Veit noen om et bra lyd-opptak program?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
LinnSurion
Posts: 614
Joined: 26 Apr 2005 15:20

Veit noen om et bra lyd-opptak program?

Post by LinnSurion »

Siden det er så mange musikere her, kanskje noen av dere spiller inn på pc'en. Hva slags program bruker dere? Jeg hadde tenkt til å begynne å spille inn på pc'en, men så må man jo ha et lydprogram, et program hvor jeg kan ta opp fra og redigere litt. Noen forslag?
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kommer litt ann på hva slags type musikk du skal/vil holde på med da. Selv har jeg fiklet litt med Fruityloops og Reason. To ganske duganes programmer, men er vel mest for dunk-dunk musikk. Får lagt inn gitarlyder og sånt da, men man hører jo at det er elektronisk. Hør med han godeste Griffmeister, han er vel fagmannen innen området her på forumet :wink:
User avatar
LinnSurion
Posts: 614
Joined: 26 Apr 2005 15:20

Post by LinnSurion »

Ikke noe dunk dunk, jeg spiller gitar ja...
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

Cubase har noen gode program... Cubase VST er bra... meget profft...
Selv benytter jeg meg av Magix Studio Deluxe som er noget rimeligere, ikke fullt så profft, men meget brukervennlig...
Spiller gitar jeg også... :wink:
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

Gixxerman wrote:Kommer litt ann på hva slags type musikk du skal/vil holde på med da. Selv har jeg fiklet litt med Fruityloops og Reason.
Lager du musikk gixxer? Det må jeg høre en dag :D
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Nåvel, jeg har fiklet litt med programmene. Tviler på at noen som helst har interesse av å høre noe jeg har "laget". Jeg er totalt nybegynner og har bare lekt meg så det er bare tull alt sammen. Litt artig bare å leke seg med rytmer, men jeg la det på hylla for lenge siden da jeg skjønte hvor mye jobb som egentlig kreves for å lage noe skikkelig. :oops:
User avatar
LinnSurion
Posts: 614
Joined: 26 Apr 2005 15:20

Post by LinnSurion »

Takk for hjelpa Driver å "kjøper" noen program as we speak. Skal si ifra om hvordan det går.
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

For at du i det hele tatt skal kunne ta opp nogenlunde bra på pc'en må du ha et heftig lydkort, software kommer som nummer 2. Skaff deg lydkort og en liten 4-kanals mikser eller lignende så er du på god vei. Begge deler får du for under 1000-lappen.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Creative Audigy 2 ZS :smt035 :smt041
User avatar
LinnSurion
Posts: 614
Joined: 26 Apr 2005 15:20

Post by LinnSurion »

Har bra lydkort, veit ikke hva det heter, men jeg veit det er bra...
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Du kan også bruke All Sound Recorder XP, men det er ikke gratis. Helt enkelt og greit program for å ta opp lys fra en annen enhet.
Yamaha Aerox 2004

Image
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

wav opptaks og redigeringsprogram, som for eksempel steinberg wavelab.
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Cooledit 2000 er et fint redigeringsprogram.
Nero 6 er jo bare genialt! Rediger, og brenn ut!
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Hvilket lydkort har du, Linnsurion? Sjekk i start->settings->control panel->sound and audio devices->audio. Er det en ekstern boks eller kontakter inni datakassen?


Akustisk eller el-gitar?

El-gitar eller mikrofon går (vanligvis) ikke rett inn i PC'en. Du trenger en for-forsterker for å omforme og forsterke signalet. En DI-boks eller preamp, alt etter om det er mic eller gitar du skal ta inn i maskinen, eller begge deler i ett. I en musikkbutikk får du sikkert hjelp til dette!

Har du digital inngang på lydkortet og vil ha bedre lyd kan du se etter en gitar- eller mic-preamp med innebygd datalyd-inngang. (ADC: analog->digital converter.) Får seriøst mye for pengene på å skaffe en ekstern inngangsboks! Trikset er å flytte selve lyden bort fra PC'en og overlate kommunikasjonen til digitale kabler. En brukt preamp/ADC til et par tusen vil gi deg lydinngang på linje med små studioer. Noe sånt som dette http://www.musikkweb.no/musikkpraksis/a ... ?aid=69686 er sikkert ikke så værst? :) (kjenner hverken fyren eller produktet, var bare et tilfeldig eksempel på typisk fet boks)

Men nå tok det helt av her.. :D


Programmer finnes det alt for mange av. Liten vits å gå for de aller største med en gang, som Cubase, Sonar osv. De har en milliard muligheter man ikke trenger med det første. Finn noe enkelt og greit som hjelper deg å komme kjapt i gang. Ellers blir du fort sittende å lære programmet i et år i stedet for å lage musikk! Se ikke bort i fra freeware, mye bra der også. Kanskje det fulgte med et eller annet program med lydkortet ditt som er ålreit nok? Er bare å begynne et eller annet sted og hoppe i det.

Bruker noe som heter Mackie Tracktion til opptak og jobbing på flerspors prosjekter. Lite og strømlinjeformet, laget av 1 programmerer uten masse bulshit-kode, passer nesten inn på en floppydisk! Er absolutt fornøyd. Kan lett brukes til tyngre oppgaver, samtidig som det er latterlig enkelt å bruke. Ingen pop-ups, ingen tungvinte menyer, alt sammen ligger i samme vinduet. Jo enklere ting er å bruke jo mer tid blir det til å være kreativ.

Hva du bruker spiller egentlig liten rolle så lenge du lærer deg å bruke det. Veksler du mellom masse programmer kommer du ingen vei! Ditto med plugins og effekter, finn et lite utvalg og hold deg til dem. Læringsprosessen er lang nok uansett, trenger ikke forvirre den ved å aldri lære skikkelig, forstå hva som egentlig skjer bak de rare fagordene.

Og.. Litt motsigende mot alt preiket om preamp og lydinngang..: i bunn og grunn er det bare å satse på musikken. Øve, øve, øve, øve.. Alt du egentlig trenger er et typisk porta-studio, firespors båndopptaker ala 80-tallet. Du har helt sikkert den muligheten nær sagt uansett hvilken datamaskin du har! Spørsmålet er bare hvor mye tid du vil bruke på å bli lydtekniker i tillegg til musiker. Bedre med god musiker på dårlig lyd enn omvendt! Lei studiotid om det blir seriøst.


Med vennlig lydhilsen, '

Andreas / BTM
User avatar
haavard.ha
Posts: 284
Joined: 26 Apr 2005 19:17
Location: Rogaland - Karmøy

Post by haavard.ha »

Cubase SX 3 bruker jeg.
2001 Aprilia RS 125
Post Reply