SoloTwin [ Ny racer i hus!!! - pluss en til :D - s.45 ]

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
Post Reply
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: GRUZZI [ Endelig ble det banesykkel - GSX 600 RR !! ]

Post by SoloTwin »

Jeg spurte etter tips ang racing, og forstår at det ikke er lett å komme med noe konkret.
Men jeg har noen spørsmål som sikkert noen har noen formeninger om.

Puten på skinndressen regner jeg med er for aerodynamikkens del. Men jeg innbiller meg at den er en ulempe ved feks fall på ryggen. Vil den ikke trykkes inn mot kroppen om man faller på den?
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
Kjitta8648
Posts: 662
Joined: 09 Feb 2007 23:27
MC: Kawazaki ZRX 1200 R, grønn som seg hør og bør.
Location: Bergen

Re: GRUZZI [ Endelig ble det banesykkel - GSX 600 RR !! ]

Post by Kjitta8648 »

Gratulerer med ny sykkel. :)

:mrgreen:
http://www.zrxocboard.com/board/index.php

"In order to attain the impossible one must attempt the absurd."
- Miguel de Unamuno
Give a man a fire he's warm for a day,set a man on fire and he's warm for the rest of his life.
User avatar
Ninja Turtle
Posts: 447
Joined: 17 Jul 2005 14:01
MC: 06 Yamaha FZ1
01 Peugeot Vivacity
Location: Auli

Re: GRUZZI [ Endelig ble det banesykkel - GSX 600 RR !! ]

Post by Ninja Turtle »

Gruzzi wrote:Jeg spurte etter tips ang racing, og forstår at det ikke er lett å komme med noe konkret.
Men jeg har noen spørsmål som sikkert noen har noen formeninger om.

Puten på skinndressen regner jeg med er for aerodynamikkens del. Men jeg innbiller meg at den er en ulempe ved feks fall på ryggen. Vil den ikke trykkes inn mot kroppen om man faller på den?
Gratulerer med sykkel, Gruzzi! Jeg har hatt en slik sykkel selv og jeg vil tro det er en glimerende debutantsykkel. :D Liten og lettkjørt og går godt nok til å begynne med. ;-) Kommer garantert til å ha mye moro med den!

Pukkelen på dressen er nok for aerodynamikk også, men jeg vil tro at den også er utviklet for å beskytte nakken nettopp hvis du lander på ryggen. Da unngår du at nakken får en "knekk", haka ned mot brystkassa type knekk, fordi pukkelen fyller ut "tomrommet" mellom øverste del av ryggen og bakhodet.
Dette er ikke noe jeg har lest eller fått bekreftet. Bare min egen "konklusjon". :D Syns det virker logisk bare... :-k
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: GRUZZI [ Endelig ble det banesykkel - GSX 600 RR !! ]

Post by SoloTwin »

Jo, det virker logisk det. :-s
Men jeg er litt engstelig ennå..
Men må jeg velge mellom "nakkesleng" og noe annet, må det vel bli "noe annet"? :-k Selv om jeg ikke ennå vet hva slags konsekvenser jeg evt måtte tenke på... Kan for lite om knall og fall i racingdress... :roll:

Hvilket andre funksjoner kan den evt ha?
Eller ulemper for å si det slik???

Jeg tror nok jeg kommer til å ha det gøy fremover på den der ja. :D
Takk.
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen
It’s my birthday

Re: GRUZZI [ Endelig ble det banesykkel - GSX 600 RR !! ]

Post by Alas »

Jeg vet ikke, men vil ikke en slik pukkel gi en ugunstig knekk om du skulle lande på ryggen? Å få hodet i knekk framover er ikke "så" farlig, men å knekke det bakover er mye verre vil jeg tro, uten at jeg har noen medisinsk kompetanse på området.

