og så ikke bremser osv.

Det beste du kan gjøre er å ta deg en real tur til sommern og slite bort det belegget ved å virkelig herjebremse. Hadde jeg fått en krone for hver gang jeg har hatt ruglete bremser, hadde jeg vært rik(ere). Dette har ikke noe med kalipterne dine å gjøre, men du kan jo ta av klossen og se over ting. Rengjøring er en fin ting man kan pusle med om vinteren. Jeg har nettopp gjort det selv, og det samles mye skit der. Bremsevesken har heller ingen ting å si her. På piping og slikt er det kobberfettet som er løsningen :) Ellers opplever jeg rare bremser stadig vekk, og fellesnevneren er at bremser må brukes skikkelig en gang i blant. Tull med bremsene og piping skjer når man småbremser og bare kjører rolig mesteparten av tiden. En annen ting er om man har varmet opp bremsene slik at belegget er mykt gjennom aktiv kjøring(typisk banekjøring), for så å sette bilen på brekket\bremser i lav hastighet før man stopper med dritvarme bremseklosser(bør stille bilen på flatmark uten brekk eller brems, for å unngå at klossene blir ruglete av belegg som samler seg opp ujevnt), eller at klossene ligger inntil skiva når man stopper MC'en. Sånt skjer både med bil og mc. Et godt triks er å passe på å kjøle ned bremsene gjennom å bare trille uten å bruke dem før man stopper.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Jalmar

Post by Jalmar »

Det er flere svake punkter som kan gi trøbbel når man skifter bremseklosser. Særlig på kalippere som har stempel/stempler på kun en side av skiva. Da glir kalipperen på bolter slik at klossene på begge sider gjør jobben sin. Disse boltene er som regel godt smurt med kobberpasta og tettet ved hjelp av gummihylser. Varmeveksling og bevegelse under bruk gjør at smøringen etterhvert uteblir, og man bør smøre opp disse ved skifte av klosser.

Videre bør man sjekke støvpakningen rundt stempelet/stemplene når man skifter klosser. Dette er trekkspill-lignende pakninger som tetter rundt stempelet/stemplene og er disse inntakt, vil det ikke være møkk på stempelet/stemplene. Har disse blitt utslitt eller at det har blitt rifter i de, er det på tide å ta en overhaling av kalipperne.

Det er også verdt å merke seg at det inne i sylindrene sitter en tettering av gummi som har to oppgaver. Den skal tette mellom stempel og sylinder, og den skal dra stempelet litt tilbake når man slipper opp trykket i sylinderen (slutter å bremse). Etter hvert som klossene slites, vil stempelet selvfølgelig jobbe lenger og lenger ut, og gummiringen tilpasser seg dette. Så skyver man stempelet helt inn igjen når man får nye klosser, og man kan oppleve at gummiringen da slutter å fungere tilfredsstillende. Særlig hvis denne ikke er skiftet på en stund.

Min anbefaling er at du overhaler kalipperne dine nå i vinter. Selve overhalingen er egentlig forholdsvis enkel, men man skal være svært nøye med renhold under operasjonen. Hvis man ikke har drevet med denslags tidligere kan det være en god ide å få et verksted til å gjøre jobben. Eventuelt skru av kalipperne og levere disse til overhaling.

Det leveres repsett til kalipperne. Disse inneholder nye tetteringer til sylindrene, nye støvpakninger og nye gummitetninger til glideboltene. Man demonterer kalipperne og rengjør de i rødsprit. Det er selvfølgelig mulig å bruke bremsevæske til rengjøringen, men dette er både dyrt og upraktisk. Har man lakkerte kalippere, blir de mindre pene etter en vask i bremsevæske. Etter rengjøring er det lurt å hone sylindrene. Det er også viktig å passe på at sporet i sylinderen der tetteringen ligger er skikkelig rengjort. Så legger man inn ny tettering, skyver inn stempelet, monterer ny støvpakning rundt stempelet, smører opp glideboltene med kobberpasta og monterer nye gummitetninger rundt disse. Dermed har man en nyoverhalt kalipper.

Samtidig benytter man anledningen til å skifte bremsevæske på hele systemet. Tidligere anbefalte Kawasaki at man overhalte kalipperne annenhver gang man skiftet bremsevæske. Hvis det ikke er gjort på din sykkel, eller hvis du ikke kjenner historikken til disse bremsekalipperne, kan det være lurt å få dette gjort. Bremser bør jo være i topp stand.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Ninja Turtle
01 Peugeot Vivacity

Post by Ninja Turtle »

Takk for gode svar alle sammen. Dette er virkelig til god hjelp.
Trur nok jeg ender opp med å overhale kalipperne helt. Det er ikke verdt å gamble med bremsene bare for å spare en liten tusenlapp. :D
Men jeg får ta å bruke bremsene litt ordentlig til sommeren skjønner jeg. Har blitt alt for lite kjøring :twisted: og for mye tusling [-X etter at klossene blei bytta. :mrgreen:

Takk igjen for alle svar! =D>
ErlingSG

Post by ErlingSG »

Tvinitla wrote:PS: Bruk kun ren bremsevæske, eventuelt spesialmiddel for rengjøring av bremser.
Bruk aldri oljeholdige rense- og smøremiddler, det skaper berre problemer lignende de du beskriver du har idag.
Som f.eks. WD-40? ](*,)
Jaja, får ta og gå over alt igjen i vinter, bremsene mine ble jo bedre, men med noe så viktig er det vel greit å få jobben gjort skikkelig..?
Gixxer
MC: Suzuki GSXR750K6
Yamaha r6 05
Suzuki Bandit GSF250N

Post by Gixxer »

Bilextra har en sprayboks som heter bremserens eller noe sånt. Den har jeg veldig god erfaring med. Bruker den både på bilen og på syklene.
Get your knee down and prey!
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

Er det noe av den samme bremserensen som verkstedene bruker? For det er et ganske praktisk rensemiddel.
Jalmar

Post by Jalmar »

Det enkleste er som regel det beste. Man kan selvfølgelig fritt velge å bruke penger på fancy rensemidler, og sikkert ha glede av de. Men i bunn og grunn gjør rødsprit samme jobben, og oftere bedre. Til en mye rimeligere pris. ;-)
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply