I disse miljøtidene.

Prat om tung MC.
inunf
MC: Ymse

Re: I disse miljøtidene.

Post by inunf »

Utslippene fra et hydrogendrevet kjøretøy er jo bare vanndamp, så da må det i tilfellet være noe med måten man fremstiller hydrogenet på som forurenser.

Husker at thorium var i vinden for en stund siden. Det er sikkert en del av løsningen sammen med bedre utnyttelse av vind-, vann- og solenergi.
maelling
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)

Post by maelling »

Jeg kan jo komme med et innlegg i klimadebatten som som setter ting i perspektiv: Et menneske puster inn ca 12-15 kg luft pr døgn og ca 4% av dette kommer ut som CO2; altså 0,5 kg CO2 pr døgn. La oss si at en gitt mc slipper ut i overkant av 100 g CO2 pr km. Da kan altså en mc kjøre ca. 5 km med det sammen CO2-utslippet som et menneske puster ut i løpet av et døgn. Videre har jeg hørt at hvis man skulle satt et menneske og en bil\mc ved siden av hverandre, og foret mennesket på biff, så ville mc\bilen slippe ut mindre CO2 per mil enn mennesket. Bil\MC har blitt den store synderen, og dels uten god grunn. Lokalt har selvfølgelig dette mye å si, som i Oslo, der man kan lese på : http://www.ssb.no/klima at bilutslipp står for rundt 50% av det totale utslippet i de store byene. Visste dere at det å produsere en PC slipper ut like mye som 1/4 av det totale CO2 utslippet på en bil i året(basert på gjennomsnittlig kjørelengde for en norsk bilist)?

Jeg er ikke en tilhenger av buss heller, og det faktum at jeg nesten på dra til siden og vente til bussen har kjørt fra meg, eller blåse forbi pga den sinnsyke eksosen, sier også sitt. Jeg tror nesten at 5 personer i hver personbil er vel så bra som 50 personer i en buss.

Problemet med klimadebatten er alt man IKKE diskuterer. Man diskuterer ikke hvor mye energi det går med i å produsere en bil. Jeg har hørt at det er faktisk en god del. I det lys blir det rart at regjeringen oppfordrer folk til å kjøpe nye biler. Man kan lure på hvor miljøvennlig det er. En annen ting man IKKE diskuterer er hvor langt folk faktisk kjører i året. En 1000 hk skyline som bruker 4-5 liter mila ved fullt pådrag er en klimaværsting, selv om vedkommende kanskje kjører 3000 km i året på enkelte banetreff. En fiat punto som bruker 0.45 l/mila er "miljøvennlig" og helt ok, til tross for at vedkommende kanskje kjører 30-40-50 000 km i året.

Ellers tror jeg alle er enig at et renest mulig klima og minst utslipp er bra, men da kan kanskje dette være lystig lesning:

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/ ... 822445.ece

Kan legge til at flytrafikken står for 1% av verdens CO2 utslipp og bilene rundt 3%.
Last edited by maelling on 14 Dec 2007 18:00, edited 6 times in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Jeg stemmer for å la denne siden være en miljødebattfri sone ;-)

Er så ufattelig lei alle de miljø-naziene som hevder de har den eneste sannheten om temaet.
Simen H

Post by Simen H »

Det gjør vel ingen ting å diskutere miljø. De som ikke liker det eller er lei trenger ikke å titte innom denne topicen ;-)
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

inunf wrote:Utslippene fra et hydrogendrevet kjøretøy er jo bare vanndamp, så da må det i tilfellet være noe med måten man fremstiller hydrogenet på som forurenser.

Husker at thorium var i vinden for en stund siden. Det er sikkert en del av løsningen sammen med bedre utnyttelse av vind-, vann- og solenergi.
Hydrogen krever mye energi å framstille så per dags dato er det ikke særlig miljøvennlig nei.

ThaWulf: Du setter jo ting i perspektiv ja. 1% og 3% av verdens utslipp for henholdsvis fly og bil ja, det er jo noe en må ta tak i! Greit, fly slipper ut gasser rett i atmosfæren så de blir jo automatisk mer potente pga det.

Ku-promp er farlig, risdyrking er farlig, skal vi be hele halve Asia finne seg noe annet å spise til middag?