Hva med å sende en mail til NMF, er det vel de heter? De kan vel ha noen tips.
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: GRUZZI [ Endelig ble det banesykkel - GSX 600 RR !! ]

Post by SoloTwin »

Det kan jeg jo selvsagt gjøre. Ellers kan det jo hende at de som selger dressene vet hva. :)
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
Ninja Turtle
Posts: 447
Joined: 17 Jul 2005 14:01
MC: 06 Yamaha FZ1
01 Peugeot Vivacity
Location: Auli

Re: GRUZZI [ Endelig ble det banesykkel - GSX 600 RR !! ]

Post by Ninja Turtle »

Hvis du ikke føler deg komfortabel med den pukkelen på dressen så syns jeg du skal se etter en dress uten jeg. Enkelt og greit. :D Det har jo blitt kjørt racing i "århundrer" før den pukkelen dukket opp så det går sikkert bra uten nå også tenker jeg. :D
Ikke at jeg har kjørt mye racing, men for å kjøre fort på sykkel handler det mye om å føle seg komfortabel på sykkelen og finne "go`følelsen". Derfor er jeg sikker på at du kommer til å kjøre fortere uten pukkel hvis det skulle være noe du bekymrer deg for når du kjører hvis du skulle ha dress med pukkel. :-k Eh, ja, trur det blei riktig. Hehe...
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: GRUZZI [ Endelig ble det banesykkel - GSX 600 RR !! ]

Post by SoloTwin »

Ja, jeg forstår hva du mener, og du har selvsagt rett ang det å gjøre det som føles mest komfortabelt.
Den psykiske tryggheten er halve greia.

Jeg er ute etter maks sikkerhet, og lurer derfor på om det er av sikkerhetsmessige årsaker den pukkelen er laget på dressen eller om den er laget kun med tanke på de aerodynamiske fordeler (Forstår jo at den ikke kan være rent farlig for man kan neppe gå på akkord med sikkerheten for å få farten. Men hvor mye her er hva??? Og hva gjør den egentlig ved evt fall?)

Et interessant og relevant spørsmål synes jeg, for jeg skal tross alt ut å finne meg en kjøredress, og jeg ønsker å ta valg utfra fra jeg selv mener er hensiktsmessig og mest trygt.
Jeg har jo barn og familie så sikkerheten kommer først.

Så hva gjør jeg i det hele tatt på en sykkel???? :?

Jeg vet det er mennesker her som har kjørt både på bane og som har "pukkel". Kanskje har noen "trynet" også? Eller vet noe mer om dette som kunne vært behjelpelig med å gi svar til mine diffuse spørsmål?

(Noe må jeg alltid ha spørre om. Ellers ville jo tingene straks bli litt mer kjedelig... ;) )
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
Shortybebeh
Posts: 3456
Joined: 26 Apr 2005 12:13
MC: Rød Ducati Monster, 1998 mod. Gått 29 000 km da den ble kjøpt.
Jeg fikk lappen 06.09.07!
Location: Skjetten
Contact:

Re: GRUZZI [ Endelig ble det banesykkel - GSX 600 RR !! ]

Post by Shortybebeh »

Jeg ville regnet med at pukkelen er der mest for luftmotstandens skyld.
(og så ser det jo tøft ut..)

Den stopper jo i skulderhøyde, så om den beskytter nakken ved fall kan jo være...
Man slipper kanskje å bøye hodet helt ned til ryggen i hvertfall, (wiplash) og med hjelm på så blir kanskje treffpunktet større og dermed skadene mindre?
Beskytter sikkert ryggen litt mot smerter i det minste..!
Jo mer padding jo bedre spør du meg! :lol: *lage skumgummibur*

Nei, hvem vet.. du får prøve litt forskjellig og plukke en du føler deg komfortabel med! 8)
Death Is The Road To Awe.
User avatar
Ninja Turtle
Posts: 447
Joined: 17 Jul 2005 14:01
MC: 06 Yamaha FZ1
01 Peugeot Vivacity
Location: Auli

Re: GRUZZI [ Endelig ble det banesykkel - GSX 600 RR !! ]

Post by Ninja Turtle »

Du finner ikke noen tips eller hint i kjøreutstyrtråden her på forumet da?
Ellers burde jo de som selger dresser ha greie på det syns jeg.
Eller så blir det å spørre noen som kjører racing sjøl da.

Jeg har for så vidt en bekjent jeg kan spørre jeg når jeg tenker meg om. :-k
Skal høre med han i morra jeg så kan jeg skrive en liten snutt her om hva han sa. :)
User avatar
Ninja Turtle
Posts: 447
Joined: 17 Jul 2005 14:01
MC: 06 Yamaha FZ1
01 Peugeot Vivacity
Location: Auli

Re: GRUZZI [ Endelig ble det banesykkel - GSX 600 RR !! ]

Post by Ninja Turtle »

Jepp, da har jeg fått litt nyttig info fra noen som, forhåpentligvis ihvertfall, kan det. Han har ihvertfall kjørt RR i et par sesonger sjøl.

Han sa at det i utgangspunktet var pga aerodynamikken at pukkelen kom, men at det også forhindret skader på nakke/rygg. Han anbefalte på det sterkeste å kjøpe med pukkel. Han hadde selv erfaring med at det hjalp etter å ha dratt av i 140 km/t og landet på ryggen. Pukkelen hadde forhindret at han slo hodet i bakken. Unngikk derfor en dugelig hodepine vil jeg tro og han sa at han jo også sparte flere tusen kroner på at han slapp å kjøpe ny hjelm. Et godt argument det også for så vidt.

En han kjørte sammen med hadde tryna og blitt påkjørt av en annen sykkel. Pukkelen redda han og. Selvsagt tilfeldig at forhjulet traff akkurat på pukkelen, men hadde den ikke vært der hadde jo hjulet truffet på samme sted for det. Hjelmen buttet i pukkelen og han unngikk å få slengt hodet bakover. Var visst gummi etter forhjulet på pukkelen. :D

Og sist, men ikke minst, sa han ettertrykkelig: "Kjøp en dyr dress av et kjent merke". Det kom du til å få igjen for den dagen du går i bakken. En dyr dress kan du tryne mange ganger med, mens en billig dress knapt tåler èn tur i bakken. Han hadde sett mange stygge sår på folk som hadde sklidd på asfalt med en billig dress. Han hadde til og med sett dresser som hadde revnet. :shock: Og det tror jeg nok det er best å unngå.

Så selv om dresser er grisedyrt så må man tenke på helsa når man skal kjøre så fort.

Og til sist en liten kuriositet...
I de nyeste modellene kan man faktisk få "drikkeflaske" i pukkelen. Hehe... Med slange så man kan drikke litt underveis. :lol:
Last edited by Ninja Turtle on 14 Dec 2007 17:32, edited 1 time in total.
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: GRUZZI [ Endelig ble det banesykkel - GSX 600 RR !! ]

Post by SoloTwin »

Tusen tusen takk for hjelpen!
Da har jeg fått akkurat det svaret jeg trengte! :D
Da blir det en dyr dress med pukkel! :lol:
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
Ninja Turtle
Posts: 447
Joined: 17 Jul 2005 14:01
MC: 06 Yamaha FZ1
01 Peugeot Vivacity
Location: Auli

Re: GRUZZI [ Endelig ble det banesykkel - GSX 600 RR !! ]

Post by Ninja Turtle »

Så bra! :D
Bare hyggelig å kunne hjelpe. :D
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen
It’s my birthday

Re: GRUZZI [ Endelig ble det banesykkel - GSX 600 RR !! ]

Post by Alas »

Og mine teorier om at det ikke er bra med pukkel hvis en lander på ryggen er forkastet. Og det er jo like greit når jeg tenker meg om. :-#
Gixxerman

Re: GRUZZI [ Endelig ble det banesykkel - GSX 600 RR !! ]

Post by Gixxerman »

Har pukkel på Komodo heldressen min, og i den er det akkurat samme materiale som er i beskytterne, så at den kun er for aerodynamikken kan folk dra på landet med :) Følte meg mer trygg i den, enn den todelte jeg har nå uten pukkel. :)
Post Reply