Nei, tenk på hvor mye vannet kommer til å stige om Nordpolen skulle smelte ;-)
lgbekk

Post by lgbekk »

Jeg er overbevist at jeg med min motoriserte hobby forurenser mye mindre i forbindelse med hobbyen enn mange som driver s.k. sunne idretter.
De som driver med ski, ishockey, fotball o.s.v. kjører bil til og fra treninger og konkuranser på kvelder og helger året rundt. For ikke å snakke om trav-frelste, store biler og tunge hengere året rundt.
Jeg kjører ca 4-5000 km per sommer i forbindelse med min hobby, men det er "selvfølgelig" jeg som er miljø-skurken i nabolaget.

Er ikke fremmed for tanken på at kursen bør endres litt, men er ofte sterkt uenig i politikernes meninger og framgangsmåter. Har faktisk (skrekk og gru) funnet ut at jeg er mere enig med Kurt Oddekalv enn med Jens i flere av disse miljøsakene. Alle kan trolig bidra litt, men ta først de med det mest ekstreme overforbruket hardest. Da blir det kanskje større accept for endringer blandt menigmann etterhvert også.

F.eks tvilsomt om man må ha store boliger spredt rundt om i andre verdensdeler for å oppnå en brukbar livskvalitet. Hvis derimot alle som ikke har tilgang til kollektiv transport og må kjøre bil til jobben, mister den muligheten - da blir livskvaliteten dårlig da. Våger neste å påstå at 80% av Norge vil slutte å fungere hvis alle som er bilavhengige blir borte fra jobben. De som sitter i regjeringskvartalet har bare ikke forstått det ennå.....(?)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

http://www.adventure-magazin.de/daten_e ... sunday.wmv

Miljøvennlig og moro ser det ut til :lol: Men så var det lyden da :shock: *Sniff Sniff* og hvor er lukta :?
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

det de værste miljøtullingene ikke forstår forskjellen på er at det er forskjell på energiKILDE og energiBÆRER..fks er hydrogen eller strøm en energibærer og energien må genereres fra en kilde :olje-vannkraft-kull eller atomkraft.

dette er de eneste kildene som pr i dag kan dekke verdens behov for energi.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Blir som E85... Man markedsfører det som verdens reneste fuel, også ser man dagen etterpå på Discovery, så ser man hvordan den fremstilles. Regnskoger høgges som bare faen. Øhhh, miljø sa du ?????????????????????????????????
mekkern
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Post by mekkern »

e85 JA... 30 % høyere forbruk..da må vi også bruke 30% mere diesel på tankbilene for å få fraktet mere drivstoff til bensern så du kan kjøre tilsvarende lengde.. :roll:
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Om noen hadde funnet krypton som i supermann filmene så kanskje, men inntill da koser jeg meg med lukta og ikke minst lyden :twisted: av 13-14-15000 rpm 8)
Jeanette
Administrator
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S

Post by Jeanette »

Og jeg skal ha eksamen i miljø & toksikologi til onsdag; nesten så jeg kan droppe pensum og lese her i stedet :lol:

Neida, fra spøk til alvor, så er det helt klart et betent tema det her. Men som eksempelet Gixxerman dro frem f.eks, å hogge ned regnskogen for å mekke E85 er da faen meg ikke spesielt miljøvennlig :roll:
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Det er det "faen" ikke ;-) :lol: Bring us the goods da, ettersom du skal bli vår nye miljøværnminister(skal du ikke det, altså eh jeg trodde :-# )
Jeanette
Administrator
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S

Post by Jeanette »

Du trodde ja?! Tro i vei du :roll:

Hehe neida, skal nok ikke inn i politikken jeg gitt.. Er heldigvis bare et lite valgfag for å få nok poeng! Vil jobbe med kriminalteknikk jeg, så dermed må du passe deg i bloggen til Gorgeous (yes, you did it, whatever it is) :twisted: ;-)
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

ThaWulf: Veldig mange gode poenger du kommer med. I forbindelse med bilmessen på Norges Varemesse i høst hørte jeg P4 kåre Norges mest forurensende bil, en 70-talls Chevrolet Corvette med 400hk som brukte 3-4 liter på mila. Javel, tenkte jeg der jeg satt i kø i festningstunnelen. Skal vedde på at hver eneste bil i den tunnelen forurenser MYE mer enn den Corvetten som kanskje kjører 5-6 søndager + 17.mai og et par Amcartreff i året. Forurensning handler ikke om liter/mil men LITER. Som sagt, hva er forskjellen på å kjøre 10.000 km/år og bruke 1,2l/mil sammenlignet med 20.000 km/år og bruke 0,6l/mil?
Post Reply